Belysning m.m till ögonfransgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

33
2
_DamnIt:
Hej!

Börjar dra ihop sig till bygget av ett terrarie till en ögonfransgecko. Det kommer bli ett tropiskt terrarie, med vattenfall, och inbyggt akvarium på ca 60 liter med lite småfisk i.
Det kommer va gott om växter, mycket att klättra på och många gömställen, så det blir så naturligt som möjligt.

Men har ett par funderingar. Har kollat runt på det här med ljust i terrariet, och det verkar va lite delade meningar om det här med UVB. Bör jag ha det? Enligt skötselråden på sidan behövs det inte, men många ansåg att det absolut kunde göra nytta.
Kollade lite på detta lysröret www.cyberzoo.se/terrarie-reptil/belysning-terrarium/lysror-lysrorslampor-reptil/reptile-uvb100-36w-120cm-t8.html
Kan det va en vettig investering?

Sen vill jag ju ha solljus och värme i terrariet också, då den skulle ha lite varmare på dagen, och lite svalare på natten. Då tittade jag på denna, kan det fungera?
www.cyberzoo.se/terrarie-reptil/belysning-terrarium/glodlampor-spotlampor-reptil/intense-basking-spot-50w-s20-e27-exoterra.html
Såg att den även gav UVA, vilket skulle göra gott för växterna, men den är kanske inte tillräcklig?

Kommer jag behöva komplettera med mer ljus? Mer värme?

Är värmelampan dimbar? Och finns det någon styrning för att simulera solnedgång? Och har ni tips på någon svag belysning som samma styrning kan tända, för att simulera månen?

Vet att detta är väldigt ambitiöst för att va första terrariet, men vet med mig själv att om jag inte går all in, så lär jag ångra mig väldigt snart. Så kom gärna med förslag på förändringar, och tips på bättre utrustning! :)

Terrariet bifogas på bilden nedan, och storleken för ödlan kommer va ca 70cm djup, 120cm bred, och 130cm hög. 

274
210
AndreasB:
Jag är verkligen ingen expert. Men då jag kör med levande terrarie med alla möjliga växter. Så vill jag ha ljus för växterna plus att jag tror ödlan har nytta av lite UVB. Lampan är dock endast på 13W. Visst Crested Gecko är nattdjur, men i miljön de lever i existerar det ju soljus i vilket fall som helst. Så länge ödlan kan gömma sig från det ser jag inga problem.

Min ödla ligger mer eller mindre alltid och sover/vilar mitt under ljuset på en växt. Aldrig sett den gömma sig inne i korkbarksröret.

5482
4196
Tropfrog:
Uv är inte nödvändigt, men skadar inte. Tvärtom så lutar senaste rönen åt att det faktiskt är bra för dem.

Växter däremot kan inte dra nytta av uv för tillväxt.

Lampan du länkar till går att dimmra.

Hmm, det var typ det jag kan hjälpa dig med.....

Mvh
Magnus 

33
2
_DamnIt:
AndreasB skrev:
Jag är verkligen ingen expert. Men då jag kör med levande terrarie med alla möjliga växter. Så vill jag ha ljus för växterna plus att jag tror ödlan har nytta av lite UVB. Lampan är dock endast på 13W. Visst Crested Gecko är nattdjur, men i miljön de lever i existerar det ju soljus i vilket fall som helst. Så länge ödlan kan gömma sig från det ser jag inga problem.

Min ödla ligger mer eller mindre alltid och sover/vilar mitt under ljuset på en växt. Aldrig sett den gömma sig inne i korkbarksröret.

Men då är det kanske vettigt att steppa upp något steg med UV-lampan, då terrariet blir väldigt stort! Tack. :)

Tropfrog skrev:
Uv är inte nödvändigt, men skadar inte. Tvärtom så lutar senaste rönen åt att det faktiskt är bra för dem.

Växter däremot kan inte dra nytta av uv för tillväxt.

Lampan du länkar till går att dimmra.

Hmm, det var typ det jag kan hjälpa dig med.....

Mvh
Magnus 

Läste att många av växterna krävde UVA för god tillväxt, eller det stämmer inte? Är novis, så försöker samla på mig all information jag kan, så jag inte köper massa onödigt skräp som inte gör någon nytta!

Det låter bra, då ska jag bara se om jag hittar någon kontroller som kan lösa styrningen av ljuset! 

Men jag tackar för det du kunde hjälpa mig med!

5482
4196
Tropfrog:
_DamnIt skrev:

Läste att många av växterna krävde UVA för god tillväxt, eller det stämmer inte? Är novis, så försöker samla på mig all information jag kan, så jag inte köper massa onödigt skräp som inte gör någon nytta!

För god tillväxt är det blått och rött ljus som gäller:

en.m.wikipedia.org/wiki/Action_spectrum

Mvh
Magnus 

33
2
_DamnIt:

Tropfrog skrev:

För god tillväxt är det blått och rött ljus som gäller:

en.m.wikipedia.org/wiki/Action_spectrum

Mvh
Magnus 

Då kollar jag efter lite lampor för odling, borde ju va det bästa! Tack. :)

Dock hittade jag vart påståendet om UV-A till växter var, det är CyberZoo.se som säger det under många produkter som lyser!

33
2
_DamnIt:

Har kollat runt lite mer, denna lampan borde väl fungera bra i mitt fall? 

www.cyberzoo.se/terrarie-reptil/belysning-terrarium/glodlampor-spotlampor-reptil/solar-glo-160w-uva-uvb-solljus-e27-exoterra.html

Ger i teorin runt 28 grader 100cm ner, vilket bör ge mig en ganska bra temperatur i hela terrariet. Kanske får komplettera med något mer värmande, men det kommer ju forskas fram innan någon ödla flyttar in!
Den ger även UV-A, och UV-B, vilket ska främja alla UV-egenskaper. Den verkar även ha vettig belysningsstyrka. Men för att garantera bra belysning för allt, så kommer den även kompletteras med någon form av växtbelysning.

Sen tänkte jag kombinera den med denna nattlampan, vilket jag tror kan bli rätt schysst?!
www.cyberzoo.se/terrarie-reptil/belysning-terrarium/glodlampor-spotlampor-reptil/night-heat-lamp-50w-a19-e27-exoterra.html

Någon av er som känner till styrning som själv simulerar skymning, och tänder upp månen? Googlade lite, men då jag inte har någon som helst aning om vad det heter, så hittade jag inget. Vanlig timer med av/på, det känns lite väl 90-tal, och orealistiskt, så det vill jag helst undvika. :)

5482
4196
Tropfrog:
Jag har för mig att jag läst en hel del negativt om Exo terrass lampor. De sägs vara riktigt ojämna i uv nivåerna. Dessutom är det väl en lampa för ökenlevande djur? I såna fall ger den alldeles för mycket redan om den ger enligt spec. För mycket uv är farligare än inget uv alls till fransar.

Standardrekomendationen är att kontakta sköldpaddsgrejor för att få rätt grejor. Det brukar landa i hid belysning.

De programmerbara dimmbara styrningar för 220 volt jag känner till är dyra, riktigt dyra. Det är då avsevärt billigare med motsvarande lösningar för 12 el 24 volt led.

hid belysning som är det bästa för djuren är heller inte dimmbara. Men åtminstone tändsekvensen är långsamt utdragen, vilket i princip ser ut som en soluppgång. Om du skall gå all in så tycker jag att du skall ha hid 8 h om dagen och 12-24 volt led lister 12 timmar för växterna som dimmar upp och ner de två första och sista timmarna. Då blir det det bästa från två världar.

Jag gjorde en belysning till tillväxttanken med 12 volt mjuka led lister och en  tc 421 controller. Den är lite omständig att programmera men har wifi. Hade jag fått göra om det så hade jag valt tc 420 som är smidigare att programmera men saknar wifi. Om det skulle vara till en displaytank skulle jag valt dusk Tropic uhop sticks eller moduler.

Mvh
Magnus 

33
2
_DamnIt:

Tropfrog skrev:
Jag har för mig att jag läst en hel del negativt om Exo terrass lampor. De sägs vara riktigt ojämna i uv nivåerna. Dessutom är det väl en lampa för ökenlevande djur? I såna fall ger den alldeles för mycket redan om den ger enligt spec. För mycket uv är farligare än inget uv alls till fransar.

Standardrekomendationen är att kontakta sköldpaddsgrejor för att få rätt grejor. Det brukar landa i hid belysning.

De programmerbara dimmbara styrningar för 220 volt jag känner till är dyra, riktigt dyra. Det är då avsevärt billigare med motsvarande lösningar för 12 el 24 volt led.

hid belysning som är det bästa för djuren är heller inte dimmbara. Men åtminstone tändsekvensen är långsamt utdragen, vilket i princip ser ut som en soluppgång. Om du skall gå all in så tycker jag att du skall ha hid 8 h om dagen och 12-24 volt led lister 12 timmar för växterna som dimmar upp och ner de två första och sista timmarna. Då blir det det bästa från två världar.

Jag gjorde en belysning till tillväxttanken med 12 volt mjuka led lister och en  tc 421 controller. Den är lite omständig att programmera men har wifi. Hade jag fått göra om det så hade jag valt tc 420 som är smidigare att programmera men saknar wifi. Om det skulle vara till en displaytank skulle jag valt dusk Tropic uhop sticks eller moduler.

Mvh
Magnus 

Här märker vi varför det är bra att fråga, när man inte vet!

Jag ser inget specifikt, mer än att värmelampan jag postade senast är till för reptiler, och är en fullspektrumlampa med UVA, UVB, värme och synligt ljus. Den jag postade på 160W ska enligt tabellen under produkten ge 39 grader och runt 28 grader på 100cm, vilket bör fungera rätt bra enligt vad jag sett i skötselråden, om jag försöker kombinera det med någon form av ventilation. 
Men om den lampan är dimbar, vet jag faktiskt inte, men uppfattar det som att det är en i princip en vanlig glödlampa.

Men kanske är överdrivet med en sådan, och bör byta till något som är likvärdigt denna istället? www.cyberzoo.se/terrarie-reptil/belysning-terrarium/glodlampor-spotlampor-reptil/daylight-basking-spot-dagljus-spot-150w-r30-e27-exoterra.html

Fast jag gillade din idé med HID och dimbara LED. Förstår ju att jag måste ha dimbara LED, men valfri RGB-LED borde väl fungera? Tycker att man får ganska mycket synligt rött- och blått ljus i dessa, även när ljuset är ställt på vitt. Och nu när jag kollade lite på tc 421, så jag att den var gjord för RGB LED, och då kan man styra det till ett blåvitt månljus dessutom, och då helt plötsligt har jag uppfyllt alla parametrar jag vill uppnå. 

Går tc 420 att programmera via dator? För den lilla displayen ser ut att kunna va väldigt jobbig att arbeta med om man ska programmera flera olika sekvenser och kanske lägga in lite naturliga förändringar i ljuset under dagen. Och det kommer väl inte va en displaytank direkt. Kommer stå hemma, väl synlig, men vill försöka göra den så fin som det bara är möjligt, så både jag och ödlan kommer trivas med den!

33
2
_DamnIt:
Beställde en TC420, så jag hinner experimentera lite med den innan allt ska va klart! :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild