Lång, grön-skimrande Skalbagge, art? Kanske spanska flugan?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

17
20
MackZ:
Hittade denna i ett elrum idag, tycker den är ganska läcker med sin skimrande smaragdgröna färg och blåa långa kraftiga antenner.

Efter lite försök på google så hittade jag denna artikel

en.wikipedia.org/wiki/Spanish_fly

Den ser jäkligt lik ut, kan det vara en sån? Hane?

5391
4132
Tropfrog:
Lytta vesicatoria skall bara finnas i Skåne och på Öland. Om du hittat den i Stockholm och det är en sån skall du nog anmäla fyndet.

Mvh
Magnus 

17
20
MackZ:
Tropfrog skrev:
Lytta vesicatoria skall bara finnas i Skåne och på Öland. Om du hittat den i Stockholm och det är en sån skall du nog anmäla fyndet.

Mvh
Magnus 

Tufft, vart ska jag anmäla till :P kan man få hittelön eller bli omnämnd i nån sjysst tidning :D
Äter den typ vanliga rotfrukter/grönsaker? 

1245
473
leedragon:
MackZ skrev:

Tufft, vart ska jag anmäla till :P kan man få hittelön eller bli omnämnd i nån sjysst tidning :D
Äter den typ vanliga rotfrukter/grönsaker? 

kolla ArtDatabanken i facebook, där kan du nog få information om vart du anmäller det

17
20
MackZ:
leedragon skrev:

kolla ArtDatabanken i facebook, där kan du nog få information om vart du anmäller det

Hittade nåt ställe att lägga upp det på, hoppas det går igenom och "valideras" eller nåt, tufft att hitta nåt nytt liksom :)

5391
4132
Tropfrog:
Nu kanske du har hittat rätt redan. Men om inte så hör av dig till naturhistoriska. De har troligtvis någon expert som både kan artbestämma och hjälpa vidare.

Mvh
Magnus 

1245
473
leedragon:
MackZ skrev:

Hittade nåt ställe att lägga upp det på, hoppas det går igenom och "valideras" eller nåt, tufft att hitta nåt nytt liksom :)

niiiiceeee :O

143
154
TerraBygg:
Tropfrog skrev:

Mvh
Magnus 

Lite svårt att se storleken men hur är det med Myskbock, Aromia moschata? Denna fångade barnen utanför Linköping i veckan och den är mer än 2 cm.

5391
4132
Tropfrog:
TerraBygg skrev:

Lite svårt att se storleken men hur är det med Myskbock, Aromia moschata? Denna fångade barnen utanför Linköping i veckan och den är mer än 2 cm.

Det är inte jag rätt person att svara på. Men det typiska för Lytta vesicatoria är väl det gula fältet uppe på huvudet som jag tycker mig se på bilden. Om man anmäler fyndet får man nog proffshjälp att artbestämma.

Mvh
Magnus

25
16
Nynaeve:
Tycker också att det ser ut som Aromia moschata!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild