astrolindgren skrev:
Ser inte ut att vara någon fara, ha lite is i magen så borde den ömsa när som helst. När mina honor skulle bli vuxna märkte jag att de släpade lite extra när de kröp runt på mig, som att bakkroppen var för tung. Dens wing buds ser inte jättestora ut, finns det en chans att den är pre sub?
Sen skulle jag nästan våga mig på att gissa att din är en hane! Om du tittar på bilden jag lade upp så kan du räkna segmenten på bakkroppen, honor har oftast 6 stycken medan hanar har fler. Ser inte jättebra på din bild men räknar mig till 8 eller 7 beroende på hur jag räknar. Hanar äter generellt mindre än honor.
Jag frågade försäljaren dagen efter men han kunde såklart inte komma ihåg vilken L den var, då han sålt några i olika storlek under mässan, så jag har ingen aning! Jag är en rookie! Haha
Angående segmenten så läste jag på flertaler sidor som du säger att honan har färre, men också att det absolut säkraste sättet att avgöra var tjockleken på antennerna. Honornas är som hårstrån och hanars tjockare, och att man kunde avgöra detta väldigt långt innan de blir adulta. Dennes är supertunna.
Jag har dock inte hittat något sätt att avgöra kön specifikt för S.Gastrica så jag är tveksam.
Men jag medger att jag mest hoppas på att det är en hona för jag vill ha en matglad böna, då jag hört precis som du säger igen att hanarna ofta äter mindre (och dessutom blir mindre i storlek och sedan även kan flyga *huu* ). Sen att jag bestämt mig för att alla våra djur är hanar (trots okönade) så jag ville variera mig lite, haha!
Hon vägrade äta i petbox och åter igen med pincett.
I petboxen attackerade hon ryssen men den satt mitt i vinkeln så hon missade varje gång. Jag tänkte sätta ihop dem i en djup tallrik (som inte har 90graders vinklar) nästa gång och se om hon lyckas bättre!
Stort tack för dina svar! Känner mig lite lugnare för stunden i alla fall