Två skäggagamshonor i samma terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SkHF
1073
1220
NellyNiklas:
Flyers90 skrev:

Det var en gammal bok som då troligtvis har mycket utdaterad information om Skäggagamer. 
Sen rekommendera de ett terrarium på minst 8squar feet för 3 skäggisar. Dvs lika med ett terrarium som är 120*60cm.
Det är inte ens lagligt för 1(!) fullvuxen  skäggagam I Sverige. 

Skulle tro att de mesta infon om belysning där samt uvb delen är mycket utdaterad? Jag kan ha fel dock, då jag inte löst just den boken. :) 
Rekommenderar de att man använder uvb rör? 
Det är tyvärr väldigt undermåliga för skäggisar, då man måste använda en MV lampa, men helst HID.

1. Visst är den gammal. Samtidigt är den mer djupgående än någon modern uppdaterad "care sheet" jag hittat på nätet. Jag skulle även gå så långt att påstå att det "nya" bygger på just det som pionjärerna, som Philippe mfl. gjorde redan på 80-talet.

2. Det är inte en svensk bok. Detta är en Amerikansk bok och andra länder har andra regler och givetvis får vi i Sverige applicera våra regler.

3. Igen, boken är från -93 och tekniken inom hobbyn har utvecklats långt. På den tiden fanns inga HID lampor utan det var lysrör med UVB och separat spotlight/värmelampa som fanns tillgängligt på marknaden.

Slutligen gällde grundfrågan om TS kunde ha 2 honor i samma utrymme. Bevisligen kan TS detta eftersom det har dokumentetats att det går. (Jag har egen lyckad ergarenhet av detta) Givetvis gäller svenska L80 regler för utrymme/yta som jag poängterat tidigare. 

Mvh
Niklas

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
NellyNiklas skrev:

1. Visst är den gammal. Samtidigt är den mer djupgående än någon modern uppdaterad "care sheet" jag hittat på nätet. Jag skulle även gå så långt att påstå att det "nya" bygger på just det som pionjärerna, som Philippe mfl. gjorde redan på 80-talet.

2. Det är inte en svensk bok. Detta är en Amerikansk bok och andra länder har andra regler och givetvis får vi i Sverige applicera våra regler.

3. Igen, boken är från -93 och tekniken inom hobbyn har utvecklats långt. På den tiden fanns inga HID lampor utan det var lysrör med UVB och separat spotlight/värmelampa som fanns tillgängligt på marknaden.

Slutligen gällde grundfrågan om TS kunde ha 2 honor i samma utrymme. Bevisligen kan TS detta eftersom det har dokumentetats att det går. (Jag har egen lyckad ergarenhet av detta) Givetvis gäller svenska L80 regler för utrymme/yta som jag poängterat tidigare. 

Mvh
Niklas

Att man kan ha två ödlor i samma terrarium vet man att det går. Om man bör är en annan sak.
Reagerade mest på att du visade ett uppslag på hur pass trångt de kan ha och bo flera på. 

Kan mycket väl vara annan info där i  som är bra.
Men även många nybörjare son läser här på forumet som inte har koll på att så gammal info som kan stå i den boken även kan vara helt galet mot vad man säger att man ska göra idag. :) 

Medlem i SkHF
1073
1220
NellyNiklas:
Flyers90 skrev:

Att man kan ha två ödlor i samma terrarium vet man att det går. Om man bör är en annan sak.
Reagerade mest på att du visade ett uppslag på hur pass trångt de kan ha och bo flera på. 

Kan mycket väl vara annan info där i  som är bra.
Men även många nybörjare son läser här på forumet som inte har koll på att så gammal info som kan stå i den boken även kan vara helt galet mot vad man säger att man ska göra idag. :) 

Jag hänvisade till en sida på engelska, ur en amerikansk bok från -93 med andra rekommendationer jämfört med vad vi har i Sverige. Jag kan bara hoppas att nya inom hobbyn som mot förmodan skulle läsa ovan förstår att i Sverige gäller svenk lagstiftning/L80.

Vad som är trångt eller inte är ju en definitionsfråga. Du anser att 0.70+ kvm är trångt enbart för att L80 säger något annat. Rätta mig gärna om jag har missförstått. I USA funkade det uppenbarligen med deras rekommendationer eftersom ödlorna fortplantade sig över lång tid. 
Den informstion vi kan läsa idag är utan tvekan baserad på de upptäckter och försök som gjorde i början på 80-talet, så helt galen kan ju informationen inte vara. Däremot så får vi i Sveriga anpassa informationen något.

Det enda som har ändrats nämnvärt inom hobbyn på senaste tiden är tekniken och optimering av tekniken. HID, Värmekablar, UVB, lysrör mm. mm. mm. Informationen om skäggagamerna är till största  del den samma som när boken skrevs 1993.

Mvh
Niklas

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
NellyNiklas skrev:

Jag hänvisade till en sida på engelska, ur en amerikansk bok från -93 med andra rekommendationer jämfört med vad vi har i Sverige. Jag kan bara hoppas att nya inom hobbyn som mot förmodan skulle läsa ovan förstår att i Sverige gäller svenk lagstiftning/L80.

Vad som är trångt eller inte är ju en definitionsfråga. Du anser att 0.70+ kvm är trångt enbart för att L80 säger något annat. Rätta mig gärna om jag har missförstått. I USA funkade det uppenbarligen med deras rekommendationer eftersom ödlorna fortplantade sig över lång tid. 
Den informstion vi kan läsa idag är utan tvekan baserad på de upptäckter och försök som gjorde i början på 80-talet, så helt galen kan ju informationen inte vara. Däremot så får vi i Sveriga anpassa informationen något.

Det enda som har ändrats nämnvärt inom hobbyn på senaste tiden är tekniken och optimering av tekniken. HID, Värmekablar, UVB, lysrör mm. mm. mm. Informationen om skäggagamerna är till största  del den samma som när boken skrevs 1993.

Mvh
Niklas

Nej jag anser inte att det är trångt bara för att L80 säger det. Tycker även att L80 är litet I många fall. 
Och bara för att ödlorna fortplantar sej betyder inte att de har stort nog. :) 

Många nybörjare som inte vet vad L80 är sen för den delen. Därför är det bra att man lyfter fram det ofta. :) 

Medlem i SkHF
1073
1220
NellyNiklas:
Flyers90 skrev:

Nej jag anser inte att det är trångt bara för att L80 säger det. Tycker även att L80 är litet I många fall. 
Och bara för att ödlorna fortplantar sej betyder inte att de har stort nog. :) 

Många nybörjare som inte vet vad L80 är sen för den delen. Därför är det bra att man lyfter fram det ofta. :) 

Nej, att ödlorna fortplantade sig betyder inte att de har det stort nog. Att ödlorna fortplantade sig betyder helt enkelt att de krav och kriterier som ödlorna har för att fortplanta sig framgångsrikt är uppfylda, men det är en helt annan diskussion som i så fall får tas i ett annat forum. 

Givetvis vill vi alla ha så stora utrymmen som är fysisk möjligt till våra djur. 

Mvh
Niklas

504
396
Crippa:
De flesta skulle säga att man inte bör ha 2 honor ihop då bråk KAN förekomma men kommer alltid finnas folk som tycker det motsatta. Du kanske inte ens är hemma när djuren bråkar och för mig är det väldigt dumt att ha 2 honor ihop, varför skulle man ens det? Skäggagamer/dabbagamer bör hållas enskilt för att vara på säkra sidan och enbart sättas ihop under parning och därefter sära på dom. Böcker säger inte mig något, alla individer har olika beteenden och man kan aldrig vara säker på något!

Medlem i SHF
4047
5100
Jonas_:
För mig räcker det att det är en solitär art, dvs ensamlevande :) Mer än så bör inte behövas sägas egentligen.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild