Red runner

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

Medlem i GHF
3136
1747
EmanuelKarl:
Jonas_: skrev:

Helt klart kackerlackor! Jag har flera års erfarenhet av att odla både syrsor och olika arter kackerlackor så kan jämföra dom någorlunda :) 

Personligen tycker jag kackerlackor är betydligt enklare att hålla på med, enklare på alla sätt och vis faktiskt. Förr hade jag insektsätande ödlor som åt stora mängder varje vecka. Nu har vi endast ett gäng vuxna fågelspindlar som äter insekter hemma vilket betyder att kolonierna ökar i rasande fart :) Jag håller mest på för att det är roligt nuförtiden & väldigt intressanta djur att studera. 

Dom arter jag håller nu är Gromphadorhina portentosa (Stora väsande kackerlackor) och den klassiska Dubian som är så otroligt populär i hobbyn! Det finns en anledning till det såklart, väldigt enkelt att starta en koloni som producerar foderdjur av hög kvalitet. Förutsatt att man matar sina foderinsekter med BRA mat, det är en självklarhet för mig om man ska mata djuren till något annat djur att näringsinnehållet är så bra det kan vara. 

Värme, mat och gömställen så sköter det sig själv nästan sen :) Lycka till. 

Håller med till tusen procent. Vad jag hört har kackerlackor högre näringsvärde än syrsor. Samt att kackerlackor varken luktar, är kannibaler eller låter medans syrsor gör allt detta. Kackerlackor är även mycket produktiva. Har förtillfället 5 arter av kackerlackor. Dock är det bara dubia och ibland nymfer av E.javanica som jag matar med. Riktigt coola djur.

248
40
Yoshi123:
Men vilken kackerlacksart tycker ni är bäst att odla och hur många djur bör man ha innan man kan börja odla.

Medlem i GHF
3136
1747
EmanuelKarl:
Yoshi123: skrev:
Men vilken kackerlacksart tycker ni är bäst att odla och hur många djur bör man ha innan man kan börja odla.

Beror mycket på hur stor mängd du vill ha och vilket djur som käkar. Vill du få typ en miljon så är Lobster roach väldigt produktiv vad jag hört. Däremot är det en stor teju eller varan som käkar kanske de är för små. Vill du ha en liten odling kanske något åt dubia/väsarhållet är bra. Behövs det stora kackisar bör man ha väsare eller döskallar. Ang. hur många beror på art och hur lång tid du vill det ska ta för att få igång en koloni samt kolonins storlek. Lobster roach är ju väldigt produktiv så där kanske det räcker med 20-30st (om du har nåt års tålamod) för att få en stor koloni, däremot vissa icke produktiva arter kanske det behövs många. Sedan beror det på hur stor odling du vill ha. Så det är inga enkla frågor som har något direkt svar.

1275
1725
Falk:
Kackerlackor kan lukta, jag lovar =)

Medlem i GHF
3136
1747
EmanuelKarl:
Falk: skrev:

Jo, men inte på samma sätt. Hos mig är det endast om kattmaten kommer i kontkt med vattenkristallerfruktbitar sm det stinker. Så det är inte själva kackerlaclḱorna som luktar hos mig. Vad jag hört så ska syrfor lukta mera.

248
40
Yoshi123:
Kan jag börja odla fast jag bara har en leopardgecko eller bör jag ha fler djur.

Medlem i GHF
3136
1747
EmanuelKarl:
Kan jag börja odla fast jag bara har en leopardgecko eller bör jag ha fler djur.

Vad hindrar dig från att odla redan nu? Man kan ju t.o.m odla UTAN att ha djur som käkar dom. Fast då får man kanske räkna med att avliva överskottet eller sälja några om det blir för många. Jag börja odla när jag hade en ögonfransgecko som åt typ en-2st i månaden. Visserligen fick jag sälja väldigt många. Men det fungerade. 

459
138
Pakke:
Falk: skrev:

Visst kan de lukta, men bara de dör eller mat blandas. Annars luktar de mycket renare än syrsor kan jag tillägga.

Har massor kackerlackor i olika boxar hemma och de LUKTAR inte... Noll.

248
40
Yoshi123:
Men vad är bäst att odla Dubien eller red runnern till en gecko.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Men vad är bäst att odla Dubien eller red runnern till en gecko.

Variation är alltid att föredra såklart :) Är det dina första kackerlackor gissar jag att Dubia är betydligt smidigare och enklare att hålla på med. Jag har två olika arter kackerlackor till våra fågelspindlar. 

Men jag tycker det är roligt med kolonierna! Så kommer antagligen skaffa en tredje art inom kort. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild