Hjälp med dvärgskäggagam Skötsel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

240
183
Mickee:
eXXtremNinja skrev:
Vad tror ni? Jag håller på att får han att äta syrsor men det är omöjligt han har slickar på den en gång men Inte mer... vad gör en ballast?

Har du provat med att ruska lite försiktigt med syrsan framför ödlan, triggar fram hugget hos den.
Använd bara pincett som den inte kan skada sig på!
Min satt bara å titta på den, om syrsan höll sig stilla, men om den rörde på sig, så pang.
Har du testat olika sorters sallad, ruccola tex, det var favoriten hos min.
Banan älskade min, men torka bort det från ansikte å huvud efteråt på den, sitter som lim om det får torka in.
Ärter o majsblandning gillade den.
Sen finns det torrfoder oxså (pellets), min åt ofta av det.
Du kan oxså prova med små kackerlackor, mycket näring i dom.
Testa nytt, å fortsätt tjata på den.

1275
1725
Falk:

Tänk på att inte stressa ödlan med mat. Visar den inget intresse direkt så låt den vara då stressade djur äter väldigt dåligt.

Se till så att det finns tillräckligt med gömställen samt inred på ett sådant vis att det blir mindre insyn i terrariet

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
eXXtremNinja skrev:
Eller byta baking spot lampan med 
Mega-Ray UV-Widebeam HID 35 W med drivdon multi och lampsockel 

Kan du välja mellan solar-raptor-hid och Mega-ray så skulle jag satsat på Mega-ray. Ballasten från Mega-ray kan man ställa in på 35-50-70w om man någon gång i framtiden skaffar större terrarium och behöver starkare lampa. Det är även större spridning på ljuset från den, 60grader strålningsvinkel kontra ~25grader för solar-raptor-hid. :)

239
197
Danpss:
eXXtremNinja skrev:
Så den lampan du länkade ska jag byta alla lampor där uppe med? Och sen byta värmelampan mot en hid 35W?? Får han all ljus och uv/uvb och spnt då?

Ja precis, dem ger ett allmän ljus som liknar solen, HID lampan ger all uv-b den behöver.men köp mega ray som en i tråden redan nämnt så blir det super :)

20
5
eXXtremNinja:
Låter perfekt nu är det största problemet att få han äta, han har strejkat i 7 dagar nu :((

58
41
Charlie69:
Du nämner hur svårt det är att få ödlan att äta insekter, har du provat med sallad? Första dagarna efter brumering äter de ju inte något,dricker vatten bara. Sedan brukar våran i alla fall föredra sallad som första mat. Först mindre mängd, sedan lite mer. Det tar nästan två veckor innan han vill ha insekter. Vuxen skäggagam äter ca 80% sallad, 20% insekter. Se om du kan hitta ekologiska kryddörter i kruka, i affären. Våra ödlors favoritgodis är basilika och mynta . Jag sköljer växten, skakar av mesta vattnet, mosa några av bladen mellan fingrarna innan du sätter in den så luktar det starkare. 

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
eXXtremNinja skrev:
Låter perfekt nu är det största problemet att få han äta, han har strejkat i 7 dagar nu :((

Hur ofta försöker du mata, och hur går du till väga då?

Ett vanligt fel man gör när ens skäggis inte äter är att man försöker för mycket och för ofta. Det leder då ofta till raka motsatsen till vad man försöker uppnå, dvs de äter ännu sämre eller inte alls.

Hur ser ödlan ut? Har den bra med hull brukar det inte vara något problem om den inte äter på ett tag. Du ser lättast på magen eller svansroten om den har lagom med hull. Lägg upp en ny bild?

Skiter den? Det är inte så att den är förstoppad?
Om den skiter kan du ta och skicka in ett avföringsprov till en veterinär, så kan de kolla upp allmänna hälsan genom det.

Har du fixat bättre belysning än? :)

Att säga att vuxna skäggisar äter 80% grönt och 20% animaliskt är fel. Det är väldigt individuellt. Vissa vuxna skäggisar börjar aldrig äta grönsaker, och det är inget konstigt med det. Så länge det har möjligheten till att få äta sallad så ät det lugnt.

20
5
eXXtremNinja:
Många gånger per dag vilket jag inte ska göra då antar jag 

Jag lägger upp bild snart på honom

nej den har inte bajsat, hur ska jag gå till väga om han är förstoppad?

nej men denna veckan ska ljusen bli beställda

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
eXXtremNinja skrev:
Många gånger per dag vilket jag inte ska göra då antar jag 

Jag lägger upp bild snart på honom

nej den har inte bajsat, hur ska jag gå till väga om han är förstoppad?

nej men denna veckan ska ljusen bli beställda

Låt den vara tills du har fått miljön optimal! Sedan väntar du några dagar till och testar med käk igen! Många verkar tänka att de fungerar som hamstrar och dör direkt om de inte får mat ;) ;) Reptilers metabolism är ett fantastiskt kapitel för sig! 

20
5
eXXtremNinja:
Jag hade tinat upp 2 ärtor dom jag la i i eftermiddags och nu efter jag kom hem från träning är de bara 1 kvar den andra är spårlöst försvunnen kanske i magen på han, skulle ta en bild men han ligger så in bäddad och sussar, det här va vad jag fick
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild