Hur tolka L80

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

184
218
Kristian_F:
Mr_B skrev:

Ska man hålla en orm på säg 50cm så går det att använda ett 0,06 m2 terrarie även om man bör gå upp en ett steg eller fler om man ligger i övre gränsen. 

Ska man då ha 2 ormar på 41-50cm så blir det 0,06+0,03kvm och så vidare. Varje individ utöver den "förste" ska ha +0,03 kvm.  

Nej, 2 ormar på 41-50 cm, "Area per könsmogen individ vid grupphållning = 0,03"
0.03+0,03=0,06.

240
183
Mickee:
Mr_B skrev:

Ska man hålla en orm på säg 50cm så går det att använda ett 0,06 m2 terrarie även om man bör gå upp en ett steg eller fler om man ligger i övre gränsen. 

Ska man då ha 2 ormar på 41-50cm så blir det 0,06+0,03kvm och så vidare. Varje individ utöver den "förste" ska ha +0,03 kvm.  

Jag förstår hur du menar, jag får det till 0,06 för två eftersom det står 0,03 per orm.
Men jag förstår din tolkning oxså så nu vet inte jag längre hahaha
Jag lutar mig tebax i soffan å kollar in vad som kommer fram här, så får man försöka få nån rätsida på tolkningarna :)

379
399
Mr_B:

Kristian_F skrev:

Nej, 2 ormar på 41-50 cm, "Area per könsmogen individ vid grupphållning = 0,03"
0.03+0,03=0,06.

Ok, men hur som så klarar jag mig då enligt L80. Alltid räknat på det viset jag beskrev. Tackar för rättelsen hur som helst. Alltid lär man sig nått nytt. :)

379
399
Mr_B:

Mickee skrev:

Jag förstår hur du menar, jag får det till 0,06 för två eftersom det står 0,03 per orm.
Men jag förstår din tolkning oxså så nu vet inte jag längre hahaha
Jag lutar mig tebax i soffan å kollar in vad som kommer fram här, så får man försöka få nån rätsida på tolkningarna :)

Blev själv osäker med faktiskt. Men om det Kristian_F säger stämmer som sagt behöver jag inte förändra mitt tankesätt efter som jag ligger över mini-mått då redan. Hur som är det bra o få reda på rätt sätt. 

184
218
Kristian_F:
Mr_B skrev:

Ok, men hur som så klarar jag mig då enligt L80. Alltid räknat på det viset jag beskrev. Tackar för rättelsen hur som helst. Alltid lär man sig nått nytt. :)

Du lägger ju till en yta extra, den ytan som du lägger till för den "extra" ormen = 0,03 kvm, så du klarar dig galant!
Så du gör inget "fel" i den bemärkelsen, de får ju bara mer plats att röra sig på vilket är toppen :)! L80 är ju bara absolut minsta och inget man ska stirra sig blind på, bara se till att man inte ligger under. De flesta djuren mår ju bara gött av att ha större, det är lättare att få till en vettig temperaturgradient. Inredningen blir betydligt mer varierande och lättare att få till med större ytor.

196
268
NickeJ89:
Kristian_F skrev:
Minimimåttet gäller för en ödla.
Sen har du ju specificerat vad som gäller per ödla vid "grupphållning", alltså mer än en ödla.
Area per ödla vid grupphållning är ju hälften så stor som minimimåttet för en ödla.
Så du får ha 2 ödlor på minimimåttet enligt min mening.

Detta avviker dock vid tre tillfällen.
Två tillfällen på trädlevande för längd 41-50 cm och 76-100 cm, då är det en kvadratdecimeter extra vid minimimåttet på bottenytan?
Ett tillfälle vid marklevande vid 21-30 cm där area per ödla vid grupphållning är 0,15 kvm och minimimåttet är 0,36 kvm?
Det känns ju inte så logiskt faktiskt...

Den källan jag har är PDF:en där det står: www.jordbruksverket.se/download/18.1634dca615036416d891a056/1444025871136/2015-034.pdf

Hur tolkas det annorlunda?

Det avviker på fler än tre tillfällen.
På tex grodor är det helt annorlunda än för tex ödlor.
Där får du tex ha upp till 9 grodor som är upp till 2,5 cm stora, på samma bottenyta.

Minsta tillåtna yta:      Minsta yta per djur vid grupphållning:
Upp till 2,5 cm 0,09 kvm.              0,01 kvm
3-5 cm 0,15 kvm                          0,02 kvm

För att förtydliga det hela så innebär det att du måste minst ha 0,09 kvm för att få ha 1 groda som är upp till 2,5 cm lång. Tex i ett 30x30x30. Men i samma terrarie får du ha upp till 9 stycken grodor upp till 2,5 cm. Eftersom det står "Minsta yta per djur vid grupphållning" så innebär det 0.09 kvm/0.01 kvm = 9.
För grodor mellan 3-5 cm kan man ha upp till 7 grodor i samma terrarie. 0,15 kvm/0,02 kvm = 7,5.

För att svara på ditt påstående angående den kaffedeprimerade personen så är det ju faktiskt så att om du vid marklevande ödlor mellan 21-30 cm där arean per ödla vid grupphållning är 0,15 kvm och minimåtten är 0,36 kvm så kan man ju ha ett terrarie som är 0,45 kvm för att få ha 3 ödlor. Dvs 0,15 kvm x 3 ödlor = 0,45 kvm. Det betyder ju egentligen bara att det krävs minst 0,36 kvm för att få ha en ödla mellan 21-30 cm.

Personligen ser jag inte svårigheterna i att tolka L80. Står ju klart och tydligt minsta tillåtna yta. Sen står det hur många kvm du minst måste ha per djur vid grupphållning.

184
218
Kristian_F:
NickeJ89 skrev:

För att svara på ditt påstående angående den kaffedeprimerade personen så är det ju faktiskt så att om du vid marklevande ödlor mellan 21-30 cm där arean per ödla vid grupphållning är 0,15 kvm och minimåtten är 0,36 kvm så kan man ju ha ett terrarie som är 0,45 kvm för att få ha 3 ödlor. Dvs 0,15 kvm x 3 ödlor = 0,45 kvm. Det betyder ju egentligen bara att det krävs minst 0,36 kvm för att få ha en ödla mellan 21-30 cm.

Det jag menade med avvikelsen var att minsta måttet för en ödla är satt till 0,36kvm, medans om du har två 0,15+0,15 endast behöver ha 0,30 kvm.
Vilket verkar helt ologiskt.

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Kristian_F skrev:

Det jag menade med avvikelsen var att minsta måttet för en ödla är satt till 0,36kvm, medans om du har två 0,15+0,15 endast behöver ha 0,30 kvm.

Själv anser jag att det inte alls är ologiskt på något vis sålände du försöker skilja på minimimåttet och minsta yta per individ vid grupphållning när du ska tolka lagen. 

Minimimåttet är satt som ett minsta mått ett djur eller en grupp av djur ska behöva leva på! Mått per individ vid grupphållning ger ett mått på hur många djur som får gå tillsammans på en given areal! 

I det fall du tar upp så har Jordbruksverket antagligen resonerat så att vid grupphållning är det drägligt för varje individ att ha 0,15 kvm var att röra sig på, dock har man i detta fall antagit att 0,3 kvm är för liten total yta för ens 1 individ att leva på för att få ett drägligt liv och man har då satt minimimått som 0,36 kvm! I den ytan får du således hålla 2 individer och det finns i då fortfarande en marginal! Om du i detta fall går upp i 3 individer behöver du således ha 0,45 kvm och så vidare...

62
131
Toke:
Kristian_F skrev:

Det är inte alls ologiskt. MINSTA tillåtna yta är 0,36. Minsta tillåtna yta PER INDIVID är 0,15. Oavsett hur många individer du huserar i terrariet så får du aldrig gå under 0,36. Dvs har du 4st så är minsta yta tillsammans 0,6. 
Glasklart. ;)

Såg att Alex hann före :)
Men ytan för 3 är 0,45 och inte 0,51.

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Toke skrev:

Det är inte alls ologiskt. MINSTA tillåtna yta är 0,36. Minsta tillåtna yta PER INDIVID är 0,15. Oavsett hur många individer du huserar i terrariet så får du aldrig gå under 0,36. Dvs har du 4st så är minsta yta tillsammans 0,6. 
Glasklart. ;)

Såg att Alex hann före :)
Men ytan för 3 är 0,45 och inte 0,51.

Var lite trött i matten men ändrade snabbt ;)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild