Bäst värme till OSB terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5
19
LidmoLundmark:
Tjenixen. Som rubriken lyder så behöver jag hjälp att få till värmen i min snart färdiga OSB stapel. I burken som min gröna trädpyton ska gå kommer jag sätta värmepanel men vill ha bottevärme till mina KP:s. Era rekomendationer? Värmematta, är det ens ett alternativ? Annars antar jag att det är värmeslinga som gäller. Eller?

2966
1648
Hoggaforfan:
LidmoLundmark skrev:
Tjenixen. Som rubriken lyder så behöver jag hjälp att få till värmen i min snart färdiga OSB stapel. I burken som min gröna trädpyton ska gå kommer jag sätta värmepanel men vill ha bottevärme till mina KP:s. Era rekomendationer? Värmematta, är det ens ett alternativ? Annars antar jag att det är värmeslinga som gäller. Eller?

Värmeslinga är att föredra för det blir mindre hål, för värmematta behöver hålet vara tillräckligt stort för kontakten.

Medlem i SHF
945
1182
Flyers90:
Hoggaforfan skrev:

Värmeslinga är att föredra för det blir mindre hål, för värmematta behöver hålet vara tillräckligt stort för kontakten.

Går jätte bra att skarva om en kabel för kontakten annars om det är bara de som det hänger på. =)
Hanna:
Hoggaforfan skrev:

Eller så gör man ett hål, trär i mattan och sedan sätter ihop burken och ber att mattan inte går sönder. ;)

Medlem i SHF
4051
5102
Jonas_:

Såhär har vi löst det, fungerar bra hemma hos oss. Det kan vara olika förutsättningar i olika bostäder :) Sen finns det andra åsikter om min metod såklart, men så får det vara :) Det har fungerat i 15 år för mig. 

En 20mm cellplast på botten & 10mm eller tunnare på toppen :) Slingorna jag använder är mellan 20-80 watt beroende på terrariet. 

Finns flera sätt att lösa värmen på, det här är ett av dom. Alla gör som dom vill själva. 

2966
1648
Hoggaforfan:
Flyers90 skrev:

Går jätte bra att skarva om en kabel för kontakten annars om det är bara de som det hänger på. =)

Det var den garantin och elsäkerheten det :-P

Medlem i SHF
945
1182
Flyers90:
Hoggaforfan skrev:

Garantin är borta då ja, men elsäkerheten behöver knappast vara det om man gör det på ett bra och snyggt sätt. Fast sen är det klart, kan man inte el så ska man inte göra det själv sen heller. =)

9
3
EatSleepMateDefend:
Jonas_ skrev:
Såhär har vi löst det, fungerar bra hemma hos oss. Det kan vara olika förutsättningar i olika bostäder :) Sen finns det andra åsikter om min metod såklart, men så får det vara :) Det har fungerat i 15 år för mig. 

En 20mm cellplast på botten & 10mm eller tunnare på toppen :) Slingorna jag använder är mellan 20-80 watt beroende på terrariet. 

Finns flera sätt att lösa värmen på, det här är ett av dom. Alla gör som dom vill själva. 

Hm, det där borde fungera utmärkt i ett glasterrarium med tycker jag, minimal risk för sprickor.  Antar du använder en termostat med med sonden mellan skivorna?

143
156
TerraBygg:
Flyers90 skrev:

Vill man inte skarva funkar det med att såga ut ett lagom hål med hålsåg och sen såga med sticksåg ett litet spår för kabeln. Sen är det bara att ta ett plattjärn eller något o skruva fast det man sågade ur när kabeln är på plats.

1690
798
fluffis:
Hoggaforfan skrev:

Jag skarvar också. Inga problem. Man får använda rätt grejer bara. Det är inte tillåtet att ha öppen el, t.ex. en vanlig sockerbit.
Sånna här skarvar köper vi på Ica :) Då blir elen innesluten och säker. Men såklart gäller det att veta vad man gör som med allting annat :)
www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elinstallation/koppling-dosor-lister/ledningsskarv-skx-2-polig-p37650
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild