Äntligen dags

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

108
114
GOONI:
Då var det äntligen dags för ett litet bygge.
Inhandlat lite material.

Sen var det bara börja..

I detta ska det bo pärlödlor är det meningen. Har en hel hög med frågor som jag kommer kasta upp allteftersom.

Burken mäter 200x120x80 LxHxB

Börjar lite smått..

Måste jag behandla karet invändigt med något? Vad isåfall?

Värmematta eller kabel? 

Bästa stället för ventilationshålen?

108
114
GOONI:
Tyvärr dåliga bilder då min telefon snart ger upp

2966
1648
Hoggaforfan:
Ja det måste man nästan alltid, i ökenterrarium kanske det bara räcker att skydda det som ligger under "markytan" men fuktigare än det så behövs skydd. 
Jag föredrar dammduk där bottenmaterialet ska vara och pva-lim resten men det finns flera lösningar som vattenbaserat epoxylack eller fuktskyddsfärg. Är den aspekten som gör att många bygger i formplywwod (formplyfa)

Kabel, kräver mindre ingånghål och är flexiblare. 

2-4% av arean (elusive tak och botten) beroende på klimat. In på mitten av ena kortsidan (höjdled) och ut på andra sidan precis under taket

128
13
reptilkungen65:
den är ju skit snygg burken

334
290
LobsterPie:
Hoggaforfan skrev:
Ja det måste man nästan alltid, i ökenterrarium kanske det bara räcker att skydda det som ligger under "markytan" men fuktigare än det så behövs skydd. 
Jag föredrar dammduk där bottenmaterialet ska vara och pva-lim resten men det finns flera lösningar som vattenbaserat epoxylack eller fuktskyddsfärg. Är den aspekten som gör att många bygger i formplywwod (formplyfa)

2-4% av arean (elusive tak och botten) beroende på klimat. In på mitten av ena kortsidan (höjdled) och ut på andra sidan precis under taket

Vänta, funkar det att fuktsäkra med bara PVA-lim? 

2966
1648
Hoggaforfan:
LobsterPie skrev:

Vänta, funkar det att fuktsäkra med bara PVA-lim? 

Ja, men där det är bottensubstrat ställer högre krav då det är fuktigt hela tiden så där väljer jag att köra dammduk men ovanför det så fungerar det. Om man däremot gör bakgrund och blandar i material i limmet så är det inte säkert att det är vattentätt så då är det bäst att måla ett lager lim som får torka först och sen lägger på bakgrund som ytterligare tätning.

Jag har tätning med pva som första skydd mellan vattendelen och landdelen i mitt Surinam-bygge och det räcker i nuläget men jag kommer att limma dit dammduk ändå för att gardera mig.

334
290
LobsterPie:
Hoggaforfan skrev:

Ja, men där det är bottensubstrat ställer högre krav då det är fuktigt hela tiden så där väljer jag att köra dammduk men ovanför det så fungerar det. Om man däremot gör bakgrund och blandar i material i limmet så är det inte säkert att det är vattentätt så då är det bäst att måla ett lager lim som får torka först och sen lägger på bakgrund som ytterligare tätning.

Jag har tätning med pva som första skydd mellan vattendelen och landdelen i mitt Surinam-bygge och det räcker i nuläget men jag kommer att limma dit dammduk ändå för att gardera mig.

Ah okej, då kanske det blir PVA till att fuktsäkra väggarna i mitt kommande bygge. Ska kolla vad våtrumsfärg kostar först.

108
114
GOONI:
Hoggaforfan skrev:

Ska försöka åka och handla duk, lim/färg och ventiler idag. Vet att formplyfa är att föredra, men när detta är mitt första bygge så blev det dessa. Kändes billigare att göra alla nybörjarfel på?.

Kabel får det bli.

Ska man ha öppna eller justerbara ventiler?

108
114
GOONI:
reptilkungen65 skrev:
den är ju skit snygg burken

Tackar. Ska försöka få lite färg på den idag.

2966
1648
Hoggaforfan:
GOONI skrev:

Ska försöka åka och handla duk, lim/färg och ventiler idag. Vet att formplyfa är att föredra, men när detta är mitt första bygge så blev det dessa. Kändes billigare att göra alla nybörjarfel på?.

Kabel får det bli.

Ska man ha öppna eller justerbara ventiler?

Den ena sidan kan det vara bra att ha reglerbart alternativt kan man lösa det i efterhand vid behov
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild