Svarta tänder

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Pakke skrev:

Ja, det är min gissningen. Men att ha infektion vid tand kan orska av olika skäl. t.ex tuggat på stenen och fick tänden gå i sönder. Dåliga tänder leder ju till inektion och det finns många orsaker.

Ärligt tror jag inte habitetet har med tandinfektioner med att göra.

Ja som sagt jag säger ingenting om munnen då jag har för lite information om det. Men eftersom trådskaparen nämner att ödlan är lat & inte äter speciellt bra så gav jag väldigt bra råd (enligt mig själv..) om hur en skäggagam bör hållas i fråga om belysning framförallt. Vart tandinfektionen och habitatet har nämnt ha nåt samband med varandra vet då inte jag :) När jag gav råd & tips om miljön så skrev du från ingenstans att habitatet inte har med ödlans tandinfektion att göra, inte jag utan du :)  

459
138
Pakke:

LobsterPie skrev:

Men han sa ju aldrig att habitatet har något med en eventuell infektion att göra heller? Han skrev ju snarare tvärtom.

Ja du har rätt. Men vill påpeka ändå. :)

Förvrigt, har han all rätt angående om skäggagam skötelsn.

Jag läste för fort insåg jag... :)

309
38
reptilicus_:
*Bump
Jag har märkt att min jemen-kameleont också fått svarta tänder. Han har bra aptit & är aktiv. Inget i munnen/tungan ser svullet ut.
Jag hoppas att det inte är böjan på munröta. Jag har gett den silvervatten i munnen som hjälp.
Någon som haft likande fall förrut?

Medlem i SkHF
1068
1217
NellyNiklas:
Pakke skrev:

Ja du har rätt. Men vill påpeka ändå. :)

Förvrigt, har han all rätt angående om skäggagam skötelsn.

Jag läste för fort insåg jag... :)

Det är inte så enkelt som att du citerade fel inlägg? Inlägget från Kristian_F. 

"Lite googlande gav resultatet:

"Tandsten
Ödlor kan också få tandsten som leder till infektioner i tandköttet, och i värsta fall i käkbenet. Försök att regelbundet inspektera ödlans tänder. Vid tecken på missfärgning av tänder eller tandkött bör du kontakta en veterinär för snabb åtgärd. Om infektionen hinner sprida sig till benet kan sjukdomen vara mycket svår att behandla." djurriket.info/reptil/reptilernas-sjukdomar/"

Det är ok att erkänna att man gjorde fel.

459
138
Pakke:
NellyNiklas skrev:

Det är inte så enkelt som att du citerade fel inlägg? Inlägget från Kristian_F. 

"Lite googlande gav resultatet:

"Tandsten
Ödlor kan också få tandsten som leder till infektioner i tandköttet, och i värsta fall i käkbenet. Försök att regelbundet inspektera ödlans tänder. Vid tecken på missfärgning av tänder eller tandkött bör du kontakta en veterinär för snabb åtgärd. Om infektionen hinner sprida sig till benet kan sjukdomen vara mycket svår att behandla." djurriket.info/reptil/reptilernas-sjukdomar/"

Det är ok att erkänna att man gjorde fel.

japp

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Pakke skrev:

Dessa habitet har inte med infektion i tänder att göra. Det beror på vad han har käkat eller gett sig själv infektion via fel tugg.

En infektion kommer generellt ifrån ett "smutsigt" (bakterier och liknande)sår men självklart så kan en felaktig miljö påverka utgången? (PRATAR GENERELLT NU, INTE NÅTT PERSONLIGT MOT NÅGON) 

en felaktig miljö kommer inte erbjuda djuret rätt förutsättningar att kämpa mot sår/sjukdomar 

vad som gett eventuella bekymmer här kan vi fick bara spekulera i... bäst att ta agamen till en reptilkunnig veterinär om man misstänker eventuell sjukdom :(

Med vänlig hälsning, Alex 

Medlem i SHF
537
750
Patch:
Såg nu att detta va en GAMMAL tråd 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild