HJÄLP nybörjare som är besatt av aktiva ödlor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

2
1
Linus04:
Hej!
Jag är en tolvårig kille som är ny på ödle fronten men som har blivit väldigt intresserad. Jag har mest bara funderat och funderar på halsbandslegusn. Jag läste en klok text där det stod att ändel ödlor som är "svårare" men roliga kan vara bra nybörjare ödlor eftersom de är intressantare t.ex. Halsbandslegusn. Det alla verkar rekommendera är skäggam som nybörjare ödla men då den kräver väldigt dyra lampor och liknande då jag har en budget på max 3000 kr. Jag vet inte om halsbandsleguan behöver likadan utrustningen. Jag undrar vad ni tycker och om lite mer fakta om halsbandsleguan. Tacksam för svar och förlåt för duma frågor:-)

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Linus04 skrev:
Hej!
Jag är en tolvårig kille som är ny på ödle fronten men som har blivit väldigt intresserad. Jag har mest bara funderat och funderar på halsbandslegusn. Jag läste en klok text där det stod att ändel ödlor som är "svårare" men roliga kan vara bra nybörjare ödlor eftersom de är intressantare t.ex. Halsbandslegusn. Det alla verkar rekommendera är skäggam som nybörjare ödla men då den kräver väldigt dyra lampor och liknande då jag har en budget på max 3000 kr. Jag vet inte om halsbandsleguan behöver likadan utrustningen. Jag undrar vad ni tycker och om lite mer fakta om halsbandsleguan. Tacksam för svar och förlåt för duma frågor:-)

Jag tror kostnaden för lampor är ungefär det samma för skäggagam och halsbandsleguan.
www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=c_collaris

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Linus04 skrev:
Hej!

Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar. Ingen föds med all kunskap. Mitt tips är att inte hantera. Varkn hinner eller orkar skriva en lång text om varför hantering är dåligt för ödlan. Jag gör det imorgon.

Ha det bra och hoppas det blir någon ödla tillslut.

/Emanuel

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:

Jag håller med Fredrik89. Kostnaden för lampor blir samma.
Halsbandsleguaner är trevliga ödlor, en av anledningen till skäggagamen räknas som en vanligare "nybörjarödla" är förmodligen för att skäggagamer ofta är relativt lugna och inte extremt snabba (även om de kan få rejäl fart om de blir rädda).

Halsbandsleguaner är stöddiga till humör, men kan i nästa stund vända helt och ta till flykt och då kommer de upp i en ordentlig hastighet om de får grepp på underlaget. De springer på bakbenen när de får tillräckligt med fart.

Personligen gillar jag halsbandsleguaner bättre, men de gör sig inte lika bra som ödlor som man rör vid eller tar upp.
Fakta om halsbandsleguaner hittar du i skötselrådet. Har du frågor du inte får svar däri får du jättegärna ställa dem med. 

Ett kort tips jag kan ge (eftersom du är nybörjare) är att inte gå in i fällan med att köpa ett alldeles för litet terrarie. Skaffa ett tillräckligt stort terrarie så att ödlan kan bo där hela livet. Du hittar minsta tillåtna storlekarna här:
www.terrariedjur.se/?page=info&sub=terrarium&tsub=l80

Lycka till!

334
290
LobsterPie:
Kul med intresse för aktiva ödlor. Jag är likadan :) har i dagsläget två jemenkameleonter och två daggeckos, och på mässan kommer jag förmodligen köpa en kragagam. Har även haft krokodilskinkar och leopardgeckos, men båda arterna var för inaktiva för mig så de var inge roliga att ha tycker jag.

Den bästa arten att börja med är den du tycker verkar mest intressant. Det låter som att du har bestämt dig för någon aktiv art vilket jag tycker är bra om det är din första reptil. Det är nog lättare att tycka att det är kul med ett djur som rör på sig och är framme på dagen :) 

Jag kan tipsa om daggeckos, de brukar vara framme hela tiden och är fina att titta på. Man kan få dem att äta från fingret på en vilket är rätt kul :) de vill gärna ha det fuktigt så det kan vara något att tänka på.

Kameleonter är också sjukt roliga. De är framme mycket och är häftiga när de äter. Min hona har dessutom en sjukt kaxig personlighet. Kameleonter brukar inte räknas som bra nybörjarreptiler av de flesta. Men läser man på ordentligt och pratar med folk som har kameleonter så att man vet vad man ska tänka på så är det nog inga problem. 

Det dummaste man kan göra är att skaffa en ödla som man inte har något egentligt intresse för bara för att det anses vara en bra art att börja med. Är det inte intressant så kan det lätt bli en börda att ta hand om det. Och man ska inte räkna med att det går att sälja iväg ett djur sen, det kanske inte är någon som är sugen på just den arten eller så.

Mitt tips är att läsa igenom skötselråden som finns här på sidan och sen sålla bort de som inte verkar vara något för dig :)

Hoppas jag var till hjälp!

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
EmanuelKarl skrev:

Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar. Ingen föds med all kunskap. Mitt tips är att inte hantera. Varkn hinner eller orkar skriva en lång text om varför hantering är dåligt för ödlan. Jag gör det imorgon.

Ha det bra och hoppas det blir någon ödla tillslut.

/Emanuel

Hej igen. Är lite trött idag med så orkar inte skriva ett hanteringsinlägg. Så jag kopierar mitt inlägg från tråden "skäggagam" där jag även skriver några av "ursäkterna" till hantering och nämner varför det inte är lämpliga ursäkter enligt mig. Jag har alldrig hört någon "ursäkt" till att man ska hantera som jag håller med om då alla dessa är mer negativa än positiva för ödlan.

Citat från mitt inlägg i tråden "skäggagam":
Läs gärna tråden "disskution om hantering". Där finns det två olika gäng, inte-röra-djuren-gänget och röra-djuren-så-mycket-du/de-vill-gänget. Jag hänger rejält på det förstnämnda gänget. Det orsakar otrolig stress hos djuret som kommer ut i kyla eller torrhet om den är regnskogslevande. Hursomhelst. Det är inte bara stressande. Det kan orsaka njursvikt vilket inte inte är jätte bra. Hanterar man den flera gånger i veckan och hyfsat länge åt gången kan det börja märkas i hans generation vilket blir veterinärvård för mycket pengar, och ibland kan inte ens en kunnig veterinär göra nåot åt det vilket leder till avlivning så de inte ska lida. Om man inte handterar så ofta så kan det märkas några generatoner frammåt vilket leder till att några generationer frammåt drabbas av njursvikt vilket leder till att deras ägare behöver betala veterinärvård trots att den ägaren inte gör något fel. Reptiler har ingen som helst socialitet (dock några undantag t.ex vissa ökenlevande dvärggeckos lever i små grupper men ej för att de är kärleksfulla uta för att med andra av sin egen art är det mindre risk att själv bli uppäten) och verkligen inte med människor. Vi människor är rätt avlägset släkt med dom och tolkar ofta dess beteende som om de var däggdjur. Men om de ligger stilla tror många att den njuter men i reptilers värd är det ett sätt att visa extren stress (undantag under sollampan och när de sover) och springer den runt vill den inte leka jage utan tror du är ett rovdjur.

Bär reptiler på någon sjuka eller ?iknande (typ njursvikt som tidigare tagits upp) så försöker den dölja det så gott det går så den inte blir utvald av rovdjur, därför märker man sällan av njursvikt och tror att djuret mår prima.

Skäggagamer är nyfikna och gillar att utfortska nya saker. När den står dår innanför rutan och krafsar på glaset vill den ut ja. Men den vet inte att du är där(ett stort djur som pillar med den tolkas som rovdjur) och att det är fel klimat (vilket orsakar stress och njursvikt). Man kan istället sätta in ny inredning/möblera om lite i terrariet ibland så har den något att utforska. Därför köper jag inte att "den krafsar på glaset"

En annan grej som även vissa i "inte-röra-djuren-gänget" hanterar sina djur för är storleken. De säger att "En arg varan/tigeryton eller liknande är bland det jäv....... du sett". Dvs. att få den handtam till hantering så den inte bits. Min åsikt om stordjurshantering: klarar man inte en stark reptil när det väl är dags (utan att göra de handtam) ska man inte ha en stark retil. Så jag köper inte den heller.

Folk säger även att de ska vara lugna och fina när de ska till en vterinär. Min åsikt: En reptil är max 3 gånger hot veterinären i sitt liv. Oftast pga. njursvikt. Så kan man inte istället försöka se till att reptilen är såpass frisk att den inte behöver tas till någon veterinär. Så den ursäkten köper jag inte.

Många säger "jag ska kolla hälsan på djuret". Min åsikt: den här köper jag, men inte helt och hållet. Jag tar enbart ut repiler av denna anledning ca 3-5 gånger om året och försöker och göra det så snabbt som möjligt så den slipper vara utanför terrat länge. Dvs. väga, kolla hullet m.m. Men man ska kunna se hullet någolunda i terrariet och inte behöva ta ut dom så ofta av denna anledning. Men detta gör jag inget klapp och kel under tiden utan bara göra det man ska lite snabbt, sen in i terrariet. Man kan ju se hullet i terrarium, men kolla på nårmarre håll räcker att göra några gånger på året.

OBS! Jag vil inte snacka skit om din djurhållning. Men jag (och antagligen även du) vill dina djurs bästa.

/Emanuel

Och en sak mer än citatet vill jag tilläga ang. att de ska vara lugna hos veterinären. Med tanke på hur sällan den är på veterinärbesök så kan de jämföras med att sticka barn med nål varje dag tills dagen de sa ta spruta.

2
1
Linus04:
Tack för alla svar!
Finns det nån ödla som är dagaktiv, äter vegetabilisk föda och inte kräver super dyr utrustning? Det är min dröm ödla men om den bara är dagaktiv och inte kräver jättedyr utrustning så skulle det vara jättebra. Tacksam för svar.

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Linus04 skrev:
Tack för alla svar!
Finns det nån ödla som är dagaktiv, äter vegetabilisk föda och inte kräver super dyr utrustning? Det är min dröm ödla men om den bara är dagaktiv och inte kräver jättedyr utrustning så skulle det vara jättebra. Tacksam för svar.

Tja du. Jag har dålig koll på lampors kostnader (correlophus ciliatus är min enda reptil som dock varken är dagaktiv eller äter vegetabiliskt vill ha rumstemp och mina insekter vill också ha rumstemp utom några som har värmematta) men jag tror daggeckos är ganska billiga. Dock så vill dageckos äta kryp också. Dagaktiv och billig i utrustning är nog svårt. Nattaktiva är oftast billigare då dessa får UV då de är uppe på natten medans dagaktiva behöver UVljus. Och att den skaäta vegetabilisk föda gör det ju ännu svårare.

Tar vi bort kravet att de ska vara billiga har du ju många agamer och ökenlevande leguaner. Tar vi bort kravet att den ska äta vegetabiliskt hjälper det ju inte så myket. Tar vi bort kravet dagaktiv har du ju ögonfransgeckos som dock vill ha variation med insekter ibland. Men det betyder ju inte att du måste odla, utan du kan ju gå till zooafärren 3gånger i månaden och köpa med dig en eller två syrsor/dubia och ge dom till geckon direkt.

10
7
Chatter:
Kolla in dabbagam. Ökenlevande så blir nog rätt likt i pris som en skäggagam när det gäller utrustning. Men lever på vegetarisk kost. Annars som sagt har du crested gecko, chahoua gecko, Gargoyle gecko och giant gecko som äter cgd som är ett fullfoder som du blandar ut med vatten. Du kan som skrevs innan komplettera med nån insekt också då och då men cgd är ett fullfoder. Dessa kräver inga direkta värmekällor utan trivs i rumstemperatur. Men dessa geckos är nattaktiva.

1275
1725
Falk:
EmanuelKarl skrev:

Tja du. Jag har dålig koll på lampors kostnader (correlophus ciliatus är min enda reptil som dock varken är dagaktiv eller äter vegetabiliskt vill ha rumstemp och mina insekter vill också ha rumstemp utom några som har värmematta) men jag tror daggeckos är ganska billiga. Dock så vill dageckos äta kryp också. Dagaktiv och billig i utrustning är nog svårt. Nattaktiva är oftast billigare då dessa får UV då de är uppe på natten medans dagaktiva behöver UVljus. Och att den skaäta vegetabilisk föda gör det ju ännu svårare.

Tar vi bort kravet att de ska vara billiga har du ju många agamer och ökenlevande leguaner. Tar vi bort kravet att den ska äta vegetabiliskt hjälper det ju inte så myket. Tar vi bort kravet dagaktiv har du ju ögonfransgeckos som dock vill ha variation med insekter ibland. Men det betyder ju inte att du måste odla, utan du kan ju gå till zooafärren 3gånger i månaden och köpa med dig en eller två syrsor/dubia och ge dom till geckon direkt.

Vill bara inflika att man köper inte insekter från djuraffär och ger direkt till en ödla utan man måste ladda foderdjuren med näring först.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild