Skalbaggar - levande terrariejuveler!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 10

70
2
Digge:

...de går ganska hårt åt bakgrunden....

77
1
MrC:

Jag har odlat många av dom här arterna på 90talet många kan man ha till sammans men akasig för arter som kan para sig med varandra.eudicella gralli hade jag som mest ca 200 samtidigt

9
0
Lividius:

Matade du dem med något extratillskott av protein? Hade du dem i en stor behållare eller flera små?

77
1
MrC:

mina terrarium är 53*53*110 har två sådana och tänkte bygga fler till

1
0
Tuttelurium:

Tja! Jag har helt fastnat för baggar men har inga själv.. Vilka är lättast och är det många arter man kan ha tillsammans? 

Så otroliga insekter!

9
0
Lividius:

Jag skulle satsa på en mindre art till att börja med. Större arter (med vissa undantag) är igentligen inte svårare men har ofta en betydligt längre generationstid.

Bra arter är Chlorocala africana oertzeni, Stephanorrhina sp, Eudicella med flera. Eudicella kan dock vara kannibaler så det är bäst att hålla dem lite större.

Att ha dem tillsammans är inte att rekommendera, i alla fall inte om man ska odla på dem. Risken är stor att det blir hybrider om man har flera arter från samma släkte. Däremot kan man naturligtvis ha dem i ett terrarie om man inte tänkt odla på dem. Jag håller på med ett projekt med ett regnskogsterrarie där jag ska låta "överskottet" från mina odlingar gå och visa upp sig.

Lycka till!

9
0
Lividius:

Annat att tänka på är ju att de inte lever så länge som imagos så att köpa dyra skalbaggar bara för att ha i ett visningsterrarie kan ju vara slöseri med pengar.

77
1
MrC:

längd bredd och höjd med substrat höjd på 50cm

274
148
Flosker:

hej

Jag har spcialbyggda terrarier med en utragbar plast back. På detta sätta är det otroligt lätt att byta substrat samt göra rent. Jag byter back en gång i månaden och plockar ut larver och sotrterar wffter storlek. Backarna är ca 20 cm djupa och det duger till alla mindre arter.

Mvh Flosker

9
0
Lividius:

har du någon bild på dem? Det låter intressant!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 10
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild