Skalbaggar - levande terrariejuveler!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 10

274
148
Flosker:

På Eudicella har jag aldrig märkt något av dödliget på larver när man slarvar med substrat och foder. på ugandensis, kratzzi, och polyphemus kan man ta död på hela kulturen om man slarvar i L1 och L2. På Goliatus så räknas varje dag som att träna till OS...Har försökt tre gånger med dem utan att lyckas 100%. 

Mvh Micke

356
177
krypet:

Nä, det har inte dött, de är bara lite små. Hanarnas horn är inte alls så stora som de skulle kunna vara.

Goliathus har jag inte ens försökt, det känns som en omöjlighet om man inte har massvis med tid och är beredd att skaffa larver i omgångar, för visst är det löjligt stor skillnad i utvecklingstid på hanar och honor hos de stora baggarna? Bara det gör att jag backar.

Mina polyphemus har gått bra vad jag vet. Alla puppor blev fina baggar hos mig i alla fall. De ugandensis jag skaffat som larver har jag haft dödsfall på, och ett adult par jag köpte vägrade lägga ägg. Jag måste lista ut vad jag gör för fel med. dem. De ska väl inte vara speciellt svåra egentligen?

274
148
Flosker:

Om de inte lägger ägg försök att ta lite gamalt substrat från polyphemusen det kan trigga. har läst någonstans att vissa arter är som lax, de vill känna doft/hormon av andra baggar kan vara att de är kanibaler som små och behöver den proteinen.

70
2
Digge:

356
177
krypet:

De där ser fina ut!

Testa tipset om larvsubstrat. Det ska visst vara något hormon i larvbajs som stimulerar äggläggning. Jag brukar alltid ha med lite av det gamla substratet om det är från friska djur. Någon gång fick jag problem med kvalster och då är det värre.

Det ska fungera att frysa det gamla larvsubstratet om det behövs.

70
2
Digge:

Jag har tyvärr inget gammalt substrat då det är mina första baggar...

274
148
Flosker:

Hej

Vad har du för substrat, och vart köpte du dem?

Mvh Micke

70
2
Digge:

Hej!Köpte dem på Hökarängens zoo. Använder en blandning av planteringsjord och torv.

Köpte en annan påse med nån jord i på zoo´t, men som jag förstod så var det till larverna.

274
148
Flosker:

Medela ditt nummer på privat chatten

70
2
Digge:

Skickade ett meddelande. Vet inte hur privatchatten fungerar...

Logga in för att posta i forumet
Sida av 10
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild