Skalbaggar - levande terrariejuveler!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 10

72
0
Kemter:

Hur stor plats kräver de vuxna baggarna på ett ungefär, eller skiljer det jättemycket från art till art? Tänkte att det skrevs tidigt i tråden att de flög bra, låter som att man behöver ganska stort då?

356
177
krypet:

Ska de kunna flyga behöver de stort terrarium, men jag brukar faktiskt inte ha så stora att de kan flyga omkring. Stora Smartstorelådor fungerar fint.

Mina största har jag i terrarier på 30x50 cm, men de skulle säkert uppskatta större. Mina mindre har jag i 30x30 och de kan faktiskt flyga runt lite då.

72
0
Kemter:

Då vet jag =)

44
1
snakybite:

Jag vet någon som säljer/exporterar både larver och baggar mm i Taiwan, är det någon som är intresserad så skicka mig ett pm, så får ni deras webbadress.

Kan även ha kvar en kontakt i Frankrike och en i Filippinerna.

356
177
krypet:

Det är väl dags för en ny gottebit. Vad sägs om denna? En hane av Eudicella smithi bertherandi.

Jag köpte larver på Eksotiske insekter -messen i Roskilde i våras. Det blev ett litet gäng fina skalbaggar som har fått hyfsat med larver nu. Denna art är inte så stor, mina har nog varit under 2 cm i kroppslängd allesammans, men de är färggranna och visar sig mycket.

70
2
Digge:

God dag! Jag är novis när det gäller baggar. Köpte två par baggar igår. Det ena paret är Mec. Ugandensis och det andra Chelorrhina Polyphemus. Enligt uppgift så ska de gå att ha tillsammans och inte slåss. Vidare så skulle de hålla sig på marken. Väl hemma så tog det inte lång stund innan hanarna rök ihop. Iofs inte allvarligt då de slutade ganska snabbt. En stund senare så hade allihop klättrat up på bakgrunden och satt upp och ned i taket. Ska nog ta bort bakgrunden...

Det ena paret parar sig hela tiden. Vad händer nu? Hur lång tid tar det innan de lägger ägg, hur lång tid tar det innan de sedan bli larver, och hur länge är de larver osv? Hur gamla blir vuxna baggar?

Tar tacksamt emot all info som jag kan tänkas få gällande dessa skalisar!

70
2
Digge:

... och kan de bitas?

356
177
krypet:

Lycka till med baggarna. Jag har skrivit lite på kryp redan.

De börjar nog lägga ägg ganska snabbt, och de kan ju ha varit vuxna ett tag redan. De vill ha tjockt med bra bottensubstrat, fullt med vissna löv och vitved (mjuk halvförmultnad ved du kan smula med fingararna). Kul att hitta det just nu, men det kan gå. De löv som legat ute under vintern är bra bara du hittar dem.

Mina vuxna älskar (över)mogna bananer.

Jag återkommer med mer info.

274
148
Flosker:

Baggarna går bra att ha tillsammans men laverna av dessa arter är canibaler...

276
119
Maqea:

Vilka juveler!

En fundering. Behöver man ett stort terrarium till dem så att de kan flyga? Behöver de "sträcka på vingarna" så att säga?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 10
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild