Täta reglar i regnskogsterrarium!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

504
396
Crippa:
Tjena! Behöver lite olika tips på hur jag ska täta reglarna i mitt nybyggda terrarium. Allt är byggt i formplyfa med 45x45 reglar så allt tål vatten och fukt förutom reglarna då. Det jag har gjort förut är att köra med tätskikt/ångspärr men nu har jag kommit åt en dubbelhäftad ångspärr remsa som jag funderar på att använda som är tätare än gummit. Kom gärna med tips men båtlack och målarfärg tex går bort.

Medlem i DHF
1084
778
Westman:

Crippa skrev:
Tjena! Behöver lite olika tips på hur jag ska täta reglarna i mitt nybyggda terrarium. Allt är byggt i formplyfa med 45x45 reglar så allt tål vatten och fukt förutom reglarna då. Det jag har gjort förut är att köra med tätskikt/ångspärr men nu har jag kommit åt en dubbelhäftad ångspärr remsa som jag funderar på att använda som är tätare än gummit. Kom gärna med tips men båtlack och målarfärg tex går bort.

Ta bort dom silikona klart :)

504
396
Crippa:
Jag vet att man kan skippa reglarna men jag föredrar dom då terrariet är 250x120x120 så blev lite svajigt utan dom och tänkte försöka regla så jag kan ställa terrarium ovanpå också =)

här är det jag har hemma!

2966
1648
Hoggaforfan:
Men då ska vi se: pva-lim, gummiduk, pvcduk, akrylfärg, plastfolie, gelcoat, silikon, cement med sikasim, vattenbaserad epoxilack

Det är väl de jag kommer på just nu. 

504
396
Crippa:
Tror tyvärr att det enda som är tätt är dammduk samt våtrumsmatta om du inte ska köra med epoxylack då men det kostar skjortan! Tanken är att jag ska kunna ta bort allt vid flytt. Dammduk kanske inte är någon dum ideé, då slipper man oroa sig för att trät blir dåligt men man vill ju endå täta reglarna oavsett. Funderar på att kanske köpa dammduk och sätta den 20cm högre än substratet sen köra med tätskikt samt självhäftande våtrumsremsa, det är gummi på den! Tack för tips Hogga!

Medlem i DHF
1084
778
Westman:
Crippa skrev:
Jag vet att man kan skippa reglarna men jag föredrar dom då terrariet är 250x120x120 så blev lite svajigt utan dom och tänkte försöka regla så jag kan ställa terrarium ovanpå också =)

här är det jag har hemma!

Går att bygga det utan reglar med. Beror på hur man konstruerar det :)

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Hoggaforfan skrev:
Men då ska vi se: pva-lim, gummiduk, pvcduk, akrylfärg, plastfolie, gelcoat, silikon, cement med sikasim, vattenbaserad epoxilack

Det är väl de jag kommer på just nu. 

Rekommenderar du plastfolie så borde du nästan få ett eget avsnitt i fuskbyggarna :P

504
396
Crippa:
Tyvärr så är nog epoxy det bästa men det kostar säkert lika mycket som terrariet så det kör jag inte på. Några fler tips?

2966
1648
Hoggaforfan:
tenebrosa skrev:

Rekommenderar du plastfolie så borde du nästan få ett eget avsnitt i fuskbyggarna :P

Var inte en rekommendation utan bara vad jag kom på ;-)
Menade dock byggfolie men plastfolie borde med fungera men inget jag rekommenderar.

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Hoggaforfan skrev:

Var inte en rekommendation utan bara vad jag kom på ;-)
Menade dock byggfolie men plastfolie borde med fungera men inget jag rekommenderar.

Vet inte om byggfolie är en så mycket bättre idé då det inte är tänkt som tätskikt på det viset. 

Crippa färg eller lack som är gjort för ändamålet är det som troligen blir bäst i längden, andra "byggarebob" lösningar blir nog skit med tiden 
Och annars skulle du ha byggt med dolda reglar eller utan för bäst resultat 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild