Söker röd sand i större mängd

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

178
260
Akesson:
Hadara skrev:

va bra att du sa det! :) tack!

No problemo

373
171
Anathawa:
Hadara skrev:

hmm då är nog de billigare med exo terran eller terrasoil iaf. ligger på 100 kr för 5kg. Tråkigt om man behöver minst 20 kilo för en påfyllning och de kostar 400kr. dyrt dyrt

Påfyllning.
Funderar bara på om du byter sand? Den tar slut? Försvinner? Eller vill du bara ha djupare lager?
För att jag funderar på om du kan tvätta den gamla annars. :)

412
420
Hadara:

Anathawa skrev:

Påfyllning.
Funderar bara på om du byter sand? Den tar slut? Försvinner? Eller vill du bara ha djupare lager?
För att jag funderar på om du kan tvätta den gamla annars. :)

Eftersom det kommer vara till en orm så kommer jag nog behöva byta ut lite eftersom. Man plockar ju givetvis bajs när det kommer. Men att byta hela kommer nog inte behöva göras så ofta. Tanken är att göra en rätt naturlig australienmiljö. Så jag kommer även köpa excavator sand till att göra grottor med och sen ha den röda sanden över då för att det är lättare att städa. Men ett rätt djupt lager vill jag ha, det är mycket bättre för även i torr miljö är det fuktigare längre ner i sanden. 

184
218
Kristian_F:
En del akvarister kör biltemas blästersand i sina akvarier, som substitut för den dyrare rådasanden.

Kolla annars lite andra affärer om du har möjlighet, Järnia och en del andra byggställen säljer ju tydligen likadan sand som akvarieaffärerna fast till helt andra priser (rådasand).

412
420
Hadara:

Kristian_F skrev:
En del akvarister kör biltemas blästersand i sina akvarier, som substitut för den dyrare rådasanden.

Kolla annars lite andra affärer om du har möjlighet, Järnia och en del andra byggställen säljer ju tydligen likadan sand som akvarieaffärerna fast till helt andra priser (rådasand).

Jo det vet jag att det finns :) Men jag har inte sett någon röd sand där. Endast beige. Men absolut värt att kolla en extra gång. Tack :)

373
171
Anathawa:
Kristian_F skrev:

Blästersand är lite för vass?
Sand är ju en partikestorlek. När man krossar berg till grus heter grus i rätt storlek sand. Men skillnaden på sand av krossgrus, och mjukslipad  strandsand är stor.

Råda gör olika sorter, det de nedan kallar natursand är alltså nåt helt annat än krossand.
"I syfte att spara naturgruset i Råda till specialsand, startade bolaget 1983 en bergtäkt i Gillstad, 15 km från Lidköpings tätort, för att ersätta sanden med krossat berg där det var möjligt.

Dagens Rådasand
Dagens Rådasand AB har sitt ursprung i Swerock och bildades på mitten av 90-talet. 2001 bildades Rådasand AB som ett dotterbolag inom Swerock. Verksamheten inom Rådasand är nu enbart inriktad på tillverkning och försäljning av specialsandprodukter för olika användningsområden inom industrin och samhället.

Övrig verksamhet såsom betong- och stenkrossprodukter sköts numera av moderbolaget Swerock vilka är en av Sveriges största leverantörer av fabriksbetong, grus och bergkross till bygg- och anläggningsindustrin samt av transport- och entreprenadmaskintjänster."

Min poäng:
Råda har sålt krossand också men då framgår det av namnet. som rådasand säljer de natursand som är snällare mot fötter och tarmar än blästersanden. :)

184
218
Kristian_F:
Det kanske den är, för vass alltså... har aldrig använt den själv så jag har ingen personlig erfarenhet av den mer än att jag läst om många som har den i sina akvarier. Sen är det klart att det är skillnad på akvarie med fiskar och ett terrarie med ödlor exmepelvis, blir ett helt annat förhållande till djuren och substraten, även om de flesta fiskar även gräver lite i substratet.
Måste sanden vara just röd? Annars är ju en grusgrop och en hink ett bra alternativ, baka i ugn om man är rädd för småkryp...Den heterogena struktur det blir av "hämtesand" är väldigt positiv i betraktarsynpukt enligt min mening.

412
420
Hadara:

Kristian_F skrev:

Måste sanden vara just röd? .

Läs orginalinlägget ;)  Jag vill att det ska likna en australien miljö. Hade jag bara letat efter sand i större mängd hade jag köpt sandlådesand. 

184
218
Kristian_F:
Sorry...:)

37
12
Rabalder:
www.zoopet.com/forum/forum/-1-akvariet/-03-inredning/55111-r%C3%A5dasand-d%C3%A5ligt

Om man tittar på bilderna o vet hur jäkla ont de kan göra med flisor i fingrar o fötter så vet ja inte om ja skulle vilja stoppa in det i ett terrarium. 
Att sen hitta flisorna trots att man känner smärtan från dom kan vara ett äventyr i sig. 
Vet inte om all sand/grus innehåller metall i den utsträckningen vi ser på bilderna, tänkte bara jag skulle dela som en varning. För kan inte va lätt att hitta nått sånt om det tar sig in i tex en ödlefot.

Ha en fortsatt trevlig kväll
//Rabalder
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild