Första bygget, regnskog

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

2966
1648
Hoggaforfan:
Jim_j skrev:
Det här är ju en aning frustrerande, så fort jag sätter in en skål med dubia så hoppar hanen ner och låter dem klättra ur. Han äter inte en enda! Vid det här laget har jag säkert substratet överfullt av dubia... 

Love is in the air :-P

373
171
Anathawa:
Jim_j skrev:
Det här är ju en aning frustrerande, så fort jag sätter in en skål med dubia så hoppar hanen ner och låter dem klättra ur. Han äter inte en enda! Vid det här laget har jag säkert substratet överfullt av dubia... 

Vi ser det som en fördel, inte ett problem!
Dubia fria i terrariet har hittils aldrig varit ett problem för oss.
Syrsor: potentiellt risk att de biter på reptiler, och de små nykläckta smiter. Okul.
Zophobas: Vuxna djuren stinker starkt, terpentinaktigt, och ger mig sannolikt astma. Fetokul.
Buffalobagge: Supersmå och smiter ut de med, och går inte ens att äta, likt Zophobasbaggarna. Blä.

Men dubia? Underbar sak att ha fritt i substratet!
Alla stadier går att äta, stannar innanför glaset, förökar sig själva, ständig matkälla och roliga att jaga. Det djurparker kallar berikning!
Aldrig vsrit med om att de bitit, låtit, rymt mer än nödvändigt. Så jag ser det inte som att du fått problem. :)

Enda invändningen är väl då att de inte själva kalkpudrar sig innan de fångas. Kompensera med att kalka det foder du lägger in till dem. Hade själv glömt den detaljen en tid nu, ska gå och blanda mer kalk i insektsfodret. :)

48
40
Jim_j:
Anathawa skrev:

Vi ser det som en fördel, inte ett problem!
Dubia fria i terrariet har hittils aldrig varit ett problem för oss.
Syrsor: potentiellt risk att de biter på reptiler, och de små nykläckta smiter. Okul.
Zophobas: Vuxna djuren stinker starkt, terpentinaktigt, och ger mig sannolikt astma. Fetokul.
Buffalobagge: Supersmå och smiter ut de med, och går inte ens att äta, likt Zophobasbaggarna. Blä.

Men dubia? Underbar sak att ha fritt i substratet!
Alla stadier går att äta, stannar innanför glaset, förökar sig själva, ständig matkälla och roliga att jaga. Det djurparker kallar berikning!
Aldrig vsrit med om att de bitit, låtit, rymt mer än nödvändigt. Så jag ser det inte som att du fått problem. :)

Enda invändningen är väl då att de inte själva kalkpudrar sig innan de fångas. Kompensera med att kalka det foder du lägger in till dem. Hade själv glömt den detaljen en tid nu, ska gå och blanda mer kalk i insektsfodret. :)

Nej, någon skada gör de ju knappast, så det är ju ingen fara  :) ska kanske släppa in någon hona också och se om de förökar sig i terrariet, i det vilda gräver ju Acanthosaura ofta i jorden efter daggmask så har släppt ner en burk metmask också :)

på tal om metmask, ödlorna älskar dem! Men vet någon hur en bra matskål för daggmask bör se ut? En vanlig skål kryper de väldigt lätt ur innan ödlorna hunnit hajja till...

48
40
Jim_j:

Lyfte på ledbelysningen jag hade över sen ett av saltkaren och smetade på en del mossmix. Svårt att få mossmixen att inte klumpa ihop sig och ramla av, men antar att huvudsaken är att jobba ner porerna i torven så tar de sig så småningom? Nu är det bara att vänta :)

Ploppade upp några svampar idag också:

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild