Första bygget, regnskog

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

2966
1648
Hoggaforfan:
Lite silikon och torv på kabeln så ser den ut som en lian istället

48
40
Jim_j:
Hoggaforfan skrev:
Lite silikon och torv på kabeln så ser den ut som en lian istället

Skitbra idé, har retat mig på att jag glömde skumma in ett rör till kablarna

48
40
Jim_j:

Och här har vi en minst sagt vresig grabb, han gillade inte mig :) 
Pilsk var den lille jäveln också, tog knappt en halvtimme från att han flyttade in tills han lägrade honan!

48
40
Jim_j:

Burken tuffar på i sakta mak, och ödlorna verkar acklimatiser sig. Hanen är ganska aktiv och förflyttar sig en del på dagarna, och honan börjar också komma igång. Bägge har ätit ett par gånger, men inga större mängder. Honan är lite mager så henne skulle jag vilja göda upp en hel del, men antar att det kan ta några veckor innan de kommer igång ordentligt.
Har märkt att de verkar jaga sina egna spegelbilder som de ser i sidorutorna där jag solfilmat på utsidan, avvaktar lite och ser om det blir bättre, annars måste jag nog hitta någon typ av foliering att sätta på insidan som inte reflekterar. Någon som har någon smidig lösning?

Beställde regnsystem från mistking som fortfarande inte kommit. Frakten bokades "ganska" snabbt efter beställningen, men sedan hände ingenting jär jag sökte efter paketet, stod bara "ready for pickup". Mailade Marty som kontaktade Polen där det verkar skickas ifrån, och dagen efter såg jag att det var på väg, så nu hoppas och tror jag att jag får det på måndag. 
Men trots att jag inte har något regnsystem än så håller sig fukten väldigt bra i terrat, runt 80-90% med två duschningar om dagen.
Så fort regnsystemet kommit kan jag smeta på mossmix på bakgrunden så det blir lite mer grönt, ska också ösa på lite mer belysning då så det tar sig ordentligt.

2966
1648
Hoggaforfan:
"Måla" sidorna med lera kanske? Insynsskydd av smuts 
Du har en del av sidorna täckta så frågan är om det behövs? 

48
40
Jim_j:

Hoggaforfan skrev:
"Måla" sidorna med lera kanske? Insynsskydd av smuts 
Du har en del av sidorna täckta så frågan är om det behövs? 

Ja det kan funka, blanda lera och torv kanske? 
Jag trodde faktiskt att det skulle räcka, men de gillar att klättra på sidorna och ser sina spegelbilder i glaset. Så här i efterhand skulle jag nog målat eller folierat insidan innan jag gjorde bakgrunden, men det är lätt att vara efterklok :)

2966
1648
Hoggaforfan:
Jim_j skrev:

Ja det kan funka, blanda lera och torv kanske? 
Jag trodde faktiskt att det skulle räcka, men de gillar att klättra på sidorna och ser sina spegelbilder i glaset. Så här i efterhand skulle jag nog målat eller folierat insidan innan jag gjorde bakgrunden, men det är lätt att vara efterklok :)

Tror inte torv fastnar så bra utan du behöver de små partiklarna i lera så blanda in torv kanske motverkar det hela då det blir som en svamp och klumpar ihop. Däremot kan du kasta lite torv på leran innan det torkat så fastnar nog en del.

373
171
Anathawa:
Hoggaforfan skrev:

Tror inte torv fastnar så bra utan du behöver de små partiklarna i lera så blanda in torv kanske motverkar det hela då det blir som en svamp och klumpar ihop. Däremot kan du kasta lite torv på leran innan det torkat så fastnar nog en del.

Lerbakgrund  funkar att ha lite torv i.

Pilgiftarna som kör lersubstrat, alltså inte bakgrund, använder röd keramiklera, plus bentonit. För bättre mineralsammansättning.
Vi kan köpa vit bentonitlera som klumpbar parfymfri kattsand. Problemet med bentonit är att den tar upp mer vatten och därför sväller och krymper mer än keramiklera. Keramiklera finns i massa färger. Jag skulle nog ta vanlig blålera ur ett dike om jag bodde så att det fanns nära, annars köpa vanlig grå keramiklera på närmsta hobbybutik.
Men kattsanden funkar. och som sagt, den klarar lite torv utan problem.

2966
1648
Hoggaforfan:
Anathawa skrev:

Lerbakgrund  funkar att ha lite torv i.

Pilgiftarna som kör lersubstrat, alltså inte bakgrund, använder röd keramiklera, plus bentonit. För bättre mineralsammansättning.
Vi kan köpa vit bentonitlera som klumpbar parfymfri kattsand. Problemet med bentonit är att den tar upp mer vatten och därför sväller och krymper mer än keramiklera. Keramiklera finns i massa färger. Jag skulle nog ta vanlig blålera ur ett dike om jag bodde så att det fanns nära, annars köpa vanlig grå keramiklera på närmsta hobbybutik.
Men kattsanden funkar. och som sagt, den klarar lite torv utan problem.

Handlar inte om en riktigt bakgrund utan smutsa ner rutan som insynsskydd ;-)

373
171
Anathawa:
Hoggaforfan skrev:

Handlar inte om en riktigt bakgrund utan smutsa ner rutan som insynsskydd ;-)

Japp, men jag har testat att kleta ner med lera och även med lite torv fäster det rätt bra.  :)
En del tester av nedsmutsningar sker utan avsikt. :P
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild