Mickee skrev:
Hejsan!
Ny här på forumet så jag har en hel del att läsa igenom, å här hittade jag nått att övervaka :)
Gillar nytänket med alternativt byggmaterial, ska själv passa in ett högsskåp i huset, gjort i xps cellplastskivor.
Har några frågor, vilket lim använder du?, tror du en cementförstärkt skiva skulle kunna funka som topplatta till ljusarmaturerna?
Slagtålighet o värmetålighet?, verkar kunnas figursågas utan sprickbildning :)
Tackar för en intressant å inspirerande byggblogg// Mickee
Hej hej, välkommen hit. Alltid kul att kunna inspirera.
XPS och annan cellplast är inte vattentätt så du kan behöva täta där bottenmaterialet är och bakom ev vattenfall.
Limmet jag använder är baserat på pva och det finns en mängd varianter på marknaden med allt från trälim till våtrumslim. Grundingredienserna är pva, stärkelse och vatten i olika grader beroede på användningsområde.
Här har jag en limtråd om hur jag gör:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3976&p=2Limmet jag använder är:
www.gulakatten.se/skola-hobby/bild-och-form/lim-allround-5000-ml/Ska man göra ett ökenterrarium så fungerar Byggmax våtrumslim men det löser upp sig i fuktigt terrarium så då behöver man ett lim med mer pva och mindre stärkelse.
Allaroundlimmet är vattenfast men jag har dammduk längst ner ändå för extra säkerhet.
Skivorna fungerar absolut som topp, man kan bryta av dem (mindre bitar för hand men en hel skiva får man hoppa på) men med förstärkning har jag tappat en del grejer (sten, hammare etc) på terrariumets golv utan märke. Enklast och snyggast blir det om man kapar dem med vinkelslip, dammar lite bara. Iom att de är cementbaserade så sliter de lätt på vanlig såg även om det fungerar det med. Ska vara obrännbara.
Produktdatabladet:
static.byggmax.com/Content/GetFile/!Product!P-07040!productFile!Sverige!1_07040_Produktdatablad.pdf?targetFileName=07040_Produktdatablad.pdfByggmax köper in stora skivor sen kapar ner dem till 1200x550
Men du kan troligtvis använda xps till topplatta med, det är väl om man har extremljus med direktkontakt som det kanske inte fungerar så bra men annars tror jag det borde fungera, smältpunkten ligger på +70C och flampunkt på 285C (enligt google ;-))