Hjälp!? Stort terrariebygge

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

9
7
r0s_85:
Hoggaforfan skrev:

bottenskiva+sida+sida=2376+12+12=2400 dvs detsamma som taket

Det var just såna där mått jag var ute efter! :-)
Vore behövligt med alla tänkbara mått,  men ska försöka räkna ut själv. Sedan återkomma o dubbelkolla med er proffsbyggare hehe

På länken du skicka så är taket innanför sidorna,  jag hade tänk taket på allt. 
Vilket är bäst, med tanke på bäst stabilitet.?
Vill ev kunna bygga ett terrarium uppepå i framtiden. 

vad är bäst: reglar innanför formplyfan,  lr utanför? 
Kommer bli mycket jord/sand i terrariumet. Mer lr mindre(!) substrat på 50cm höjd, plus stenar o grenar osv..

Medlem i DHF
1084
778
Westman:

r0s_85 skrev:
Det är dem nya måtten på alla reglar o all formplyfa jag behöver hjälp med :-)
Det är en stäppvaran som ska bo där i. 

Nå reglar behövs inte 

2966
1648
Hoggaforfan:
r0s_85 skrev:

Det var just såna där mått jag var ute efter! :-)
Vore behövligt med alla tänkbara mått,  men ska försöka räkna ut själv. Sedan återkomma o dubbelkolla med er proffsbyggare hehe

På länken du skicka så är taket innanför sidorna,  jag hade tänk taket på allt. 
Vilket är bäst, med tanke på bäst stabilitet.?
Vill ev kunna bygga ett terrarium uppepå i framtiden. 

vad är bäst: reglar innanför formplyfan,  lr utanför? 
Kommer bli mycket jord/sand i terrariumet. Mer lr mindre(!) substrat på 50cm höjd, plus stenar o grenar osv..

Taket på allt blir stabilare, speciellt om du vill has något annat på terrariumet. Väljer du terrariumet utan reglar så är både botten och topp utanpå sidorna.
Har du reglarna innanför måste du fuktskydda dem medans utanför förlorar du något mer av golvytan men båda ger samma stadga så är mest en smaksak. 
Jag hade nog gjort en ram i taket och botten med stöttor i hörnen och mitten på sidorna, då tål det en massa kg.
Eventuellt monterat hjul på det eller byggt upp det något så man kommer under där med dammsugaren

9
7
r0s_85:
Tusen tack för alla råd! 
Känns som reglar lär behövas, för kommer bli runt 50cm högt med sand/jord blandning. 
Det kommer ge en enorm tyngd, både neråt mot golv och sidor! 
Reglar känns bäst...?
Vad är bäst att vattentäta reglarna med? 
Vattentäta reglar INNAN dem sätts ihop? 
Skruva ihop reglar FÖRST,
eller skruva ihop formplyfan FÖRST? 
Och är akvarie silikon bra för formplyfans skarvar? 

Det blir gummiduk på botten och upp på sidorna (50cm höjd). 
Resten av väggarna kommer ha frigolit som kommer täcka gummidukens överkant. Frigoliten formas och täcks med husfix/vattentät lack (förslag???  Helst matt lack). Ska se ut som bergsbakgrund. 

Tak över allt= 200*150
Sidor=150*120
Baksida=?
Botten?
Reglarnas plus extra stöttereglarnas mått? 
Hur långa träskruvar ska jag ha? 
Olika skruvar för reglar o sen för formplyfan? 

Räkna ut allt känns svårt!  ?

120
62
neon:
r0s_85 skrev:
Tusen tack för alla råd! 
Känns som reglar lär behövas, för kommer bli runt 50cm högt med sand/jord blandning. 
Reglar känns bäst...?

Resten av väggarna kommer ha frigolit som kommer täcka gummidukens överkant. Frigoliten formas och täcks med husfix/vattentät lack (förslag???  Helst matt lack). Ska se ut som bergsbakgrund. 

Tak över allt= 200*150
Sidor=150*120
Baksida=?
Botten?

jag kör akvarie silicon i mina skarvar..
Jag kör nästan alla mina reglar utvändigt ...om du skall ha dom i så är det lämpligt att måla dom först med tex badrumsfärg.

99
86
murbo:

r0s_85 skrev:
Tusen tack för alla råd! 
Reglar känns bäst...?

Tak över allt= 200*150
Sidor=150*120
Baksida=?
Botten?

Att räkna ut är ganska logiskt om du ritar upp för dig själv hur de olika sidorna ska se ut ;-)

Ex: om du från sidan (kortsidan) ser kanten på framsidan men inte kanten från baksidan så ska du dra bort tjockleken av skivan från totalmåttet och om du ser båda så ska du dra bort det två gånger

ritar en bild så du fattar bättre haha blev inte så klart när jag skulle skriva ut det :-P

334
290
LobsterPie:
murbo skrev:

Att räkna ut är ganska logiskt om du ritar upp för dig själv hur de olika sidorna ska se ut ;-)

Ex: om du från sidan (kortsidan) ser kanten på framsidan men inte kanten från baksidan så ska du dra bort tjockleken av skivan från totalmåttet och om du ser båda så ska du dra bort det två gånger

ritar en bild så du fattar bättre haha blev inte så klart när jag skulle skriva ut det :-P

Brukar man inte ha kortsidorna gå "ända fram" mot framsidan så att man stänger in skjutglasen eller vad man ska säga? annars blir det ju en glipa där

373
171
Anathawa:
LobsterPie skrev:

Brukar man inte ha kortsidorna gå "ända fram" mot framsidan så att man stänger in skjutglasen eller vad man ska säga? annars blir det ju en glipa där

Om man har tråskivor som kanter upptill och nedtill på framsidan, som de flesta gör, så kan man ju få en snyggare front fram genom att täcka hela längden inklusive kortsidorna. samma om du har hel skiva fram och sågar ur en öppning för glaset.
 Alla sätt är bra utom de dåliga. :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild