Nybygge till regnbågsboa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 10

127
79
Curpling:

Anathawa skrev:

Tänker du dig nåt handtag eller traditionella fingerfläckar på glaset efter öppning och stängning? :P

Först hade jag tänkt mig dom traditionella fingeravtrycken... MEN... skall kolla om jag hittar ngt lämpligt att limma på så det blir lite trevligare.

Vent hål är borrade, nät (takfotsnät) är ditsatt, inte så snyggt just nu, men när silikonet torkar så trimmas den till och blir betydligt bättre, tills jag hittar något mer snyggt och permanent.
Elen skall fixas också (är ju faktiskt elektriker, så måste väl fixa så det ser så ut också) så det ligger på listan, timer är inkopplad och värmen är på.
Nu skall allt justeras in så allt blir optimalt med temp och fukt.
I övrigt så är det lite växter, bioterrarie-kryp och gömmor som skall till, men mina försök till gömmor har inte lyckats så bra så jag funderar fortfarande på den, hoppas jag kanske hittar ngt på mässan den 26:e, annars har jag reservplan så den lilla får lugn och ro efter en lång flytt. 

Rent byggmässigt så är det klart och redo för sin hyresgäst.

Så en liten byggjournal

Terrariet är byggt av 11 mm OSB skiva, behandlad med fuktspärr. Botten är täckt av dammduk för att få till lite bättre fuktskydd.
I botten ligger leca"kuddar" gjorda på genomsläpplig duk för att få lite dränering. Sedan så kommer bottensubstrat gjort på cocosfiber, täckbark och material ifrån en stubbfräsning som vaktmästaren kom med (Det har börjat att gro i det så spännande att se vad som kommer upp).
En lysrörsarmatur är uppsatt i taget för lite ljus och värme, värmekabel är lagd i en tredjedel av terrariet.
Skivornas kapades av Krauta så jag inte behövde att såga själv. Glaset är taget ifrån vår lokala glasmästare 

373
171
Anathawa:
Elektriker minsann!
Då vill jag passa på att fråga.
I vårt terrarium vill jag lägga eldosorna på taket. Och dra ned sladd på insidan ned till strömbrytare på ena sidan. Så att man lätt kan släcka utvalda lampor vid behov tex för lampbyte, utan att behöva klättra upp med stol till luckan vid taket där strömdosorna och timers och allt annat ligger.
Bygger troligen frigolit ovanpå sladden på insidan.
Nåt du på rak arm vill påpeka om bästa sätt eller bästa material?

127
79
Curpling:
Anathawa skrev:
Elektriker minsann!
Då vill jag passa på att fråga.
I vårt terrarium vill jag lägga eldosorna på taket. Och dra ned sladd på insidan ned till strömbrytare på ena sidan. Så att man lätt kan släcka utvalda lampor vid behov tex för lampbyte, utan att behöva klättra upp med stol till luckan vid taket där strömdosorna och timers och allt annat ligger.
Bygger troligen frigolit ovanpå sladden på insidan.
Nåt du på rak arm vill påpeka om bästa sätt eller bästa material?

Först skall det sägas att en sådan installation räknas som fast även om du monterar en stickprop i ändan på matningen, och fasta installationer får enbart göras av behörig elektriker.
Känner att det är svårt att svara på denna fråga av flera anledningar
 - Hur ser det ut med fuktighet i burken? (Påverkar materialval)
 - Hur ser burken ut i det stora hela? (Bild vore finemang)
 - Djur som skall vara i? (Påverkar materialval)

Flera bitar att betänka i svaret.
Men det skall tilläggas, och inte för att vara vrång eller så, men detta räknas som fast installation, så fort du bara sätter en klammer på en kabel så är det fast installation, och fasta installationer får enbart göras av behörig elektriker. Att göra en sådan installation utan behörighet skulle kunna resultera i allvarliga konsekvenser för både den som gjort installation och andra runt omkring.
Jag vet att jag låter gnällig, men då jag är behörig så har jag även ett ansvar att vara tydlig i sådana här frågor.

Men om du svarar på dom frågorna så skall jag försöka svara lite bättre på din faktiska fråga.

373
171
Anathawa:
Curpling skrev:

Först skall det sägas att en sådan installation räknas som fast även om du monterar en stickprop i ändan på matningen, och fasta installationer får enbart göras av behörig elektriker.
Känner att det är svårt att svara på denna fråga av flera anledningar
 - Hur ser det ut med fuktighet i burken? (Påverkar materialval)
 - Hur ser burken ut i det stora hela? (Bild vore finemang)
 - Djur som skall vara i? (Påverkar materialval)

Flera bitar att betänka i svaret.
Men det skall tilläggas, och inte för att vara vrång eller så, men detta räknas som fast installation, så fort du bara sätter en klammer på en kabel så är det fast installation, och fasta installationer får enbart göras av behörig elektriker. Att göra en sådan installation utan behörighet skulle kunna resultera i allvarliga konsekvenser för både den som gjort installation och andra runt omkring.
Jag vet att jag låter gnällig, men då jag är behörig så har jag även ett ansvar att vara tydlig i sådana här frågor.

Men om du svarar på dom frågorna så skall jag försöka svara lite bättre på din faktiska fråga.

Bra svar, det hade jag inte koll på!
Trodde att en på av knapp motsvarande den på en lampsladd enkelt både kunde och fick sättas fast på det mesta, och kunde bytas ut mot en likadan fast monterad genom terrarievägg. Hoppsan Kerstin  som en bekant brukade säga.
Taggar dig på sidan för terrariet med ritning srnare för mer råd!

127
79
Curpling:
Anathawa skrev:

Bra svar, det hade jag inte koll på!
Trodde att en på av knapp motsvarande den på en lampsladd enkelt både kunde och fick sättas fast på det mesta, och kunde bytas ut mot en likadan fast monterad genom terrarievägg. Hoppsan Kerstin  som en bekant brukade säga.
Taggar dig på sidan för terrariet med ritning srnare för mer råd!

Det som sagt ganska skarp lagstiftning gällande el och också ganska skarpa straff om man bryter dessa. Tyvärr så har inte dom flesta koll på dessa regler. Regeln med t.ex. att det blir fast installation om man bara fäster kabel på vilket sätt som helst är däremot ganska ny.

127
79
Curpling:

Ja, resultaten blev bra! 

Med bara värmekabel och takarmatur på så ligger temperaturen på 28 grader och 85% i fukt.
Hade tänkt att införskaffa ett regnsystem, men kanske inte behövs, bara vattna backen ibland så.

Just nu så testkörs alla lägen på terrariet, kollar temp och fuktighet i alla "konfigurationer" 

Men som det ser ut just nu, så är tjejen välkommen hem!

Orm, T -7 dagar

127
79
Curpling:

Ja, terrariet håller fin jämn temperatur och luftfuktighet. 

Idag har jag varit på Plantagen och införskaffat lite växter, killen jag snacka med gick totalt i spin när jag sa "Bioterrarium" 
Fick massor med tips på plantor som funkar med mina temperaturer, luftfuktigheter, substrat och annat.

Så här har vi dom:

Amazonsköld
Peperomia
Guldpalm
Vandrande jude (Tack för tipset Hogga)
Dracaena 
Ampellilja

(Skall även kompletera med spansk mossa)

Valt så jag får lite lågt och lite högt, lite färg och lite grönt. Ni hänger nog med på tänket. Tanken är också att när jag planterar dom så läggs ett lager med genomsläpplig planteringsduk runt "stammen" och sedan substrat på duken. Detta för att försöka skydda växten lite mot en liten nyfiken orm.

Då är ju bara frågan, att skölja av rötterna är väl en självklarhet för att få bort allt gödsel och liknande? 
Eller behöver jag hantera/behandla växterna ngt alls innan dessa planteras i terrariet? 
Tacksam för råd.

P.S En del av substratet togs ifrån naturen häromkring, lite grönska är på väg upp, ni ser ett litet skott på bilden precis under klätterpinnen. Spännande att se vad det kan vara för ngt.

Orm, T -4

373
171
Anathawa:
Curpling skrev:
Ja, terrariet håller fin jämn temperatur och luftfuktighet. 

Idag har jag varit på Plantagen och införskaffat lite växter, killen jag snacka med gick totalt i spin när jag sa "Bioterrarium" 
Fick massor med tips på plantor som funkar med mina temperaturer, luftfuktigheter, substrat och annat.

Så här har vi dom:

Amazonsköld
Peperomia
Guldpalm
Vandrande jude (Tack för tipset Hogga)
Dracaena 
Ampellilja

(Skall även kompletera med spansk mossa)

Valt så jag får lite lågt och lite högt, lite färg och lite grönt. Ni hänger nog med på tänket. Tanken är också att när jag planterar dom så läggs ett lager med genomsläpplig planteringsduk runt "stammen" och sedan substrat på duken. Detta för att försöka skydda växten lite mot en liten nyfiken orm.

Då är ju bara frågan, att skölja av rötterna är väl en självklarhet för att få bort allt gödsel och liknande? 
Eller behöver jag hantera/behandla växterna ngt alls innan dessa planteras i terrariet? 
Tacksam för råd.

P.S En del av substratet togs ifrån naturen häromkring, lite grönska är på väg upp, ni ser ett litet skott på bilden precis under klätterpinnen. Spännande att se vad det kan vara för ngt.

Orm, T -4

Finns lite diskussion  om växtkarantän och tvätt i min tråd, dotterns Ackieterrarium.

Om varken ormen eller fodret äter växterna, skölj!
Bladglansmedel mm.
Tvätta gärna bort all jord, plantera med nytt substrat.

För dem som äter växter, helst lång karantän så att systemiska gifter försvinner.

Det där blir bra!!

Köper du hoppstärtar och sånt på lördag?

127
79
Curpling:

Anathawa skrev:

Finns lite diskussion  om växtkarantän och tvätt i min tråd, dotterns Ackieterrarium.

Om varken ormen eller fodret äter växterna, skölj!
Bladglansmedel mm.
Tvätta gärna bort all jord, plantera med nytt substrat.

För dem som äter växter, helst lång karantän så att systemiska gifter försvinner.

Det där blir bra!!

Köper du hoppstärtar och sånt på lördag?

Då skall jag kolla den tråden. Nä, det blir inget gräsätande, så då åker dom in i duschen och får sig en rejäl dusch där. Killen på plantagen peka på växter som skulle passa mitt substrat så dom åker rakt ner i substratet sedan. Förhoppningsvis så trivs dom och växer till sig och fyller upp lite. Sista steget blir bakgrund och där tänkte jag få in lite mer växter på väggarna av terrariet så det blir lite amazon känsla.

Förhoppningsvis så hittar jag ngt kul i växtväg på expon också.

Japp, hoppstjärtar och liknande blir köpta under expon, dom var inte så lätta att hitta här uppe där jag bor (Timrå) så tar med en bunt upp, hoppas dom trivs också så dom bildar en liten fin koloni och en hel egen ekoprocess startas i terrariet.

Märker nu när jag kollat lite snabbt att det behövs nog lite mer växter, men det får nog vänta lite tills dess att tjejen bott in sig lite och visat om hon överlistar mitt lilla enkla ormskydd för växterna. Gör hon det så får jag fundera ut hur jag skall gå till väga med växterna. Vill verkligen få till ett bioterrarium så trial and error får vara sättet. Men kanske inte skall bli fler arter av växter utan bara fler plantor av dom jag har så det fyller ut lite, en fråga att suga på

373
171
Anathawa:
Vi gillade klätterfikusen, den kpmmer trivas hos er. Växt bra när den fick bo tropiskt, har dött i våra torra.

Förklara gärna ditt knep igen?
Duk begriper jag. men substrat runt? Ovan mark? Dvs stammen begravd? 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 10
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild