Diskussioner, frågor och svar om kackerlackor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9

9
27
italianbastard:
Hittade kackerlackor hos kackerlackorna.
köpte en låda dubia på mässan och i den låg ett par?
betydligt snabbare än dubia och klättrar på plast/glas.

Medlem i GHF
3136
1747
EmanuelKarl:
italianbastard skrev:
Hittade kackerlackor hos kackerlackorna.
köpte en låda dubia på mässan och i den låg ett par?
betydligt snabbare än dubia och klättrar på plast/glas.

Det är inte dubia. Vild gissning: Eublaberus spec. Pantanal

184
132
C_corpse:
Hur lång tid tar det innan portentosa är fullvuxna? Honorna var tydligen på tjocken för det kommer fullt med smått nu hehe. 

Medlem i GHF
3136
1747
EmanuelKarl:
C_corpse skrev:
Hur lång tid tar det innan portentosa är fullvuxna? Honorna var tydligen på tjocken för det kommer fullt med smått nu hehe. 

De lever i ca 5 år. Jag vet inte exakt hur fort dom växer man skulle gissa på ca 1-1,5 år. Var bor du? kan jag få köpa av dig? Behöver lite påfyllning till min framtida koloni. för en hane, 5 honor och 1 nymf (samt en till nymf som är osäker om det är javanica eller portentosa) räcker väl inte som start?

184
132
C_corpse:
EmanuelKarl skrev:

De lever i ca 5 år. Jag vet inte exakt hur fort dom växer man skulle gissa på ca 1-1,5 år. Var bor du? kan jag få köpa av dig? Behöver lite påfyllning till min framtida koloni. för en hane, 5 honor och 1 nymf (samt en till nymf som är osäker om det är javanica eller portentosa) räcker väl inte som start?

Ah okej. Jag har ingen aning om hur många honor/hanar som behövs för att komma igång ordentligt.

Vi fick sju stora, två, eventuellt tre hanar och resten honor. Sen var där ju en del nymfer också, både små och lite större. Så har en hel del nu när dom stora börjat få nya. 

Givetvis kan vi sälja lite av dom små/lite större nymferna. Bor i nordvästra Skåne. 

Medlem i GHF
3136
1747
EmanuelKarl:
Ok, jag håller till i Bollebygd=( Jag såg bilder på dom på facebook (du har ju haft samma bild där som du hade här innan och ar du sagt att du heter kim så jag antar att det är du) och dom var väldigt vita, såg mer ut som typ princisia vawaerbecki. Vem köpte du av?

Medlem i GHF
3136
1747
EmanuelKarl:
Nu är jag fullkomligt överlycklig för att 18 nya Elliptorhina javanica kom till världen idag. Jag skulle mata dom och såg en liten nymf på väggen som var högst en dag gammal. Genast satte jag mig och böjade kolla noga på inredningen och gräva runt i bottensubstratet som en galning och efter 1,5 timme så kände jag att jag hade letat igenom dom tillräclkligt noga oc kom fran till slutsatsen att det var 18st. Jag flyttade över dom en efter en till en tom gammal syrsurk som hade använts som transportlåda åt en bönsyrsa som jag av någon anledning (minns ej vad) hade sparat.Annars hade jag råkat räkna samma flera gånger. Nu hoppas jag bara på fler kullar så småning om och att dessa överlever och växer på sig. Dessa är första gången jag får ungar på väsare, resten jag har är köpta.

459
138
Pakke:
Jag har fått nymfer av "giant elliptorhina" också nyligen. Att jämföra, nymferna från giant ser så pass stora. D.v.s dubbelt storlek i jämtfört med normal elliptorhina nymferna.

459
138
Pakke:
Ser fram emot hur det utvecklar sig med giant nymferna när de växer upp. :)

Medlem i GHF
3136
1747
EmanuelKarl:
EmanuelKarl skrev:
Gromphadorhina portentosa heter denna art och det är den vanligaste väsaren i hobbyn. Den är min roligaste kackerlacka då man oftast ser alla på en gång men elliptorhinorna kommer bara fram en eller två åt gången. Jag ser nästan alltid alla portentosor framme samtidigt typ hela tiden medans jag alldrig har sett alla elliptorhinorna framme samtidigt (förutom när jag har varit där och pillat)

Visade sig att mina g.portentosa var blandat av G.grandidieri och g.oblogonata. Dock är det enbart två stycken som är tillräckligt stora för att veta art med garanti, de övriga är inte riktigt vuxna men tillhör förmodligen också dessa två arter, eller så dyker det upp ytterligare en art när några fler har blivit vuxna. Men alla gånger jag skrivit g.portentosa innan detta inlägg har jag menat dessa som visade sig vara grandidieri/oblogonata. Har dock fått tag på riktiga g.portentosa från annat håll.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild