Ventilationen i "akvarium"

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

2966
1648
Hoggaforfan:
Anathawa skrev:
Åh! Ventilation!
Mina frågor rör mängden djur som behöver andas i ett terrarium.
Ventilationen är väl i första hand, i ökenterrarier, till för att förse djuret med syre?

Om jag tredubblar volymen men behåller samma mängd djur, behöver de fortfarande 2 procent av väggytan som ventilationshål då?

4% för öken, 2% för regnskog (enligt Peter54)
Det har inget direkt med djuren att göra utan är för att undvika mögel, kondens etc så hela systemet. 2% fungerar säkert men risken för högre luftfuktighet är (antagligen) något högre

Svartmögel är ett h*lvete, det är det folk får allergier och liknande av. Jag tror man behöver tömma och rengöra hela terrariumet och därefter fixa med ventilationen så det inte kommer igen.
Vitt luddigt kommer väldigt ofta när man startar fuktiga terrarium, finns alltid något ställe som verkar trevligt för den sorten men med tillräcklig ventilation (och gärna gråsuggor) så försvinner det igen.

Void: Det finns åtminstone teoretiska belägg för det, mycket luft blir utbytt i akvarium men risken är att luften längs med marken är ganska stillastående.
Det blir en del rotation med den termiska konvektionen men då unget kan sugas in från bottnen så blir troligtvis det mest turbulens i övre delen.
Sen om det är ett problem eller bara inbillat problem, det vet jag inte. Jag har för mig att någon testat med rök men då har det varit utan värmen och bara en fläkt.

Medlem i GHF
3134
1740
EmanuelKarl:
Hoggaforfan skrev:

4% för öken, 2% för regnskog (enligt Peter54)
Det har inget direkt med djuren att göra utan är för att undvika mögel, kondens etc så hela systemet. 2% fungerar säkert men risken för högre luftfuktighet är (antagligen) något högre

Svartmögel är ett h*lvete, det är det folk får allergier och liknande av. Jag tror man behöver tömma och rengöra hela terrariumet och därefter fixa med ventilationen så det inte kommer igen.
Vitt luddigt kommer väldigt ofta när man startar fuktiga terrarium, finns alltid något ställe som verkar trevligt för den sorten men med tillräcklig ventilation (och gärna gråsuggor) så försvinner det igen.

Void: Det finns åtminstone teoretiska belägg för det, mycket luft blir utbytt i akvarium men risken är att luften längs med marken är ganska stillastående.
Det blir en del rotation med den termiska konvektionen men då unget kan sugas in från bottnen så blir troligtvis det mest turbulens i övre delen.
Sen om det är ett problem eller bara inbillat problem, det vet jag inte. Jag har för mig att någon testat med rök men då har det varit utan värmen och bara en fläkt.

Precis som du säger så ska man undvika kondens och för mycket fukt och det är därför jag tycker det är dåligt med akvarium det det inte fins ventilation och det håller fukten för bra.

50
66
Void:
EmanuelKarl skrev:

Void. Läs mitt inlägg en gång till. Det jag ville komma fram till är att akvarium håller fukten för bara. [...] Akvarium har ännu dåligare ventilation än mitt terrarium

Ja, vad ska jag säga.
Min egna anekdot är att jag för tillfället har det motsatta problemet. Jag har situationen där jag behöver en del tweakande för att få upp tillräcklig luftfuktighet i ett mindre "akvarium" som jag nu använder som "barnkammare". Fuktig microfiberduk reglerar takarean, levande växter i burken, falsk botten så att det tjocka bottenlagret kan hållas ordentligt fuktigt och minst två ordentliga sprayningar om dagen är vad som krävs för att få upp luftfuktigheten tillräckligt. Ser aldrig kondens annat än i den falska bottnen.

Har du ganska fuktigt i rummet där terrarierna står?

50
66
Void:
Hoggaforfan skrev:

Det där ställer jag mig lite frågande till. Speciellt om bottenskiktet värms upp. I så fall stiger det luft, och eftersom luft är en inkompressibel fluid under normal förhållanden så måste den volym som stiger ersättas av samma volym någon annan stans ifrån. Den enda tillgängliga fluiden är den som är ovanför och man kan förvänta sig långsammare eddies som resulat.

2966
1648
Hoggaforfan:
Void skrev:

Det där ställer jag mig lite frågande till. Speciellt om bottenskiktet värms upp. I så fall stiger det luft, och eftersom luft är en inkompressibel fluid under normal förhållanden så måste den volym som stiger ersättas av samma volym någon annan stans ifrån. Den enda tillgängliga fluiden är den som är ovanför och man kan förvänta sig långsammare eddies som resulat.

Jo jag hade gärna sett experiment på det. Försökte leta lite efter ventilations-exprimentet men hittade inget, ska försöka lite mer när jag orkar

Medlem i GHF
3134
1740
EmanuelKarl:
Void skrev:

Ja, vad ska jag säga.
Min egna anekdot är att jag för tillfället har det motsatta problemet. Jag har situationen där jag behöver en del tweakande för att få upp tillräcklig luftfuktighet i ett mindre "akvarium" som jag nu använder som "barnkammare". Fuktig microfiberduk reglerar takarean, levande växter i burken, falsk botten så att det tjocka bottenlagret kan hållas ordentligt fuktigt och minst två ordentliga sprayningar om dagen är vad som krävs för att få upp luftfuktigheten tillräckligt. Ser aldrig kondens annat än i den falska bottnen.

Har du ganska fuktigt i rummet där terrarierna står?

Akvarium behåller hela klimatet enligt min erfarenhet (i mitt lilla dåliga terrarium blev det 15 grader varmare av en värmämatta som egentligen inta ska höja temperaturen mer än någon grad). Du kanske hade det jättevarmt och jättefuktigt ochjättevarmt samtidigt är ju svårt=P

/Emanuel

50
66
Void:
Hoggaforfan skrev:

Jo jag hade gärna sett experiment på det. Försökte leta lite efter ventilations-exprimentet men hittade inget, ska försöka lite mer när jag orkar

Jo, det hade varit intressant. Sen kan man redan innan säga att ett terrarium med en lägre liggande ventilation kommer vara lättare att få ordentlig cirkulation i. Så frågan är hur stor skillnaden egentligen är.

Att helt avskriva typen avsedd som akvarier verkar lite förhastat.

Ur ett rent heuristiskt perspektiv; jag uppfattar det som att screen tops är ganska vanliga i exempelvis USA, inte minst till kungspyton. Om dessa hade varit direkt olämpliga hade typen antagligen inte använts i någon utsträckningen.

50
66
Void:
EmanuelKarl skrev:

Akvarium behåller hela klimatet enligt min erfarenhet (i mitt lilla dåliga terrarium blev det 15 grader varmare av en värmämatta som egentligen inta ska höja temperaturen mer än någon grad).

Det låter som att något i tekniken måste ha gått sönder då.

En temperaturhöjning på 14 grader, glastjocklek på 4 mm och en termisk konduktivitet i glas på 0.8 W/mK motsvarar en ökad effektförlust på 300 W/m^2 (Fouriers lag) enbart genom konduktion.

EmanuelKarl skrev:

Du kanske hade det jättevarmt och jättefuktigt ochjättevarmt samtidigt är ju svårt=P

Det är vad jag kör nu. Det är inga extrema temperaturer. Terrariet är fixat så som jag vill ha det. Det ska cykliskt gå från fuktigt till att inredning och bottenlager torkar upp innan nästa sprayning.

Medlem i GHF
3134
1740
EmanuelKarl:
Void skrev:

Det låter som att något i tekniken måste ha gått sönder då.

En temperaturhöjning på 14 grader, glastjocklek på 4 mm och en termisk konduktivitet i glas på 0.8 W/mK motsvarar en ökad effektförlust på 300 W/m^2 (Fouriers lag) enbart genom konduktion.

Det är vad jag kör nu. Det är inga extrema temperaturer. Terrariet är fixat så som jag vill ha det. Det ska cykliskt gå från fuktigt till att inredning och bottenlager torkar upp innan nästa sprayning.

Jag vet inte hur mycket som den ska värma upp, men i mitt exoterra 45*45*60 gjorde den bara någon grad skillnad
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild