Ventilationen i "akvarium"

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

50
66
Void:
Tänkte att det vore bättre att bryta ut diskussionen som uppstått i tråden

www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=5969

då diskussionen glidit väl off topic. Då den ändå, kanske, är intressant så startar jag en ny tråd.

Diskussionen än så länge:

1. EmanuelKarl skrev:
Det är dålig ventilation i akvarium och dom ska alldrig andvändas som terrarium.

2. Void
skrev:

Finns det några systematiska studier där detta kvantifierats, eller kan det vara någon form av "bro science"?

Jag är civilingenjör själv (teknisk fysik) och har jobbat en del med fluid-mekanik. Visst att det forcerade (tryckdrivna) konvektiva utbytet blir lägre än med en lågt liggande öppning. Men det finns samtidigt ett diffusivt utbyte på grund av koncentrationsgradienten.

Antagligen än viktigare, de flesta burkar brukar ju värmas vilket skapar termisk konvektion ut ur akvariet då omgivningen brukar vara kallare än själva burken; och dessutom tillgänglig uppåt.

De flesta akvarier är ju även ganska grunda relativt toparean.

Det avgörande borde vara en fråga om hur hög luftfuktighet som behövs i akvariet.

3. EmanuelKarl skrev:
Jo. Det borde ju egentligen vara så. Men om du letar runt lite på forumet så står det på många ställen. Finns bland annat trådar som "akvarium som terrarium" m.m. om du letar lite grann och dom som redan har akvarium brukar fråga varför dom har fått mögel (dom får oftast svaret att det blir dålig luftcirkulaton p.g.a att det är ett akvarium) och vissa undrar om det funkar att ha akvarium i stället för terrarium (och får svaret att mögel lätt bildas)

Här är ett exempel
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=5661
Och en till
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=5601

4. Void skrev:

De länkarna visar ju min poäng och det som jag reagerar på.