Ventilationen i "akvarium"

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

50
66
Void:
Tänkte att det vore bättre att bryta ut diskussionen som uppstått i tråden

www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=5969

då diskussionen glidit väl off topic. Då den ändå, kanske, är intressant så startar jag en ny tråd.

Diskussionen än så länge:

1. EmanuelKarl skrev:
Det är dålig ventilation i akvarium och dom ska alldrig andvändas som terrarium.

2. Void
skrev:

Finns det några systematiska studier där detta kvantifierats, eller kan det vara någon form av "bro science"?

Jag är civilingenjör själv (teknisk fysik) och har jobbat en del med fluid-mekanik. Visst att det forcerade (tryckdrivna) konvektiva utbytet blir lägre än med en lågt liggande öppning. Men det finns samtidigt ett diffusivt utbyte på grund av koncentrationsgradienten.

Antagligen än viktigare, de flesta burkar brukar ju värmas vilket skapar termisk konvektion ut ur akvariet då omgivningen brukar vara kallare än själva burken; och dessutom tillgänglig uppåt.

De flesta akvarier är ju även ganska grunda relativt toparean.

Det avgörande borde vara en fråga om hur hög luftfuktighet som behövs i akvariet.

3. EmanuelKarl skrev:
Jo. Det borde ju egentligen vara så. Men om du letar runt lite på forumet så står det på många ställen. Finns bland annat trådar som "akvarium som terrarium" m.m. om du letar lite grann och dom som redan har akvarium brukar fråga varför dom har fått mögel (dom får oftast svaret att det blir dålig luftcirkulaton p.g.a att det är ett akvarium) och vissa undrar om det funkar att ha akvarium i stället för terrarium (och får svaret att mögel lätt bildas)

Här är ett exempel
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=5661
Och en till
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=5601

4. Void skrev:

De länkarna visar ju min poäng och det som jag reagerar på.

I den första har du en anektdot där någon får vitmögel på en rot i sitt terrarium. Detta terrarium har korallfingergrodor och med det troligtvis förhöjd luftfuktighet. Detta säger ingenting om den generella lämpligeheten att använda ett, relativt, sämre ventilerat terrarium.

Den andra tråden innehåller bara en avrådan från att använda ett akvarium som terrarium och är således substanslös (bortsett då från att "akvarium som terrarium" är lite som att säga en "rund fyrkant" :)).

Testa att söka på "Exo Terra" och mold på internet så ser du att även välventilerade terrarium kan utveckla mögel under premissen fuktig miljö. Detta är dock troligtvis än mer sant i ett terrarium med sämre ventilation, men fortfarande, detta säger ingenting om den generella lämpligheten att använda ett, relativt, sämre ventilerat terrarium.

334
289
LobsterPie:
Intressant tråd. Jag har alltid ansett att akvarium inte är lämpade att ha reptiler i just på grund av att det inte verkar kunna bli något bra luftflöde i dem. Det här dock inget jag har sett något vetenskapligt om utan det är väl vad jag har hört av andra. Och på något sätt så verkar det logiskt att luften i botten på ett akvarium blir stillastående vilket jag antar inte är speciellt bra. 

Men det vore kul om någon kunde posta lite fakta om det här då jag egentligen inte vet exakt hur det ligger till.

373
171
Anathawa:
Åh! Ventilation!
Mina frågor rör mängden djur som behöver andas i ett terrarium.
Ventilationen är väl i första hand, i ökenterrarier, till för att förse djuret med syre?

Om jag trefaldigar volymen men behåller samma mängd djur, behöver de fortfarande 2 procent av väggytan som ventilationshål då?

Medlem i GHF
3134
1740
EmanuelKarl:
Void skrev:

4. Void skrev:

De länkarna visar ju min poäng och det som jag reagerar på.

I den första har du en anektdot där någon får vitmögel på en rot i sitt terrarium. Detta terrarium har korallfingergrodor och med det troligtvis förhöjd luftfuktighet. Detta säger ingenting om den generella lämpligeheten att använda ett, relativt, sämre ventilerat terrarium.

Den andra tråden innehåller bara en avrådan från att använda ett akvarium som terrarium och är således substanslös (bortsett då från att "akvarium som terrarium" är lite som att säga en "rund fyrkant" :)).

Testa att söka på "Exo Terra" och mold på internet så ser du att även välventilerade terrarium kan utveckla mögel under premissen fuktig miljö. Detta är dock troligtvis än mer sant i ett terrarium med sämre ventilation, men fortfarande, detta säger ingenting om den generella lämpligheten att använda ett, relativt, sämre ventilerat terrarium.

Jag har några dåligt ventilerade terrarium som jag har köpt men jag inte lagt in djur i. Och ja jag har fått mögel i mina riktiga terrarium också men jag har haft betydligt mer i mina dåligt ventilerade terrarium. Och inte bara för att mögel lättare bildas, så behöver djuren luftcirkulation. I ett av mina dåligt ventilerade terrarium hade jag bara lite fuktigt substrat, inget annat, och substratet var fuktigt sen innan och jag sprayade alldrig (terrariet var ju tomt) och det blev 100% luftfuktighet. att det håller fukten för bra är också en anledning till att det är en dålihg ide

Medlem i GHF
3134
1740
EmanuelKarl:
Mögel har ju en koppling till det. Det är väldigt svårt för mig att få bort fukten (enda settet som funkade för mig var att ha det öppet en vecka) och det blir därför nästintill omöjligt att få bort fukten och djuren dör om det är känsliga arter, och i och med att det blir för fuktigt och inte går att få bort fukten så bildas mögel m.m. lättare.

50
66
Void:
Anathawa skrev:

Om jag tredubblar volymen men behåller samma mängd djur, behöver de fortfarande 2 procent av väggytan som ventilationshål då?

Om de två procenten motsvarar det nödvändiga för en tillräcklig ventilation så gissningsvis ja.

Det blir en annan transient (det tar längre tid att förbränna det tillgängliga syret till en jämviktsnivå) från det att du startar systemet, men till slut är det bara en balansräkning över en area (bortsett från vissa lägre ordningens effekter).

50
66
Void:
EmanuelKarl skrev:

Jag har några dåligt ventilerade terrarium som jag har köpt men jag inte lagt in djur i. Och ja jag har fått mögel i mina riktiga terrarium också men jag har haft betydligt mer i mina dåligt ventilerade terrarium. Och inte bara för att mögel lättare bildas, så behöver djuren luftcirkulation. I ett av mina dåligt ventilerade terrarium hade jag bara lite fuktigt substrat, inget annat, och substratet var fuktigt sen innan och jag sprayade alldrig (terrariet var ju tomt) och det blev 100% luftfuktighet. att det håller fukten för bra är också en anledning till att det är en dålihg ide

Även detta är bara anekdoter kopplade till ett fuktigt terrarium, och säger alltså inget om den generella lämpligheten med ett, relativt, sämre ventilerade terrararium.

Och gällande luftcirculation. Även i ett sämre ventilerat terrarium finns rimligtvis ett tillräckligt luftutbyte. Det är ju bara att ta gerbilfolket som motexempel, de använder "akvarier" till grupper av däggdjur. Som de dessutom "isolerar" med ett tjockt lager kutterspån.

741
681
Binks:
Sen är det skillnad på mögel och mögel.
Vet ett par gånger när jag startat ett terrarium som ska vara fuktigt så brukar det uppstå "vit-mögel" men försvinner ganska snart.
Svart-mögel är däremot inte bra vad jag har fått uppgifter på, så uppstår de så lär man ändra på ventilationen för att se om det försvinner samt kanske sänka fuktningen tills man ser att det funkar.

50
66
Void:
Binks skrev:
Sen är det skillnad på mögel och mögel.
Vet ett par gånger när jag startat ett terrarium som ska vara fuktigt så brukar det uppstå "vit-mögel" men försvinner ganska snart.

Lite så jag förstår det med.

Man kan säkert dra en parallell till att starta ett akvarium, mikroklimatet genomgår en uppsättning cykler tills dess ett kvasistatiskt tillstånd uppstår.

Om man gör rätt i situationen med ett terrarium, kan man styra mikroklimated genom att introducera rätt organismer som kan konkurera ut möglet. I grunden är det en balans mot den tillgängliga energin i systemet.
Detta är anledningen till att jag inte ser ett fuktigt terrarium som ett bra exempel för lämpligheten av lägre ventilation i terrariesammanhang. Det har inte bara med den geometriska behållaren att göra.

Medlem i GHF
3134
1740
EmanuelKarl:
Void skrev:

Även detta är bara anekdoter kopplade till ett fuktigt terrarium, och säger alltså inget om den generella lämpligheten med ett, relativt, sämre ventilerade terrararium.

Och gällande luftcirculation. Även i ett sämre ventilerat terrarium finns rimligtvis ett tillräckligt luftutbyte. Det är ju bara att ta gerbilfolket som motexempel, de använder "akvarier" till grupper av däggdjur. Som de dessutom "isolerar" med ett tjockt lager kutterspån.

Void. Läs mitt inlägg en gång till. Det jag ville komma fram till är att akvarium håller fukten för bara. Jag menar att jag hade ett terrarium med lika dålig ventilation som ett akvarium där jag hade fuktigt substrat och alldrig sprayade men det blev 100% luftfuktighet. Jag har gjort lika dant med exo terra fast haft levande växter i samt sprayade dagligen och det blev för torrt. Ända skillnaden jag kan komma på var att exo terra har luftcirkulation vilket inte akvarium har. Alltså håller dom fukt för bra.

Ett exo terra där jag sprayar dagligen, har levande växter i och är välventilerad blir för torrt. Och ett dåligt ventilerat terrarium med bara fiktigt substrat (som redan var fuktigt när jag la in det) där jag ALLDRIG sprayar blir för fuktigt. Akvarium har ännu dåligare ventilation än mitt terrarium
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild