Varanbygge

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

205
203
Micke_E:
Jag rekommenderar så stor vattendel som möjligt till ödlan, min rudicollis hade 150 cm långt akvarium (450 l) och det kändes litet. Han trivdes bäst med att simma runt i vattnet eller gömma sig i växtligheten hög upp i ett hörn. 

Levande växter tenderar att bli mosade och sönderrivna

55
24
Lindskog:
Blir störrevatteldel sen när ödlan är större, hittade inget lämpligt när jag letade..
ett akvarium är ju ett alternativ, får se vad jag hittar i plastväg först, är kanske vettigast att gjuta något själv i cement & frigolit 

gör ett försök med tåligare växer, annars får de bli plast för hela slanten :)

205
203
Micke_E:
Det var inte menat som mritik, bara som ett tips (bara för att vsra extra tydlig ;)

Ett väl tilltaget filter eller en balja som är latt att plocka ur är också ett tkps. Min bajsade bara i vattnet.

fint bygge,jag följer tråden!

2966
1648
Hoggaforfan:
Lindskog skrev:
Blir störrevatteldel sen när ödlan är större, hittade inget lämpligt när jag letade..
ett akvarium är ju ett alternativ, får se vad jag hittar i plastväg först, är kanske vettigast att gjuta något själv i cement & frigolit 

gör ett försök med tåligare växer, annars får de bli plast för hela slanten :)

Finns gjutna dammar alt murbruksbaljor, finns även en del på Granngården som kan fungera.

55
24
Lindskog:
Micke_E skrev:
Det var inte menat som mritik, bara som ett tips (bara för att vsra extra tydlig ;)

Ett väl tilltaget filter eller en balja som är latt att plocka ur är också ett tkps. Min bajsade bara i vattnet.

fint bygge,jag följer tråden!

Gör jag absolut inte :)
filter är på gång! Ska bara hitta en lämplig modell, baljan är på 90l så en som pumpar åtminstone 400/H borde va lämpligt!

55
24
Lindskog:
Hoggaforfan skrev:

Finns gjutna dammar alt murbruksbaljor, finns även en del på Granngården som kan fungera.

Har en sådan nu, murbalja 90l :)
har inte hittat större

problemet med trädgårdsdammar är att dom är så höga, de äter upp halva höjden = inte så snyggt. Skulle igentligen tänkt på detta när jag började bygga & isåfall sänkt ner det i bottnen. Inget jag kommer krabba med nu ?

ett alt är ju att bygga mig en egen av frigolit & cement/annat bruk :)

205
203
Micke_E:
Så är det ju, jag hade akvaret nedsän?t just för att inte tappa så mycket yta. Plus att man ser ödlan även när den simmar:)

Jag köpte ett ytterfilgter som filtrerar 2400 l / h till mitt 450 l, det fungerade fint. Fiskar mm levde och mådde bra där i

2966
1648
Hoggaforfan:
Lindskog skrev:

Har en sådan nu, murbalja 90l :)
har inte hittat större

problemet med trädgårdsdammar är att dom är så höga, de äter upp halva höjden = inte så snyggt. Skulle igentligen tänkt på detta när jag började bygga & isåfall sänkt ner det i bottnen. Inget jag kommer krabba med nu ?

ett alt är ju att bygga mig en egen av frigolit & cement/annat bruk :)

www.lantbutiken.se/butik/1142-vattenkar-och-vattentrag-och-vattenbaljor-till-hastar
1500 liter är väl lagom? :-P

Hur mycket har du att ge till golvet? Går allid att såga upp lite och sänka ner en lagom balja sen tätar du och bygger en kant.
Men bygga eget går absolut bara du tänker på att varken cellplast eller cement är vattentätt men det är lätt löst.

55
24
Lindskog:
Micke_E skrev:
Så är det ju, jag hade akvaret nedsän?t just för att inte tappa så mycket yta. Plus att man ser ödlan även när den simmar:)

Jag köpte ett ytterfilgter som filtrerar 2400 l / h till mitt 450 l, det fungerade fint. Fiskar mm levde och mådde bra där i

Har funderat på yttefilter också!
får se vad jag hittar :)

55
24
Lindskog:
Hoggaforfan skrev:

www.lantbutiken.se/butik/1142-vattenkar-och-vattentrag-och-vattenbaljor-till-hastar
1500 liter är väl lagom? :-P

Hur mycket har du att ge till golvet? Går allid att såga upp lite och sänka ner en lagom balja sen tätar du och bygger en kant.
Men bygga eget går absolut bara du tänker på att varken cellplast eller cement är vattentätt men det är lätt löst.

Lite dyra ;)
större plastlåda fungerar ju också, så kapar man ner den på höjden & snyggar till kanter!

har mer akvariumlack så det är lugnt :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild