Cement, polymerer, husfix, kakelfogmassa?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

373
171
Anathawa:
Hoggaforfan skrev:

Jag är osäker om nyanserna syns om du kör mitt recept. Jag hade tagit pva-mixen längst in som hård grund sen jobbat i nyanser sen kastat sand innan sista lagret torkat. Beror lite på vilken effekt du vill ha såklart.
Om en del av en nyans spricker men inte grundfärgen så kan det i sig bli en effekt.

En annan sak som vi gjorde var på en Australien bakgrund som var lite för röd så "tvättade" vi den med guld pigment och vatten för att få en gulaktig nyans. Tex i ditt fall gul klippa med lite rött damm sen tvätta med rött pigment?

Testabitar först bara, alltid testbitar :-P

Du skulle kört PVA och torv först? Inte en rätt lös pvacement?
Såpass många rekommenderar tunn smet att pensla på som första lager att jag gissar att du inte menar pvatorvmix?

Vi har ju PVA (titebond) med blomjord och torv, torven var superdålig, torvblock, den är inte sphagnum visade det sig. Så den torven med massa carexgräs, var rätt olämplig. Cocostorven med. Men lite blomjord med i mixen så tog det sig. Den mixen blev jy bakgrunden i fuktiga terrariet, hård och bra yta, men kanske väl tjock om man ska in i alla små springor i fejkad lager på lagersandsten?

373
171
Anathawa:
Solmull däremot, lös fin torr torv, men fanns bara i jättesäck så de n kunde vi inte släpa hem..
Den hade jag velat ha! :)

373
171
Anathawa:
Har din djurpark en hemsida med massa snygga bilder man kan tjuvkika på? :)

2966
1648
Hoggaforfan:
Anathawa skrev:

Du skulle kört PVA och torv först? Inte en rätt lös pvacement?
Såpass många rekommenderar tunn smet att pensla på som första lager att jag gissar att du inte menar pvatorvmix?

Vi har ju PVA (titebond) med blomjord och torv, torven var superdålig, torvblock, den är inte sphagnum visade det sig. Så den torven med massa carexgräs, var rätt olämplig. Cocostorven med. Men lite blomjord med i mixen så tog det sig. Den mixen blev jy bakgrunden i fuktiga terrariet, hård och bra yta, men kanske väl tjock om man ska in i alla små springor i fejkad lager på lagersandsten?

Ah nej menade sand+cement+pva sen på med nyanserna etc

Torv är halvruttna växter, spagnum är en mossart. Är det torv så riv loss alla klumpar sen lite vatten i så det är småfuktigt sen i med lim (och om man vill lite cement) tills det är ett gegga och sen kleta på väggen, jag kör alltid det på liggandes vägg.
Vet inte hur klosäkert det är men känns väldigt hårt (har mitt eget bygge bakom ryggen nu) där jag har cement, får inte in nageln där medans på den sidan jag bara har lim och torv går det lätt att få in nageln.

Ägaren är kronisk dålig med bilder men några finns det:
www.exotiskvarld.se/
www.facebook.com/BlekingeExotiskaVarld/

Men du ser nog mer på min instagram:
www.instagram.com/gabriel.stahl/

68
10
StaOlog:
Hoggaforfan skrev:

Ägaren är kronisk dålig med bilder men några finns det:

Vilket beror till stor del på att han vill att tropikariet skall upplevas på plats, inte genom bilder. ;o)

2966
1648
Hoggaforfan:
StaOlog skrev:

Vilket beror till stor del på att han vill att tropikariet skall upplevas på plats, inte genom bilder. ;o)

haha är nog ingen djurintresserad som nöjer sig med bilder framför ett besök oavsett antal bilder

373
171
Anathawa:

Hoggaforfan skrev:

Torv är halvruttna växter, spagnum är en mossart. 

Svensk torv är nästan alltid nästan helt och hället sphagnum som förmultnat. Men den som säljs i block är från Estland, Hasselfors torvblock, från kärrmossar, med svartmossa och Carexgräs. Inte alls vad jag hade trott att jag köpte. :)

Men stod tydligt på påsen när jag började undra. :)

Står inte på deras hemsida..

"Torvens utseende bestäms av hur nedbruten, humifierad, den är samt av vilken typ av vegetation som byggt upp den. Mossetorven består till stor del av rester från vitmossa och är ofta dåligt nedbruten. Kärrtorven har däremot skiftande karaktär, bland annat beroende på vilken typ av vegetation som bygger upp den."

Sen kompliceras det hela för djurägare av att mald kokosfiber säljs som "peat" även oförmultnad, och kan vara finmalt eller supertrådig nästan direkt från nöten, bara torkad..

Samma sak som säljs som "torv" säls med deklarationen "torvfri! :D

www.clasohlson.com/se/Torvfri-planteringsjord/31-8238

Tror man namngett det det så bara för att beskriva konsistens och användningsområde..

"COCOBLOCK består av kokosnötskal och kokosnötsskal som torkas i det varma solljuset och sedan mals ner. Därefter pressas det samman och stansas ut i block. "

2966
1648
Hoggaforfan:
Anathawa skrev:

Svensk torv är nästan alltid nästan helt och hället sphagnum som förmultnat. Men den som säljs i block är från Estland, Hasselfors torvblock, från kärrmossar, med svartmossa och Carexgräs. Inte alls vad jag hade trott att jag köpte. :)

Men stod tydligt på påsen när jag började undra. :)

Står inte på deras hemsida..

"Torvens utseende bestäms av hur nedbruten, humifierad, den är samt av vilken typ av vegetation som byggt upp den. Mossetorven består till stor del av rester från vitmossa och är ofta dåligt nedbruten. Kärrtorven har däremot skiftande karaktär, bland annat beroende på vilken typ av vegetation som bygger upp den."

Sen kompliceras det hela för djurägare av att mald kokosfiber säljs som "peat" även oförmultnad, och kan vara finmalt eller supertrådig nästan direkt från nöten, bara torkad..

Samma sak som säljs som "torv" säls med deklarationen "torvfri! :D

www.clasohlson.com/se/Torvfri-planteringsjord/31-8238

Tror man namngett det det så bara för att beskriva konsistens och användningsområde..

"COCOBLOCK består av kokosnötskal och kokosnötsskal som torkas i det varma solljuset och sedan mals ner. Därefter pressas det samman och stansas ut i block. "

Ah ok trodde du tänkte fel och tänkte på Exo terras torkade sphagnum :-)
Finns mycket konstiga deklarationer

373
171
Anathawa:
Hoggaforfan skrev:

Men du ser nog mer på min instagram:
www.instagram.com/gabriel.stahl/

Tack! Njutit av djur och byggen länge nu. :)

373
171
Anathawa:
Gula kattens allroundlim, är det "polymer" som ska vara PVA?
Kollade våtrumslimmet på Byggmax, PVA vatten och potatismjöl... Men billigt, 149 för 5 liter. 
Allround kan jag ju ha till aölt möjligt, det som blir över, men är det verkligen ett PVA-lim?

Har ett recept på hemlagat Elmers Glue som är intressant till hobbyprojekt men inte till detta. :)

Gula katten:
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild