Diskussioner, frågor och svar om bönsyrsor.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 17

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
astrolindgren skrev:
Åkte till HC med tankar om att hitta en liten orkidé, men kom hem med en Hierodula majuscula istället! Det här är Elizabeth Bathory, hon var troligen L3-L4 när jag köpte henne men hon hade världens snabbaste och bästa ömsning nu i veckan. Gick runt som en orolig hönsmamma flera dagar innan eftersom jag visste att det snart var dags, sprayade extra en morgon när hon satt i taket och såg mjölkig ut. Hann sitta vid datorn i 20 minuter innan jag tittade till henne och då låg det gamla skinnet på golvet i terrariet. Hon äter syrsor och jag är inte beredd att starta debatt om syrsans vara eller icke vara som foder till bönisar, de fodersyrsor jag har är friska som nötkärnor och får en varierad kost.

Men jag undrar, finns det ens någon i sverige som föder upp orkidéer för tillfället? Skrev till HC som sa att de skulle få in men när jag frågade om man kunde boka hade de redan sålt alla.

Falskogs akvarium. Tror dock att de var små, och finns risk att jag köper alla när jag åker dit imorgon. De har även ett gäng andra arter varav några är köpta från mig.

29
20
astrolindgren:
EmanuelKarl skrev:

Falskogs akvarium. Tror dock att de var små, och finns risk att jag köper alla när jag åker dit imorgon. De har även ett gäng andra arter varav några är köpta från mig.

Typiskt att man bor i Stockholm utan körkort :) 

29
20
astrolindgren:

Den här tjejen är vuxen nu, bilden är från när hon var sub, nån vecka innan sista ömset! Gick ganska snabbt från en till åtta bönsyrsor, modifierade ett exo terra för 4 st Gongylus gongylodes som bor tillsammans, utöver det har det blivit en Polyspilota griffinii, D. desiccata och en till gongy som bor ensam. Hade en Rhombodera men sista ömset gick sådär och hon dog någon vecka senare.

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Införskaffade min första bönsyrsa idag! 
En Hymenopus Coronatus, aka orkidebönsyrsa. 
Hungrig var hon på en gång också! 

29
20
astrolindgren:
Flyers90 skrev:
Införskaffade min första bönsyrsa idag! 
En Hymenopus Coronatus, aka orkidebönsyrsa. 
Hungrig var hon på en gång också! 

Hur stor är den? Den ser ut att vara ett eller två öms från att bli vuxen och om den är så liten som den ser ut tror jag tyvärr att det är en hane du har kommit hem med!

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
astrolindgren skrev:

Hur stor är den? Den ser ut att vara ett eller två öms från att bli vuxen och om den är så liten som den ser ut tror jag tyvärr att det är en hane du har kommit hem med!

Tycker det ser ut som hane ja. Vi kan köra 50/50 när han blir adult då ;) Har inte fått tag i en hane till min...

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
EmanuelKarl skrev:

Tycker det ser ut som hane ja. Vi kan köra 50/50 när han blir adult då ;) Har inte fått tag i en hane till min...

astrolindgren skrev:

Jag tror ni har fel angående könet. 
Finns 3 saker som pekar på det. 
Kika på de här två bilderna så får ni se. 

Antalet segment på dens abdomen är 6, på hanar är det 8.
Färgen på kragen/halsbandet på ryggen är grön, på hanar är den brun. 
Mellan ögonen, ovanpå huvudet har den ett "horn". Hanar får inte dessa. 

Reptilgrottan.se sålde hanar också. 

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
Flyers90 skrev:

Jag tror ni har fel angående könet. 
Finns 3 saker som pekar på det. 
Kika på de här två bilderna så får ni se. 

Antalet segment på dens abdomen är 6, på hanar är det 8.
Färgen på kragen/halsbandet på ryggen är grön, på hanar är den brun. 
Mellan ögonen, ovanpå huvudet har den ett "horn". Hanar får inte dessa. 

Reptilgrottan.se sålde hanar också. 

Oj hade definitivt fel om könet. Definitivt hona. Var konstig vinkel först.

Har reptilgrottan adulta hanar?

3
1
Alfred01:

Detta är min Sphodromantis Lineola, en hane som tyvärr gick bort för några månader sedan. När denna bilden togs var han instar 3. 

5
2
Nybrjare:
Vi har en bönsyrsa som inte mår så bra. Om man måste-vad säger man- avliva den. Hur gör man på bästa schysstaste sätt då? Tacksam för snabbt svar..
Logga in för att posta i forumet
Sida av 17
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild