Diskussioner, frågor och svar om bönsyrsor.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 17

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
Har nu beställt 7st bönsyrsor TILL från Herpers choise. 1.1 D.desiccata, 1.1 P.paradoxa, 0.1 H.coronatus, 0.1 Gongylus gongylodes och 0.1 Sphodromantis sp. Nigeria. ar väl inget annat val än att porta bilder här när de kommer fram med porten (på tisdag, onsdag eller torsdag)

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
Ett till skötselråd:

Den enligt mig bästa nybörjarbönsyrsan är Sphodromantis spp. (Afrikanska bönnsyrsor), detta inkluderar alltså alla arter och underarter i släktet. Det räcker med ett terrarium med måtten 20*20*30 som man nkan inreda med grenar och gärna någon liten växt också. Ficus pumila fungerar bra. Se till att fuktigheten är över 50%. Den blir runt 6,5-9 cm beroende på art och kön. Den är mycket glupsk och kraftigt byggd och jagar ofta maten. En väldigt rolig bönsyrsa. Temperaturen bör vara mellan 23-30 grader C.

Själv håller jag arterna Shodromantis lineola och Sphodromantis baccetti samt har erfarenhet av några arter till bland annar S. viridis och S. gastrica då jag jobbar i djuraffär. Tycker nog att S. baccetti är mest aktiv och vackrast av dessa.

Ang. Bönsyrsorna från Herpers choise så hade paradoxorna sålt slut samma helg som jag beställde och D. desccata honan dog under transporten (det skickas en ny hona på måndag) samt att jag bytte ut Sphodromantis sp. Nigeria mot en Sohodromantis lineola istället. Bilder finns i mitt galleri.

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
Håller på med en hemsida om bönsyrsor på svenska. Planen är att den ska heta bönsyrsa.se men vi får se hur det blir. Jag är nästan klar så den lär bli klar under den kommande veckan eller kanske t.o.m under helgen. Där kommer det finnas skötselråd och fakta, inte disskutioner och sånt som terrariedjur.se har. Kommer länka här när den är färdig

388
460
australis66:
EmanuelKarl skrev:
Håller på med en hemsida om bönsyrsor på svenska. Planen är att den ska heta bönsyrsa.se men vi får se hur det blir. Jag är nästan klar så den lär bli klar under den kommande veckan eller kanske t.o.m under helgen. Där kommer det finnas skötselråd och fakta, inte disskutioner och sånt som terrariedjur.se har. Kommer länka här när den är färdig

Har du skrivit skötselråd kan du väl skicka dem till Anders så han kan lägga upp här på sidan också? :) 

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
australis66 skrev:

Har du skrivit skötselråd kan du väl skicka dem till Anders så han kan lägga upp här på sidan också? :) 

Tänkte faktiskt det. Får dock formulera om dom lite då mallen för skötselåd ser olika ut här och på min framtida sida. Får se när jag har tid till sånt. Har rätt lite att göra hemma förutom djurskötsel så förhoppningsvis blir det av någon gång.

248
40
Yoshi123:
EmanuelKarl skrev:

Vad spännande den ska jag besöka när den är färdig:)

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
Yoshi123 skrev:

Vad spännande den ska jag besöka när den är färdig:)

Kommer förhoppningsvis publiceras ikväll, även om jag har lite småfix efter det samt fler skötselråd att skriva. Men jag kan ju uppdatera sidan... ;) Skulle jag skriva alla skötselråd innan sidan kom ut skulle den aldrig komma ut...

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
Den har kommit ut men adressen ska ändras och sånt och det lär ta några dagar så jag lägger ut den å istället för enkelhetens skull.

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
Nu går min sida att nå på www.bönsyrsa.se
beklagar att det tog längre tid än väntat.

Om något på sidan inte fungerar som det ska eller vid frågor eller önskemål om sidan eller djuren jag skrivit om, så önskar jag få ett pm.

29
20
astrolindgren:
Åkte till HC med tankar om att hitta en liten orkidé, men kom hem med en Hierodula majuscula istället! Det här är Elizabeth Bathory, hon var troligen L3-L4 när jag köpte henne men hon hade världens snabbaste och bästa ömsning nu i veckan. Gick runt som en orolig hönsmamma flera dagar innan eftersom jag visste att det snart var dags, sprayade extra en morgon när hon satt i taket och såg mjölkig ut. Hann sitta vid datorn i 20 minuter innan jag tittade till henne och då låg det gamla skinnet på golvet i terrariet. Hon äter syrsor och jag är inte beredd att starta debatt om syrsans vara eller icke vara som foder till bönisar, de fodersyrsor jag har är friska som nötkärnor och får en varierad kost.

Men jag undrar, finns det ens någon i sverige som föder upp orkidéer för tillfället? Skrev till HC som sa att de skulle få in men när jag frågade om man kunde boka hade de redan sålt alla.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 17
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild