Bygga terrarium för vattenagan - helt nybörjare!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
Snickaren:
Hej!

Helt ny på forumet, kul att vara här!

Jag är finsnickare och har lovat att hjälpa en vän att bygga ett terrarium till hans vattenagam. Jag har själv noll, verkligen noll, koll på ödlor, ormar, terraium etc. Han vet mycket om sin ödla, men inte så mycket om att bygga terrarium. 

Lite löst har jag fått reda på att det är populärt med OSB....men i nästa andetag nämner han att det är ca 80% luftfuktighet i terrariumet på natten, vilket får mig att tro att OSB inte är ett så lysande material, även med en tät lack. Som finsnickare har jag också andra betänkligheter mot OSB, men det är en annan fråga. 

Jag har därför i nuläget ett antal frågor:

1) Vattenagamen är 2 år gammal och 60 cm lång - hur stort terrarium behövs? Det finns lämpligt med plats för ett terrarium som är D: 650, H: 1800, B:1200, är det en lagom storlek?

2) Hur stor del av terrariet skall vara glas? Är det bara framsidan generellt sett?

3) Hur brukar ventailation lösas?

4) Jag har kollat runt på bilder på nätet och hittat terrarium med skjutdörrar - skall glasskivorna då tätas gentemot varandra med tex gummilist? Eller är det ok att ha lite luftgenomflöde där?

5) Hur är det med ytbehandling av skivmaterialet (kanske marinplywood? å andra sidan tåler inte det heller hur mycket vatten o förhöjd fuktighet som helst...kanske plast eller kompaktlaminat vore bättre?) som terrariumet byggs av - jag antar att det finns ett antal lacker som kan vara farliga för ödlan?

Kommer säkert fler frågor efterhand....

Tack på förhand!

2966
1648
Hoggaforfan:
Allt fungerar bara man tätar tillräckligt ;-)
OSB (torrt) eller formplywood (blött) är de populäraste materialen. OSB är billigt annars vore ju vanlig plywood att föredra.
MDF använder en del men de flesta undviker det då det suger vatten som en svamp vid minsta lilla hål i tätskicktet.

1: Här har du för L80 (storlekskravet för privatpersoner):