Bygga terrarium för vattenagan - helt nybörjare!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
Snickaren:
Hej!

Helt ny på forumet, kul att vara här!

Jag är finsnickare och har lovat att hjälpa en vän att bygga ett terrarium till hans vattenagam. Jag har själv noll, verkligen noll, koll på ödlor, ormar, terraium etc. Han vet mycket om sin ödla, men inte så mycket om att bygga terrarium. 

Lite löst har jag fått reda på att det är populärt med OSB....men i nästa andetag nämner han att det är ca 80% luftfuktighet i terrariumet på natten, vilket får mig att tro att OSB inte är ett så lysande material, även med en tät lack. Som finsnickare har jag också andra betänkligheter mot OSB, men det är en annan fråga. 

Jag har därför i nuläget ett antal frågor:

1) Vattenagamen är 2 år gammal och 60 cm lång - hur stort terrarium behövs? Det finns lämpligt med plats för ett terrarium som är D: 650, H: 1800, B:1200, är det en lagom storlek?

2) Hur stor del av terrariet skall vara glas? Är det bara framsidan generellt sett?

3) Hur brukar ventailation lösas?

4) Jag har kollat runt på bilder på nätet och hittat terrarium med skjutdörrar - skall glasskivorna då tätas gentemot varandra med tex gummilist? Eller är det ok att ha lite luftgenomflöde där?

5) Hur är det med ytbehandling av skivmaterialet (kanske marinplywood? å andra sidan tåler inte det heller hur mycket vatten o förhöjd fuktighet som helst...kanske plast eller kompaktlaminat vore bättre?) som terrariumet byggs av - jag antar att det finns ett antal lacker som kan vara farliga för ödlan?

Kommer säkert fler frågor efterhand....

Tack på förhand!

2966
1648
Hoggaforfan:
Allt fungerar bara man tätar tillräckligt ;-)
OSB (torrt) eller formplywood (blött) är de populäraste materialen. OSB är billigt annars vore ju vanlig plywood att föredra.
MDF använder en del men de flesta undviker det då det suger vatten som en svamp vid minsta lilla hål i tätskicktet.

1: Här har du för L80 (storlekskravet för privatpersoner):
www.terrariedjur.se/?page=info&sub=terrarium&tsub=l80

2: Det beror på vad man vill ha, vad man får tag i och vad man klarar att arbeta med. Trä med framsidan av glas eller helt i glas är det vanligaste men även plast finns.

3: Ultimata är kortsidorna med ena hålet strax under taket och andra hålet på mitten av andra sidan. 
Storleken på hålen har Peter54 jobbat ut en formel där man lägger ihop sidor+framsida+baksida (ej tak och botten) sen gångar det med 0.02 och sen delar den summan med 2. 

4. Skjutglas är enklast och billigast och för de flesta så gör inte den springan något. Inget heller man räknar med i ventilationen eller bryr sig om. Med små djur kan man behöva en list där.

5. Undvik lösningsmedel medans vattenbaserat verkar fungerar rent generellt. Epoxylack är vanligt.
Jag använder mycket PVA-lim (trälim) på väggar och pvc-duk på bottnen.
En hel del använder våtrumsfärger.

Finns många lösningar :-)

3
0
Snickaren:
Hoggaforfan skrev:
Allt fungerar bara man tätar tillräckligt ;-)
OSB (torrt) eller formplywood (blött) är de populäraste materialen. OSB är billigt annars vore ju vanlig plywood att föredra.
MDF använder en del men de flesta undviker det då det suger vatten som en svamp vid minsta lilla hål i tätskicktet.

1: Här har du för L80 (storlekskravet för privatpersoner):
www.terrariedjur.se/?page=info&sub=terrarium&tsub=l80

2: Det beror på vad man vill ha, vad man får tag i och vad man klarar att arbeta med. Trä med framsidan av glas eller helt i glas är det vanligaste men även plast finns.

3: Ultimata är kortsidorna med ena hålet strax under taket och andra hålet på mitten av andra sidan. 
Storleken på hålen har Peter54 jobbat ut en formel där man lägger ihop sidor+framsida+baksida (ej tak och botten) sen gångar det med 0.02 och sen delar den summan med 2. 

4. Skjutglas är enklast och billigast och för de flesta så gör inte den springan något. Inget heller man räknar med i ventilationen eller bryr sig om. Med små djur kan man behöva en list där.

5. Undvik lösningsmedel medans vattenbaserat verkar fungerar rent generellt. Epoxylack är vanligt.
Jag använder mycket PVA-lim (trälim) på väggar och pvc-duk på bottnen.
En hel del använder våtrumsfärger.

Finns många lösningar :-)

Hej Hoggaforfan och tack för dina svar!

1) Storlekskraven var ny info, får räkna om storleken! Pga dörren blir djupet nog begränsat till ca 800mm, men det får vi ta igen på bredden.

2) Vi kan nog både få tag på och bearbeta vad som helst i princip, jag har ett fullt utrustat snickeri. Men sen är det såklart en budgetfråga också. Det blir inte för mörkt för ödlan med bara glas framåt?

3) (ventilationen) toppen, tack!

4) Skjutglas låter enkelt och bra. I mina möbler brukar jag låta en skjutdörr glida i ett fräst spår i något fett tropiska träslag där det glider bra - hur brukar det typiskt se ut i terarium? Någon form av aluskenor eller skjutbeslag? Frästa spår i plyfa lär ju inte glida lätt eller hålla bra.

5) Tack för input. Hur är det att limma med PU-lim? Vi har gott om limmer för utebruk (2K pvac-lim för fönster och dörrar tex) men inget som riktigt är gjort för att vara nrsänkt i vatten - men riktigt så blött blir det väl inte i ett terrarium? Har du limmat fast PVC-duken i botten?

MVH//Snickaren

2052
780
psyjoh:
Vad gäller glidskenorna, hur du än gör, så ett tips är att smälta stearin så det droppar i. Har gjort det både i träskenor, aluminium och plast. Funkar kanon och man slipper det rispiga ljudet från sanden/jorden som kommer ner i skenorna. 

2966
1648
Hoggaforfan:
1: Djupare än 800mm är nog inte hanterbart för de allra flesta, man ska ju helst nå överallt utan att behöva krypa in.
Gör man bakgrund så försvinner en del av utrymmet med.

2: Nejdå det blir inte för mörkt, inom hobbyn har vi något som kallas för "lampor" ;-)
Ska man ha växter i så krävs det ganska bra belysning och ödlan behöver nog både värmelampa och UV-lampa.
Fördelen med trä på alla sidor är dels att det är lättare att fästa grenar men främst blir det en trygghet för djuren vilket ibland kan vara problem med allt i glas. Men visst kan man göra sidorna av glas med om man vill. 

4: Glasmästare har glidlister (E-profil) antingen i aluminium eller i plast, finns oftast även på mässorna. 

5: Jag vet inte, jag har tittat på det men inte ansett mig ha råd att leka med det men hade gärna testat. 
De flesta limmer klarar ju stänk men just där bottenmaterialet är så kan det lätt bli stående vatten och hålls kvar så där använder jag pvc-duk för extra säkerhet men jag har detaljer i vatten som är en blandning av lera och pva-lim. Era limmer lär tåla att vara under vatten men kommer att bli vita, blandar man ut det med något material (jord, sand etc) så syns inte den effekten.
Duken fäster jag med Tec7 och/eller häftpistol.

412
420
Hadara:
Ville bara skriva att de ska ha minst 2,1 kvm bottenyta som vuxna enligt L80 :) 

3
0
Snickaren:
Tack för alla tips! 

Tar gärna emot mer input i allmänhet!

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
psyjoh skrev:
Vad gäller glidskenorna, hur du än gör, så ett tips är att smälta stearin så det droppar i. Har gjort det både i träskenor, aluminium och plast. Funkar kanon och man slipper det rispiga ljudet från sanden/jorden som kommer ner i skenorna. 

Det där var ett sjukt bra tips som fungerade hur bra som helst! Tack!

129
114
kekke:
Ett alternariv är att använda sig av gamla föster. Gilar själv den lösningen, går att få snyggt och offtast mycket billigare.
I övrigt är formplyfa överlägset i mina ögon. Klä sen nedersta 1dm med dammduk. Så att det är helt tätt för eventulellt vatten som samlas i bottnen.

För en vattenagam så är en stor vattendel viktigt. För enkelheten är det bäst att ha möjlighet att kunna koppla in ett ytterfilter för rening och sen en kulventil i botten för att enkel tömning.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild