Svanslösa crested

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

424
33
samthe0ne:

Jag har 3 vuxna Crested och den som har tappat svansen är den som är spattigast och minst frisk av dem: Jag skulle plantera in en växt i hennes terrarie och var inte tillräckligt försiktig utan skrämde och väckte henne, så att hon mer eller mindre flög ut ur burken. Jag lät henne vara ifred medans jag stökade färdigt med växten (en paraply-auralia) och skulle sen plocka upp ödlan från golvet och lyfta in henne i terrariet igen. Uppstressad och skrämd som hon var så var det svårt (själv lätt skrämd av ödlans akrobatik) att plocka upp henne på ett vettigt sätt så till slut så släppte hon prompt svansen. Försökte även vara försiktig i mitt hanterande då jag visste att hon var lite extra spattig av sig, och det gjorde nog inte saken bättre. 
När hon väl hade släppt svansen hade jag å andra sidan inga problem att plocka upp henne på ett mer direkt sätt och lyfta in henne i burken efter en snabb hälsocheck. Tyvärr har jag inget sterilt terrarie utifall att, men då de klarar sig utan infektioner i det vilda efter svans-släpp så tänkte jag att det borde väl gå i fångenskap också. Och så här 4 månader efteråt vaggar hon fortfarande fram med sitt överbett och allmänt halvtrasiga tillstånd. 
Det är en äldre bild på henne, med svansen kvar. Hon har överbett, är smått lättstressad, och går inte att få upp i vikt över 35 gram, hur jag än försöker. Annars helt frisk, och kommer att få bo kvar här tills hon dör. 

MVH Samuel G

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild