Litet regnskogsterrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

52
30
Pabo:
SusannaNO2 skrev:
Om du ska ha riktiga växter och vill att substratet inte packas för hårt funkar en blandning med 1 del torv/jord/plantation soil, 2 delar bark och 2 delar fallna löv bra. Annars finns det riktiga recept för t.ex ett ABG-substrat med kol och trädormbunkar och grejer. Vet inte så mycket om det.

Ok, tack! Ser att flera använder några löv ovanpå botten substratet. Kan man ta vilka löv som helst eller köper man speciella? 

52
30
Pabo:
Svedjemo skrev:

Jag kör plantationsoil som bottensubstrat i min regnskogsburk och det växer på bra.

Här är min byggtråd:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3495

Har läst igenom din tråd både 1 och 2 gånger svedjemo! Super fint! 

82
45
SusannaNO2:
Pabo skrev:

Ok, tack! Ser att flera använder några löv ovanpå botten substratet. Kan man ta vilka löv som helst eller köper man speciella? 

Det går lika bra att plocka in utifrån som att köpa. Enda skillnaden är att det finns lite mer exotiska löv om man köper :)

52
30
Pabo:
SusannaNO2 skrev:

Det går lika bra att plocka in utifrån som att köpa. Enda skillnaden är att det finns lite mer exotiska löv om man köper :)

Vart köper man löven då?

Medlem i SHF
4045
5093
Jonas_:

Både löv och mossa man köper tycker jag luktar skunk :) Dessutom rätt dyra tycker jag. Jag menar det finns precis lika fina ute i naturen helt gratis, jag samlar alltid några säckar löv på hösten så vi klarar oss fram till nästa höst :) 

Löv på eller i bottensubstratet förhöjer vilket terrarium som helst, blir jättesnyggt! 

52
30
Pabo:
Jo fast nu finns det väll dåligt med löv ute, eller det kanske finns! För mörkt ute nu iallafall för att leta! 

Beställde iallafall osmos anläggning och kran adapter. 

m.ebay.com/itm/331678029740?_mwBanner=1

m.ebay.com/itm/161868141877?_mwBanner=1

52
30
Pabo:
Provkör osmosen, sambon blev tårögd över min installation! 

Självklart hade nån hoppat på mitt paket så anslutningen där det färdiga vattnet kommer ut var trasig! Nu har jag nästan svart bälte i superlim så jag lyckades limma ihop det så nu är det iallafall tätt! 

52
30
Pabo:
Tittade inte så noga så lyckades köpa kranadapter som hade 8mm slanganslutning istället för 6mm men löste det med en övergång. Tänk på det om ni bestämmer er för att köpa samma grejer som mig! 

376
359
a6lex:
Pabo skrev:
Provkör osmosen, sambon blev tårögd över min installation! 

Självklart hade nån hoppat på mitt paket så anslutningen där det färdiga vattnet kommer ut var trasig! Nu har jag nästan svart bälte i superlim så jag lyckades limma ihop det så nu är det iallafall tätt! 

DHL är helt värdelösa... De har troligtvis kört över mitt förra paket så skadat som det var. Men fick full ersättning för det

52
30
Pabo:
a6lex skrev:

DHL är helt värdelösa... De har troligtvis kört över mitt förra paket så skadat som det var. Men fick full ersättning för det

Jag har begärt ersättning, får se hur det går. Nu gick det ju att laga men ändå lite tråkigt! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild