Litet regnskogsterrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

52
30
Pabo:
Hej. 

Vi har två akvarium med reeves sköldpaddor här hemma och har åkt på en del reptilmässor för att köpa växter bl.a 
Har känt ett viss sug efter ett terrarium i bilen på vägen hem, så efter senaste mässan i Solvalla åkte vi och köpte ett exo terra 30x30x45 för att prova på ett litet regnskogsbygge. 

Tycker själv det är jätteroligt att läsa andras byggtrådar så då vill jag inte vara sämre själv och startar en byggtråd jag också. 

Läst en del om att exo terra kan läcka så började med att låta det stå med vatten över natten och det höll tätt! 
Flera byggen på Youtube silikonar baksidan först för att inte fogskummet ska släppa så jag gjorde likadant, tog ett vp-rör och slitsade i botten för att kunna suga ur vatten enklare då jag inte kände mig helt bekväm med att borra i glaset. 

378
479
Svedjemo:
Ska bli kul att följa! Att bygga regnskogsterrarium är bland det roligaste som finns :)
lycka till!

52
30
Pabo:
Tack. Har använt fogskum här hemma innan och vet att det expanderar duktigt, men i ett litet terrarium svällde det nått alldeles sjukt mycket. Tur det är lätt att skära i.

Hade några rötter från ett akvarium som jag tryckte fast i fogskummet innan det hade härdat men dom gled bara omkring och kladdade ner allting så i lite panik tog jag några plastlock i botten som stöd.

Funkade skitbra tills fogskummet hade härdat, sen fick jag inte bort locken! Var för trångt för att vinkla ut dom ur öppningen, skar sönder dom och gömde resterna i en sopsäck.

52
30
Pabo:
Finns det begränsningar på bilder, storlek och antal på forumet förresten? Hittade inga regler men kanske är blind! Nån som vet?

378
479
Svedjemo:
Pabo skrev:
Tack. Har använt fogskum här hemma innan och vet att det expanderar duktigt, men i ett litet terrarium svällde det nått alldeles sjukt mycket. Tur det är lätt att skära i.

Hade några rötter från ett akvarium som jag tryckte fast i fogskummet innan det hade härdat men dom gled bara omkring och kladdade ner allting så i lite panik tog jag några plastlock i botten som stöd.

Funkade skitbra tills fogskummet hade härdat, sen fick jag inte bort locken! Var för trångt för att vinkla ut dom ur öppningen, skar sönder dom och gömde resterna i en sopsäck.

Det smidigaste är att lägga terrariet ned när man kör fogskum, alternativt tejpar upp träbitarna.
ska du täcka skummet med silikon och torv eller blir det någon annan variant?

52
30
Pabo:
Svedjemo skrev:

Det smidigaste är att lägga terrariet ned när man kör fogskum, alternativt tejpar upp träbitarna.
ska du täcka skummet med silikon och torv eller blir det någon annan variant?

Jo jag hade det liggandes tills det hade börjat härda, det var när jag reste det upp och skulle sätta dit rötterna med mer fogskum som kladdandet började.
Ska jag gör fler bakrunder med samma metod kommer jag använda handskar, man kan ju inte ta i nånting tillslut utan att smeta av sig och det var svårt att tvätta bort det från händerna! :)

Ja, fast med plantation soil. Hittade ingen vanlig torv på affären. 
Den säljs ju i kompakta block som man får lösa upp i vatten, gjorde det för en vecka sen och la på tork. 

Igår kväll tröttnade jag på att den inte blev riktigt snus torr så jag slängde in den på en plåt i ugnen på 50 grader!

52
30
Pabo:
Roade mig idag med att pensla silikon på fogskummet och trycka dit torven.
Använde handskar!

52
30
Pabo:
Ska låta silkonet härda ordentligt innan jag fortsätter. Köpte exo terras biodrain med nät till botten men vad ska jag använda ovanpå det sen? 
Fylla upp med plantation soil? Vad använder ni andra?

82
45
SusannaNO2:
Om du ska ha riktiga växter och vill att substratet inte packas för hårt funkar en blandning med 1 del torv/jord/plantation soil, 2 delar bark och 2 delar fallna löv bra. Annars finns det riktiga recept för t.ex ett ABG-substrat med kol och trädormbunkar och grejer. Vet inte så mycket om det.

378
479
Svedjemo:
Pabo skrev:
Ska låta silkonet härda ordentligt innan jag fortsätter. Köpte exo terras biodrain med nät till botten men vad ska jag använda ovanpå det sen? 
Fylla upp med plantation soil? Vad använder ni andra?

Jag kör plantationsoil som bottensubstrat i min regnskogsburk och det växer på bra.

Här är min byggtråd:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3495
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild