Renovering av terrarium till boa :)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i SHF
4045
5093
Jonas_:

mallimalli skrev:

Ja såklart ska boer älska att klättra när jag har ett lågt terrarium hahah xD och det har jag märkt på min andra boa, när jag hade honom i det höga terrariet, han klättrade runt jämt! Tur jag bygger en hylla till henne nu då :P

Jag har faktiskt ingen aning, vet bara att hon är en gyana redtail...
Vi får se om det blir nån tillbyggnad till tearriet för att få lite höjd på det.

Ja du kommer definitivt få bygga större inom en tid om det är en Boa.c.c gyana redtail, en hona dessutom :) Dom blir minst 300cm och har såklart en del vikt bakom den kroppshyddan hehe.  

123
68
mallimalli:
Jonas_ skrev:

Ja du kommer definitivt få bygga större inom en tid om det är en Boa.c.c gyana redtail, en hona dessutom :) Dom blir minst 300cm och har såklart en del vikt bakom den kroppshyddan hehe.  

Oj! Åh va spännande! Helt klart att hon ska få nått större så småningom då :D vilka mått rekommenderar du för nästa burk? L250xD60xH100?

Medlem i SHF
4045
5093
Jonas_:

mallimalli skrev:

Oj! Åh va spännande! Helt klart att hon ska få nått större så småningom då :D vilka mått rekommenderar du för nästa burk? L250xD60xH100?

Det är en av dom större lokaliteterna har jag för mig så dom blir långa och grova med åren :) Speciellt honorna då. 

Mått på burken är jättesvårt att säga när ormen inte är fullvuxen än, beror ju på om hon blir mellan 2-3 eller 3-4 meter :) 

Ormar upp till 300cm ska enligt L80 ha 2,15 kvadrat och blir den över 3 meter ligger den rekommenderade ytan på hela 4,1 kvadrat, det går att ha lite olika mått beroende på vilket djup och längd man väljer, jag personligen gillar ju djupa burkar på minst 70-80 cm då jag tycker det är enklare att inreda till större ormar så, men smaken är som baken :)

www.terrariedjur.se/?page=info&sub=terrarium&tsub=l80

Ett mycket bra råd är att kräva uppfödarbevis samt annan dokumentation på uppfödare och orm om du betalar som en gyana redtail, jag vet att många blir lurade att köpa rena redtails som sen visar sig vara en helt vanlig blandboa :/ Blandboor är lika trevliga husdjur för det men är det en riktig redtail man vill ha så blir man ju givetvis besviken!

Blev själv lurad på precis samma sak mina första år inom hobbyn och det pågår än vet jag. Det skiljer ju en hel del i pris mellan en ren lokalitetsboa jämfört med en korsning, bara ett välmenat råd :)

Lycka till med allt!   

123
68
mallimalli:
Jonas_ skrev:

.. jag personligen gillar ju djupa burkar på minst 70-80 cm då jag tycker det är enklare att inreda till större ormar så, men smaken är som baken :)

www.terrariedjur.se/?page=info&sub=terrarium&tsub=l80

Ett mycket bra råd är att kräva uppfödarbevis samt annan dokumentation på uppfödare och orm om du betalar som en gyana redtail, jag vet att många blir lurade att köpa rena redtails som sen visar sig vara en helt vanlig blandboa :/ Blandboor är lika trevliga husdjur för det men är det en riktig redtail man vill ha så blir man ju givetvis besviken!

Det var smart faktiskt! Har man det djupare kan man lättare bygga bra hyllor som ändå inte tar för mkt plats :)

Okej... Hon är billig, så jag tror tyvärr inte hon är renrasig... Och det gör inget för mig, jag är inte så jätteintresserad av att ha en renrasig, ormen räcker bra för mig :P men jag ska fråga om hon har papper ändå!

230
185
Humi:
mallimalli skrev:

Det var smart faktiskt! Har man det djupare kan man lättare bygga bra hyllor som ändå inte tar för mkt plats :)

Okej... Hon är billig, så jag tror tyvärr inte hon är renrasig... Och det gör inget för mig, jag är inte så jätteintresserad av att ha en renrasig, ormen räcker bra för mig :P men jag ska fråga om hon har papper ändå!

Mina tigrar går i skåp som är 180x120cm, klarar sig precis över gränsen för L80 :> Väldigt lätt att inreda med stora saker, inte lika smidigt att städa då mina inte är så jätte höga. Men kör man liknande mått och 100 högt så ska det nog vara väldigt lätt :)

Medlem i SHF
4045
5093
Jonas_:

mallimalli skrev:

Ja då är det med största sannolikhet en blandboa :) Dom brukar ligga runt ett par hundralappar. Ska man bara ha en boa som husdjur och inte någon avel spelar det absolut ingen roll såklart, dom gör sig lika bra ändå även om utseendet och storleken skiljer en del från guyana. Blandboor brukar absolut inte bli 3 meter så då kanske ditt terrarium räcker livet ut men det vet man ju först när ormen är äldre, matning spelar också in såklart :) Skulle säga att genomsnittslängden för dessa kungsboor är runt 2 meter, men svårt att säga då det är blandningar av olika lokaliteter i dom. Vet man hur föräldradjuren ser ut kan man få ett humm där om adult storlek.  

123
68
mallimalli:
Humi skrev:

Mina tigrar går i skåp som är 180x120cm, klarar sig precis över gränsen för L80 :> Väldigt lätt att inreda med stora saker, inte lika smidigt att städa då mina inte är så jätte höga. Men kör man liknande mått och 100 högt så ska det nog vara väldigt lätt :)

Okej, ja det kan nog stämma, kan inte mkt om terrarium än ;P och som Jonas_ skrev:

Jonas_ skrev:

Blandboor brukar absolut inte bli 3 meter så då kanske ditt terrarium räcker livet ut men det vet man ju först när ormen är äldre, matning spelar också in såklart :) Skulle säga att genomsnittslängden för dessa kungsboor är runt 2 meter, men svårt att säga då det är blandningar av olika lokaliteter i dom. Vet man hur föräldradjuren ser ut kan man få ett humm där om adult storlek.  

Så kanske min burk räcker :D men vi får se... Hoppas ändå hon växer lite till, men jag ska som sagt kolla upp papper och även föräldrar om det går! ^^
Har hon gyana i sig kan hon jue växa en del till, förra ägaren hade tydligen inte matat henne så bra plus att hon levt i ett väldigt mycket för litet terrarium säger nuvarande ägare...

Vi får se, vi får se! :D

Medlem i SHF
4045
5093
Jonas_:

Ormar växer precis lika mycket vare sig dom bor i för små terrarium eller ett helt hus :) Det är en myt att ormar som bor i små terrarium inte växer sig större än ytan i burken. Det som spelar in är anlag från föräldrar och fodertillgång. 

Det brukar vara sällsynt med papper och dokumentation på blandboor men skadar ju inte att fråga såklart :) 

Säger säljaren att det är en guyana redtail? 

71
98
gnagethazze:
Har själv haft Guyna red tail renrasiga. Papper bör då följa med och priset på en juvenil ligger runt 2500-3000. Som Jonas säger dom blir ruskigt stora så var beredd på att ha plats för ett stort terrarium. Sen är dom i mitt tycke den vackraste boan, har en otroligt lysande röd svans. Det går lätt att se om det är en äkta guyana eller inte i de flesta fall. Lycka till med boan

123
68
mallimalli:
Jonas_ skrev:
Det är en myt att ormar som bor i små terrarium inte växer sig större än ytan i burken. 

Säger säljaren att det är en guyana redtail? 

Jaha där ser man! Så kunnig var jag hahah xD nej men alla är jue barn i början!

gnagethazze skrev:
Det går lätt att se om det är en äkta guyana eller inte i de flesta fall. Lycka till med boan

Ja det gör hon, men ni får avgöra sen när jag har henne och kan ta en snygg bild :D 

Tack för alls tips och råd! Kan knappt vänta tills jag är hemma igen på ons och får göra klart allt och hämta hem henne!!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild