Leopardgecko (frågor)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

2052
780
psyjoh:
4-5 Pinkisar/vvecka är ju på tok för mkt. Jag matar min 2-4ggr/vecka med insekter så mkt han vill ha. Om jag ser att han tappat lite i vikt, inte förrän då får han en pinkie.
Har hänt 2ggr på 2 år. 

590
365
SweBoa:
psyjoh skrev:
4-5 Pinkisar/vvecka är ju på tok för mkt. Jag matar min 2-4ggr/vecka med insekter så mkt han vill ha. Om jag ser att han tappat lite i vikt, inte förrän då får han en pinkie.
Har hänt 2ggr på 2 år. 

Jag kan påpeka att, jag inte tänkt ge mina geckos pinkisar varje vecka, nån gång i bland. Födan kommer bestå av syrsor gräshoppor, kackelakor 

2052
780
psyjoh:
SweBoa skrev:

Jag kan påpeka att, jag inte tänkt ge mina geckos pinkisar varje vecka, nån gång i bland. Födan kommer bestå av syrsor gräshoppor, kackelakor 

Det var potatos Inlägg jag syftade på...

590
365
SweBoa:
psyjoh skrev:

Det var potatos Inlägg jag syftade på...

Okok några tips på att odla egna insäkter syrsor mjölmask 

141
35
GeckoLover99:
Mjölmask är extremt enkelt att föda upp, släng ner lite frukt och grönsaker allteftersom dem ätit upp och till bottenströ kör jag med en blandning av två delar mjöl och en del havre, superfriska och blir riktigt stora och feta av det. Detta använder jag som godis samt ger en två st vid handträning.

Syrsor har jag provat, men det gav jag upp då dem låter hemskt hela natten och luktar förskräckligt.

B. Dubia har jag bara hört gott om både i uppfödning och fodersyfte så det är att rekommendera.

Och som tidigare sagts, pinkies ska man bara ge till undernärda djur (smal svans betyder att dem är undernärda) samt en till två till en dräktig hona (under hela dräktighets tiden då). 

Jag skulle rekommendera att byta underlag i terrariet då jord ofta blir för fuktigt, zooaffärer brukar ofta ha något som dem gemensamt brukar kalla "fågelsand" som är lite mer grovkornig, den har jag haft och detta uppskattades högt då det gav lagom motstånd för att uppmuntra grävande.

Detta är min åsikt och andra mer erfarna personer kanske har bättre förslag men det här är iaf grundläggande.
Hoppas du kommer tycka om dina nya husdjur, leosar är väldigt trevliga ödlor! :)

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:
Jag tycker inte ens man behöver ge dräktiga honor pinkisar om honan är normal i hullet :) Är honan inte normal i hullet ska man ju inte avla på henne från första början så mitt råd är att undvika pinkisar och gärna sluta helt med dom som foder, som sagt alldeles för feta för dessa ödlor. En varierad insektsdiet räcker gott och väl! Den dieten kostar såklart mer men det får man ta om man har ödlor som äter insekter :) Det är mitt råd till folk som matar sina geckos med pinkisar, sen gör man som man vill hemma i sitt eget hus, bara man är påläst om vad som händer när man ger för fet mat :)

141
35
GeckoLover99:
Mera tänkt att täcka upp dem få anledningar som nu skulle kunna finnas, men håller helt med i den frågan! Och har man en ödla som kanske varit sjuk och behöver lägga på sig lite så går det ju lika bra, om inte bättre, att bara lägga till mer feta larver och mer näringsrikt foder i kosten istället för att bara mata med ex. syrsor :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild