Första terrariet första ödlan

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

2052
780
psyjoh:
KANDARBA skrev:
Jorden är viktigt att den inte innhåller gödning. Torv är en bra grej att använda då det är lätt att få tag i naturlig torv. 

Angående sol lampa. Nej den behöver inte vara någon uvb lampa. Då du redan uppfyller behovet utav det andra lysrörsväg så kan du använa egentligen vad du vill i sollamps väg. 

Keramik värmelampa tillför inget ljus utan endast värme.  (fördel är att den har en lång livstid)

Infraröd värme spot. Ger rött ljus men den ger bra med värme. 

sen finns det en mängd olika andra typer av lampor som ger värme och en del som ger sol ljus. 

Ir Lampor är inte bra att använda till skäggisar. Bara ett lysrör på 120cm med uvb till ett 150cm terrarie känns inte som det uppfyller tillräckligt. En bra sollampa med kombinerad uvb/uva och värme är det absolut bästa och sedan istället ha 2st dagsljusrör. HID eller MVL som lampa till solplatsen är att föredra. Som någon skrev tidigare så tränger inte uv igenom glas så bra så uv lampan bör sitta på insidan eller alt. borra ett hål för uv lampan. 

417
249
KANDARBA:
psyjoh skrev:

Ir Lampor är inte bra att använda till skäggisar. Bara ett lysrör på 120cm med uvb till ett 150cm terrarie känns inte som det uppfyller tillräckligt. En bra sollampa med kombinerad uvb/uva och värme är det absolut bästa och sedan istället ha 2st dagsljusrör. HID eller MVL som lampa till solplatsen är att föredra. Som någon skrev tidigare så tränger inte uv igenom glas så bra så uv lampan bör sitta på insidan eller alt. borra ett hål för uv lampan. 

Varför skulle inte en infraröd lampa vara bra till en skäggiga om man redan har uvb lysrör som uppfyller behovet och endast är ute efter en värme källa. Då kan inte en infraröd lampa vara fel för att uppfylla värme behovet... 

2052
780
psyjoh:
KANDARBA skrev:

Varför skulle inte en infraröd lampa vara bra till en skäggiga om man redan har uvb lysrör som uppfyller behovet och endast är ute efter en värme källa. Då kan inte en infraröd lampa vara fel för att uppfylla värme behovet... 

Det jag menar är att det är en ödla som kräver mkt och synligt ljus. Därför är det bättre med en kombinerad värme/uv lampa för att få så mkt ljus som möjligt och även för att de tar upp uvb bättre vid solplatsen där värmen finns. Därför är en sådan lampa att föredra istället för en ir lampa som ej ger något synligt ljus. Sen att bara ha 1st 10.0 och en st 2.0 blir på tok för lite av både ljus och uvb i ett så pass stort terrarie när lysrören bara är 120cm och sedan ha en sollampa som ej ger något ljis. Detta vet jag av egen erfarenhet. Det är en soldyrkande ödla från Australiens ljusaste klimat så dem kräver sin belysning.
Då en 10.0 inte ger något direkt ljus så kommer det isåfall bara bli 1 ljusrör som belysning. Jag har 4st 2.0 och 1st sollarraptor Hid eller solarglo i mina terrarie med samma mått. I de 2 med hid lampor har jag åven en liten värmelampa bredvid som ger lite ljus men även för att komplettera upp värmen.

417
249
KANDARBA:
psyjoh skrev:

Det jag menar är att det är en ödla som kräver mkt och synligt ljus. Därför är det bättre med en kombinerad värme/uv lampa för att få så mkt ljus som möjligt och även för att de tar upp uvb bättre vid solplatsen där värmen finns. Därför är en sådan lampa att föredra istället för en ir lampa som ej ger något synligt ljus. Sen att bara ha 1st 10.0 och en st 2.0 blir på tok för lite av både ljus och uvb i ett så pass stort terrarie när lysrören bara är 120cm och sedan ha en sollampa som ej ger något ljis. Detta vet jag av egen erfarenhet. Det är en soldyrkande ödla från Australiens ljusaste klimat så dem kräver sin belysning. 

Okej då förstår jag vad menar. Men annars är det inga fel men ir lampor. Då dom fyller sin funktion till att ge bra med värme. ;) 

2052
780
psyjoh:
KANDARBA skrev:

Okej då förstår jag vad menar. Men annars är det inga fel men ir lampor. Då dom fyller sin funktion till att ge bra med värme. ;) 

Absolut, det säger jag inte emot. Har själv använt dem som värmekälla :)

417
249
KANDARBA:
psyjoh skrev:

Absolut, det säger jag inte emot. Har själv använt dem som värmekälla :)

Men jag ska göra ett test i samma Terrarie. Placera en termometer under varje lampa i samma watt antal. Skiftar den efter hand så placeringen blir densamma. ;) 
Ska prova med
natt värmelampa
sun glo lampa 
ir lampa 
keramik lampa. 
Även se om jag har någon annan värme lampa annars köper jag någon annan och gör test vilka som ger mer efekt än andra. Kan vara lite intressant att veta ;-)

66
49
Thor:
KANDARBA skrev:

Men jag ska göra ett test i samma Terrarie. Placera en termometer under varje lampa i samma watt antal. Skiftar den efter hand så placeringen blir densamma. ;) 
Ska prova med
natt värmelampa
sun glo lampa 
ir lampa 
keramik lampa. 
Även se om jag har någon annan värme lampa annars köper jag någon annan och gör test vilka som ger mer efekt än andra. Kan vara lite intressant att veta ;-)

Mest värme ger den värmelampan som inte lyser, där går all effekt till att värma, så länge som du har samma antal watt. 

2
2
mir78:
Härligt med ett så levande forum måste jag säga :)

Tack för alla bra tips.
Som någon uppmärksammade så är det ett gammalt akvarium jag har tänkt använda, så jag ska borra upp ett antal ventilationshål i sidorna.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild