Första terrariet första ödlan

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

2
2
mir78:
Hej på er alla :)

Nu är det så att vi bestämt (jag och äldsta sonen) att vi vill ha en Skäggagam. Så nu googlas det friskt runt skötsel och handhavande.
Vi har hittils införskaffat ett terrarium som mäter måtten 150x60x60cm, och där kommer min första fråga. Det borde väl räcka till EN skäggis?
Nästa huvudbry är belysning. Jag har en ramp med hållare för 2st 120cm lysrör, ooch min tanke var då att sätta 1st reptisun 10.0 och 1st reptisun 2.0 i den. Blir detta tillräckligt med ljus och uva/b för att den ska trivas? Självklar så ska det även hängas in en värmelampa i ena hörnet där jag bygger en liten avsats för solning. Räcker det då med bara värme eller bör den lampan också vara av uv typ?
Till sist, den stora frågan, vad är bra som bottensubstrat? Sand + jord verkar vara det som många föredrar. Kan det då vara vilken jord som helst som finns att köpa på närmsta blomsterhandel?

Slänger med en bild på det tilltänkta terrariet :)

417
249
KANDARBA:
Jorden är viktigt att den inte innhåller gödning. Torv är en bra grej att använda då det är lätt att få tag i naturlig torv. 

Angående sol lampa. Nej den behöver inte vara någon uvb lampa. Då du redan uppfyller behovet utav det andra lysrörsväg så kan du använa egentligen vad du vill i sollamps väg. 

Keramik värmelampa tillför inget ljus utan endast värme.  (fördel är att den har en lång livstid)

Infraröd värme spot. Ger rött ljus men den ger bra med värme. 

sen finns det en mängd olika andra typer av lampor som ger värme och en del som ger sol ljus. 

27
9
hesmi:
Bara nyfiken: Varför, speciellt om man använder levande växter, är det viktigt att man inte använder gödning (syftar på naturlig gödning som kreaturspillning)? Förstår att djuren kan få i sig lite substrat, men är det farligt?

239
197
Danpss:
Det du måste tänka på är att uv-b inte tränger igenom glas. Så om du har tänkt att använda rampen, se då till att det är fritt från lysrör till skäggagamen. Det bästa är en så kallad Hid lampa. Som ge både uv-b och värme och ett grymt ljus.

417
249
KANDARBA:
hesmi skrev:
Bara nyfiken: Varför, speciellt om man använder levande växter, är det viktigt att man inte använder gödning (syftar på naturlig gödning som kreaturspillning)? Förstår att djuren kan få i sig lite substrat, men är det farligt?

Kan faktiskt inte svara på om det är hur farligt det är. Men det sägs att det ska kunna vara farligt för en del djur. den naturliga gödningen. 
Men det andra gödningen som finns ska kunna ha större efekter på djur mående. Läst om att en individ åt en gödning kula och fick problem med andning etc. 

Men växter är det delade meningar om. 
Dom flesta 70-80% säger att man inte ska ha giftiga växter och undvika allt sånt i största mån man kan, men en annan liten del säger att det finns ju i det vilda även där en del av arterna finns. och att visa ödlor / djur äter giftiga växter i samband med att dom har ätit något dålgt etc. 
Så hur det ligger till där vet jag inte faktiskt. Tycker inte det sist nämda verkar konstigt heller. Utan låter faktskt naturligt. men som sagt jag vet inte.

Men torv som är fri för gödning vore inte fel att välja eller någon gödning fri jord. Så vet man då att det är säkert. Det är alltid skönt att veta.  

1159
626
Temla:
Har egna samt har tagit hand om många andras skäggisar de senaste åren. Alla växter jag provat har blivit förstörda för ödlorna käkar på dom. Så.. om du ska ha växter måste du se till att dom inte är skadliga på något sätt. 
Har själv helt slutat att sätta in levande växter. Använder tyg och plast istället när jag vill dekorera. Dock bör man hålla uppsikt ändå för skäggisarna kan försöka (och lyckas ofta) äta av dem med innan de lär sig att det inte är gott. 

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
KANDARBA skrev:

Kan faktiskt inte svara på om det är hur farligt det är. Men det sägs att det ska kunna vara farligt för en del djur. den naturliga gödningen. 
Men det andra gödningen som finns ska kunna ha större efekter på djur mående. Läst om att en individ åt en gödning kula och fick problem med andning etc. 

Men växter är det delade meningar om. 
Dom flesta 70-80% säger att man inte ska ha giftiga växter och undvika allt sånt i största mån man kan, men en annan liten del säger att det finns ju i det vilda även där en del av arterna finns. och att visa ödlor / djur äter giftiga växter i samband med att dom har ätit något dålgt etc. 
Så hur det ligger till där vet jag inte faktiskt. Tycker inte det sist nämda verkar konstigt heller. Utan låter faktskt naturligt. men som sagt jag vet inte.

Men torv som är fri för gödning vore inte fel att välja eller någon gödning fri jord. Så vet man då att det är säkert. Det är alltid skönt att veta.  

Nu måste vi klargöra lite saker här så att det inte blir några missförstånd! 

Naturligt brunnen gödsel dvs. brunnen kospillning etc. är naturligt förekommande och risken att det skulle orsaka någon form av förgiftning är mycket liten, speciellt då en ödla normalt sett sällan får i sig så stora mängder av bottensubstratet! 

Den verkliga faran ligger hos KONSTGÖDSEL dvs. gödningsmedel som framställts på kemisk väg av mineraler och består av kalium, kväve och fosfor vilka kan orsaka förgiftning hos organismer, inklusive människor om det intas i för arten och individen tillräckligt höga halter! 

Anledningen till att man generellt brukar rekommendera att undvika gödslad jord är för att gardera så att ingen av misstag köper en jord berikad med konstgödsel! Vilket väldigt många vanligt förekommande sorter är! 

27
9
hesmi:
Väldigt nyfiken på om fler har lite koll på vad som är ok och inte till olika djur. Som exempel är jag helt  okänslig vilken jord jag använt till (träd)ormar. Har inte heller brytt mig nämnvärt vilken jord jag haft i substratblandningen till mina taggsvansvaraner (tillsammans med rötter/spagnum/sand) även fast jag kanske borde, men stora mängder innebär större kostnader. Till amfibier har jag använt ogödslad torv helt utan tillsatser, men då rör det sig om ekonomiskt överkomliga mängder. Att köpa den torven till varanerna (200 liter+) skulle kosta skjortan.

Men som exempel plockade jag fram den jord jag har nu (använt till tex varanerna); Ekologisk kospillning samt tillsatt kalk. Är ingen kemist; vilka ämnen är det jag ska spana extra efter (Alex nämner kalium, kväve och fosfor). Hur negativt är det med extra kalk/kalium (samma sak)?

Någon med tips på kedjor som säljer bra djur/växtsubstrat till ett vettigt pris?

27
9
hesmi:
Förlåt för att jag kapade tråden. Till trådskaparen:

Det verkar bli ett kanonhem till er skäggagam! Jag skulle köpa en mercury/hid uv-lampa på 100+ watt, han kommer ligga mycket under den och sola för värme och därigenom få uv. Ser ut som ett akvarium, tänk på att mycket värme försvinner uppåt om ni inte har täckglas.

Till bottenmaterial skulle jag blanda jord/rötter/sand/mossa (plocka gärna ute, iom att skäggisterrarium är varma och hyfsat torra skulle inte jag oroa mig för ovälkommna gäster). Släng in mycket grenar osv så får ni ett snyggt terrarium och en aktiv skäggis! Med reservation för att de kan hoppa och täckglas.

Det kan bli för varmt och torrt för många växter. Släng in en hyfsat stor låda (typ smartstore från clasohlsson e dyl) som ni vattnar/dränker ofta så kommer tex gullranka stormtrivas. Om sen skäggisen äter av den eller om den är giftig har jag ingen aning om, men annars sprider den sig ut därifrån, och till en billig startkostnad.

1159
626
Temla:
hesmi skrev:
Förlåt för att jag kapade tråden. Till trådskaparen:

Det verkar bli ett kanonhem till er skäggagam! Jag skulle köpa en mercury/hid uv-lampa på 100+ watt, han kommer ligga mycket under den och sola för värme och därigenom få uv. Ser ut som ett akvarium, tänk på att mycket värme försvinner uppåt om ni inte har täckglas.

Till bottenmaterial skulle jag blanda jord/rötter/sand/mossa (plocka gärna ute, iom att skäggisterrarium är varma och hyfsat torra skulle inte jag oroa mig för ovälkommna gäster). Släng in mycket grenar osv så får ni ett snyggt terrarium och en aktiv skäggis! Med reservation för att de kan hoppa och täckglas.

Det kan bli för varmt och torrt för många växter. Släng in en hyfsat stor låda (typ smartstore från clasohlsson e dyl) som ni vattnar/dränker ofta så kommer tex gullranka stormtrivas. Om sen skäggisen äter av den eller om den är giftig har jag ingen aning om, men annars sprider den sig ut därifrån, och till en billig startkostnad.

Vänta nu... är det ett akvarium??? Det är ju inte alls lämpligt. Måste isåfall till mycket hål på sidorna för luftcirkulationens skull. Och att täcka akvariet i taket blir ännu värre. Det är inte alls svårt att hålla värmen i ett skäggisterrarium. Värmen blir under sollampan och det är där skäggisen kommer sitta mestadels av tiden. Det räcker gott och väl. Det blir tillräcklig värme även om man har ordentligt med luftcirkulation också... Annars blir deras "bo" som en bastu utan luft. Hemskt.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild