Första terrariebygge till vår Boa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

2966
1648
Hoggaforfan:
En sån här kanske?
www.reptillagret.se/sv/reptiltillbehor-c-23/terrarie-belysning-c-198/standard-lampor-c-567/repti-basking-spot-lamp-60w-p-5345
Finns en mängd olika och jag är ganska dålig på lampor så kan tyvärr inte hjälpa dig vilken som är bäst. 

Ah då är jag med, var så jag tänkte. Det ska bli spännande att se slutresultatet, kjag tror det blir bra :-)

27
15
MrDoriZ:
Funderar på om man kan skippa värmelampan och köra matta där det ska vara varmare istället. Har en
 www.reptillagret.se/sv/reptiltillbehor-c-23/varmemattor-c-639/standard-heatmat-34-5w-646x274-mm-p-5593
Hemma som jag hoppas skulle kunna funka. iså fall så kan ma sätta det så att man kör kablar hela framsidan och sätter den här innanför kablarna på ena sidan. Tankar?

2966
1648
Hoggaforfan:
MrDoriZ skrev:
Funderar på om man kan skippa värmelampan och köra matta där det ska vara varmare istället. Har en
 www.reptillagret.se/sv/reptiltillbehor-c-23/varmemattor-c-639/standard-heatmat-34-5w-646x274-mm-p-5593
Hemma som jag hoppas skulle kunna funka. iså fall så kan ma sätta det så att man kör kablar hela framsidan och sätter den här innanför kablarna på ena sidan. Tankar?

Bara att testa :-)
Tror du får skicka ett PM till någon som är insatt i arten för den frågan men om jag ska gissa så tror jag det kan fungera.

27
15
MrDoriZ:
Så lite uppdate

Har inte hunnit med så mycket. Men kollar fortfarande efter värmekablar, de jag hade tänkt fanns ju ingen stans. :S så blir att tänka om. Skippar nog lampa till att börja med och kör på 2 olika kablar med olika temp på, 1 för att skapa hotspot och en för att hålla tempen uppe i sötrre delen av terrariumet då vi ahr det ganska akllt här hemma, runt 19-20.

Det jag hunniut göra är iaf att jag satt dit de invända reglarna och börjat skära till frigoliten så att den ska passa in i terrariumet., själva skulpteringen återstår. Har även inhandlat silkon och plasten. 

Funderar på behöver man lacka ytan när man har blandat sanden med limmet?

2966
1648
Hoggaforfan:
MrDoriZ skrev:
Så lite uppdate

Har inte hunnit med så mycket. Men kollar fortfarande efter värmekablar, de jag hade tänkt fanns ju ingen stans. :S så blir att tänka om. Skippar nog lampa till att börja med och kör på 2 olika kablar med olika temp på, 1 för att skapa hotspot och en för att hålla tempen uppe i sötrre delen av terrariumet då vi ahr det ganska akllt här hemma, runt 19-20.

Det jag hunniut göra är iaf att jag satt dit de invända reglarna och börjat skära till frigoliten så att den ska passa in i terrariumet., själva skulpteringen återstår. Har även inhandlat silkon och plasten. 

Funderar på behöver man lacka ytan när man har blandat sanden med limmet?

Nope, gör vi aldrig.

27
15
MrDoriZ:
Om man vill ha lite växter i terrariumet har jag förståt det som att man måste ha någon speciel lampa. stämmer detta? eller funkar det med typ www.kjell.com/se/sortiment/el/belysning/led-lister-led-tejp/led-lister-spotlight/ledsavers-led-spotlights-3-pack-p63161

175
228
Rosenlukas:
Växter vill gärna ha lampa med en färgtemperatur på runt 6500k, vilket är densamma som dagsljus. Jag har fått väldigt bra växtlighet med dessa: www.lamportillallt.se/andamal/dagsljus-vaxtbelysning/calex-lagenergilampa-6500k-1450lm-e27-24w.html

27
15
MrDoriZ:
Dom blir inte så varma så att dom måste ha skydd eller hur ahr du din/dina uppsatta? Vill inte bygga något utanför terrariumet då det ska gå att ställa saker ovan på

175
228
Rosenlukas:
MrDoriZ skrev:
Dom blir inte så varma så att dom måste ha skydd eller hur ahr du din/dina uppsatta? Vill inte bygga något utanför terrariumet då det ska gå att ställa saker ovan på

Lite varma blir dom, har för mig att jag mätte temperaturen på lampan och då låg den på runt 40 grader, medans den några centimeter ifrån låg på runt 25. Jag har dem i en exo terra top, så jag har ju nät imellan. 

2966
1648
Hoggaforfan:
Rosenlukas skrev:

Lite varma blir dom, har för mig att jag mätte temperaturen på lampan och då låg den på runt 40 grader, medans den några centimeter ifrån låg på runt 25. Jag har dem i en exo terra top, så jag har ju nät imellan. 

Jag kör LED-lister från terrajova.nu
En på 4500k och en på 6000k och det verkar fungera bra. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild