Jag har bestämt mig för panterkameleont!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

278
47
Boboo:
Jonas_ skrev:

Får man fråga varför? :) Jag har plockat inredning utifrån naturen under alla år jag haft reptiler, är säkert en smaksak men jag tycker den naturliga inredningen utifrån gör sig betydligt bättre i terrarierna än köpta tillverkade saker :)

Sen skulle det för mig ta emot nåt enormt att betala för saker som är gratis utomhus, även det är säkert en smaksak!

Jag plockar nästan allt i naturen, löv, stenar, pinnar, träd, stockar, rötter, stubbar, mossa osv osv... Sen att man får en dag utomhus i skogen är inget minus direkt :)

Naturen i sverige , det är väll inte detsamma som norra och östra madagaskar?!

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:

Boboo skrev:

Nej givetvis inte samma miljö på Madagaskar som i Sverige, det tror jag även du förstår :) 

Vet du att inredningen du köper kommer från norra eller östra madagaskar då? 

Jag tror inte kameleonten gör skillnad på en klättergren från Sverige eller något annat land, jag menade inte att kritisera ditt val att köpa all terrarieinredning, ville mer upplysa om att den billigaste och i mina ögon den klart snyggaste inredningen kan man hämta ute i våran fina natur :) 

Sen gör vi alla olika, det respekterar jag såklart, var mer fundersam varför du inte ville använda grenar eller annat från Sverige. 

239
197
Danpss:
Boboo skrev:

Det är ju inte det man köper i djuraffären heller? Jag tillhör oxå dem som plockar grenar mm i naturen som ser bra ut i terrariet?

164
35
anders890:
Den absolut bästa, snyggaste och "billiga" inredningen som fungerar kanon till kameleonter är trollhassel, även kallad ormhassel. Finns i trädgårdar hos folk där dom växer ungefär som buskar, eller så köper man färdiga grenar hos valfri trädgårdshandel. 
Att man måste ha grenar/träd eller växter som finns i Madagaskar till Panterkameleonter spelar absolut ingen roll.
Det viktigaste är att grenarna är greppvänliga, lagom tjocklek, och många i hela höjden av terrariet. Den praktiska biten av inredningen och att den fyller en vital funktion är ju det viktigaste för djuret. Man ser allt för många som av någon obegriplig anledning inreder på tok för snålt med grenverk och växter till sina kameleonter. Mycket växter är också viktigt för att djuret ska kunna känna sig trygg. 

417
249
KANDARBA:
Crippa skrev:
Tror inte HC har svenskfödda men du kan ju höra med dom. Jag köpte en Yemen från dom tidigare som vart dålig efter några veckor och en morgon var livet slut för den lilla kameleonten. Tror att de flesta kommer från Hamm och där säljs de väldigt billigt och i mängder! 

Nej varje månad åker Magnus (HerpesChoice) ner till Tjeckien, och han har även Stefan (ormar och sånt) från Ängelholm med sig över. Hamn är inte varje månad men mässan i Tjeckien är. 

1253
476
leedragon:
man ska dock hålla ifrån sig barrträd
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild