Större bygge med egen bakgrund

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

29
43
LP3:
Imorgon påbörjar jag mitt största terrariebygge hittills, det blir 220x80x80 och ska husera en rutpyton.

Jag ska bygga en egen bakgrund, min första någonsin. Så jag tänkte att det nog är bra att ha input från mer kunnigt folk längs vägen! :)

Idag har jag hämtat måttsågade MDF-skivor (gillar verkligen det här materialet) och reglar, totalt gick det på knappt 1000 spänn, inklusive tillsågningen. Imorgon börjar det roliga! 

Bakgrunden tänkte jag göra med fogskum och "klistra" på torv. Jag tror att det blir någon form av större rot som integreras i bakgrunden tillsammans med lite plastväxter. Jag vill kunna plocka bort bakgrunden (för tänk om det blir jättefult!!) men har inte tänkt ut riktigt hur jag bäst gör detta än.. Jag är också lite orolig för att fogskummet sväller och bygger ut väldigt mycket så att det tar upp mer yta än önskat. Jag får nog göra en provbit först och se hur mycket det sväller..

2966
1648
Hoggaforfan:
LP3 skrev:
Imorgon påbörjar jag mitt största terrariebygge hittills, det blir 220x80x80 och ska husera en rutpyton.

Jag ska bygga en egen bakgrund, min första någonsin. Så jag tänkte att det nog är bra att ha input från mer kunnigt folk längs vägen! :)

Idag har jag hämtat måttsågade MDF-skivor (gillar verkligen det här materialet) och reglar, totalt gick det på knappt 1000 spänn, inklusive tillsågningen. Imorgon börjar det roliga! 

Bakgrunden tänkte jag göra med fogskum och "klistra" på torv. Jag tror att det blir någon form av större rot som integreras i bakgrunden tillsammans med lite plastväxter. Jag vill kunna plocka bort bakgrunden (för tänk om det blir jättefult!!) men har inte tänkt ut riktigt hur jag bäst gör detta än.. Jag är också lite orolig för att fogskummet sväller och bygger ut väldigt mycket så att det tar upp mer yta än önskat. Jag får nog göra en provbit först och se hur mycket det sväller..

MDF suger åt sig fukt ganska bra vilket sällan är önskvärt inom hobbyn. Vad ska du använda som fuktspärr?

Fogskum på torv är svårt, dels sväller fogskummen inte alltid som man vill, ibland blir det snyggt, ibland inte och sen lossnar torven är min erfarenhet. Ingen lösning jag rekommenderar men verkar fungera för en del.
Provbit är alltid en toppenidé. 

Dela upp bakgrunden i mindre sektioner? Bygg tex på tunna frigolitskivor eller liknande som fungerar som en skiva som bakgrunden fäster på. Då kan du ta bort de delar som du inte gillar och låta de delar du gillar vara kvar.
Vikten får vara på bottnen sen lite silikon i kanterna mellan delarna så är det lätt att få bort vid behov.

29
43
LP3:
Jag har tänkt använda våtrumsfärg och lack för att fuktspärra insidan, det har funkat bra i de andra jag har.

Jag har funderat på frigolit som bottenskiva, för jag inbillar mig att det är relativt enkelt att skära bort överflöd av fogskum som lär bli runtom?

Jag tänkte ju iofs fogskum och torv för att jag trodde att det var det enklaste, men jag har kanske helfel? Frigolit tycks vara så svårt att forma och jag gillade looken man fick med torv. Kanske skumplast är ett alternativ?

378
479
Svedjemo:
LP3 skrev:

Hej!
Kul att du ska bygga egen bakggrund! Om du vill kunna ta ut bakgrunden så hade jag nog byggt den på en (eller flera) frigolitskivor (det finns ju ganska tunna frigolitskivor om du inte vill ha så tjock bakgrund) istället för direkt på terrarieväggen och sedan fäst bakgrunden på ett sådant sätt att det blir hyfsat lätt att plocka ut den. Du kan ju även bygga bakgrunden på en/flera lösa Mdf-skivor som du kan montera in och ur. Nu är inte ormar min grej riktigt men jag har för mig att rutpyton vill ha det ganska fuktigt och då blir det ju viktigt att fuktspärra Mdf:en!
Fogskummet kommer att svälla mycket, det är liksom det som är meningen med fogskum :) Men om du tycker att det sväller för mkt så är det bara att karva till det med en kniv.
När det kommer till att klistra på torv på fogskummet så tvivlar jag på att bakgrunden kommer att se så snygg ut efter att din rutpyton har klättrat på den i ett år eller så (jag tror att pålimmad torv lämpar sig bäst till mindre reptiler men jag har som sagt lite kunskap om ormar så jag kan ha fel) och därför är det en ypperlig idé att kunna ta ut bakgrunden för då kan du ju ta ut den och snygga till den när slitaget stör för mkt. Alternativet är att göra bakgrunden i ett hårdare material men det har jag ingen erfarenhet av.

Lycka till!

2966
1648
Hoggaforfan:
LP3 skrev:
Jag har tänkt använda våtrumsfärg och lack för att fuktspärra insidan, det har funkat bra i de andra jag har.

Jag har funderat på frigolit som bottenskiva, för jag inbillar mig att det är relativt enkelt att skära bort överflöd av fogskum som lär bli runtom?

Jag tänkte ju iofs fogskum och torv för att jag trodde att det var det enklaste, men jag har kanske helfel? Frigolit tycks vara så svårt att forma och jag gillade looken man fick med torv. Kanske skumplast är ett alternativ?

Ah där ser man. Hört någon som lyckats men hört en massa som misslyckats med mdf så lika bra att varna. :-)

Frigolit som botten fungerar utmärkt och är lätt att skära i. Fogskum i sig är lätt att skära i med, är mest om det suttit på trä så kan lagret närmst träet vara lite svårt att få bort. Vått fogskum går att forma till liten del men som torrt är det lättarbetat.

Jag använder mycket PVA-lim till bakgrunder, blandar man det med torv så blir det nästan lite barkaktigt. Alternativt kan man kombinera och använda blandning och sen hälla på torv på ytan innan det torkat?
Tyvärr ingen idé hur bra just den blandningen tål ett tyngre djur men tycker det hållt bra när jag själv dragit i det.
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3976
Har du lite trälim hemma så kan du testa en bit och se om det fungerar?

29
43
LP3:

Själva lådan blev ihopskruvad idag efter lite missöden med mått, reglarna var inte så exakta som jag inbillat mig. En miss gjorde också att jag fått vända på kortsidan så det här blir en ny variant av ventilation för mig. Funkar det inte bra så får jag ändra i efterhand (göra fler/täcka över).

Däremot insåg jag också att vår ytterdörr är smalare än innerdörren jag mätt för att veta att det är flyttbart (helknäppt!). Så nu står bygget på vänt tills vi vet om det blir husaffär i dagarna eller inte. Känns lite väl onödigt att göra det iordning för att ett par månader senare behöva montera ner allt för flytt.

123
68
mallimalli:
Så hur blev det?? Blev det nån flytt? Står det frtf och väntar på att bli klart? ^^
Jag har oxå tänkt bygga en bakgrund nämligen och hade behövt lite inspiration xD

29
43
LP3:
Det blev flytt och terrariet blev uppbyggt i huset! Däremot blev det ingen bakgrund, jag fegade ur :/ Så tyvärr var jag till lite hjälp där !
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild