Material?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

43
16
ormarna:
En liten rättelse bara:MDF är en skiva gjord av fint,fint rivet matrial medans vad ja tror har blandas ihop OSB skiva den är gjord av stora bitar trä som limmats ihop och pressats typ som en spån skiva fast med större bitar.å ja allt trä matrial om det ska klara fukt,väta bör behandlas målas,lackas,fuktspärras med något.HEJ!

1275
1725
Falk:
Mdf är väl inte rivet utan mer som ett pulver blandat med bindningsmedel?

26
1
SydpOlof:
MDF-skivor framställs genom att torra tvättade finfördelade träfibrer av furu (100% barrträd) pressas tillsammans med lim, paraffin och vatten till en skiva där fibrerna ligger mycket tätt packade.

Därav den kompakta, jämna, raka och styva konstruktionen.
Precis som en glasskiva.

Skivan används därför ofta vid möbel- och inredningssnickerier som exempelvis köksskåp, listverk samt inner- och ytterdörrar och väggbeklädnader i byggnader.

Alltså väldigt bra att använda även till terrariebyggen.

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
SydpOlof skrev:
MDF-skivor framställs genom att torra tvättade finfördelade träfibrer av furu (100% barrträd) pressas tillsammans med lim, paraffin och vatten till en skiva där fibrerna ligger mycket tätt packade.

Därav den kompakta, jämna, raka och styva konstruktionen.
Precis som en glasskiva.

Skivan används därför ofta vid möbel- och inredningssnickerier som exempelvis köksskåp, listverk samt inner- och ytterdörrar och väggbeklädnader i byggnader.

Alltså väldigt bra att använda även till terrariebyggen.

Beror ju på vem du frågar, jag skulle aldrig använda en mdf skiva 

Medlem i SHF
4045
5093
Jonas_:

tenebrosa skrev:

Beror ju på vem du frågar, jag skulle aldrig använda en mdf skiva 

Håller med, inget material jag heller skulle använda! 

375
251
Doxster:
Jonas_ skrev:

Håller med, inget material jag heller skulle använda! 

Me three...

26
1
SydpOlof:
Smaken är ju som baken vad man vill arbeta i för material.

Vet man hur man ska arbeta med MDF så är det kanon.

2966
1648
Hoggaforfan:
MDF har sina fördelar, definitivt, men är väldigt fuktkänsligt men fuktskyddar man 100% så kan man bygga med vad som helst. 

Medlem i SHF
4045
5093
Jonas_:

Hoggaforfan skrev:
MDF har sina fördelar, definitivt, men är väldigt fuktkänsligt men fuktskyddar man 100% så kan man bygga med vad som helst. 

*

Vad är fördelarna med MDF ? 

2966
1648
Hoggaforfan:
Jonas_ skrev:
*

Vad är fördelarna med MDF ? 

Rakt, jämt, lättbearbetat, flisar inte sig (men kan smula), isolerande. Finns säkert något mer jag inte kommer på nu.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild