Material?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i GHF
236
384
jontenation:
Tjena!

Jag tänkte påbörja ett rackbygge efter jul och det ska även stå ett 120x60x60 glasterrarium uppepå.

Min tanke var att använda tjocka mdf-skivor så jag slipper regla, men läste nyss att de lätt drar åt sej fukt.

Vad för material bör jag använda mej av? Vill helst ha en slät yta eftersom det blir snyggast. Burkarna kommer inte att ha lock och det är hög fuktighet som gäller. Kommer givetvis att måla så många strykningar som behövs med någon passande färg för att fuktspärra racket/möbeln.

Medlem i GHF
236
384
jontenation:
eller funkar de och köra mdf om man stryker många lager färg?

Medlem i DHF
1083
778
Westman:
volbeat skrev:
Tjena!

Jag tänkte påbörja ett rackbygge efter jul och det ska även stå ett 120x60x60 glasterrarium uppepå.

Min tanke var att använda tjocka mdf-skivor så jag slipper regla, men läste nyss att de lätt drar åt sej fukt.

Vad för material bör jag använda mej av? Vill helst ha en slät yta eftersom det blir snyggast. Burkarna kommer inte att ha lock och det är hög fuktighet som gäller. Kommer givetvis att måla så många strykningar som behövs med någon passande färg för att fuktspärra racket/möbeln.

Formplyfa

27
9
hesmi:
Aldrig förstått varför så många använder mdf. Tjockt, ojämn yta, fuktkänsligt, svårt att få bra fäste med skruvar. Lägg några tior extra per kvadrat och kör med formplywood. Enklare att få snyggt, håller längre och fukttåligt. Närmsta byggvaruhus här tar 387 kr för en skiva (129 kr/m2, byggmax). Billigare i längden. mindre jobb, snyggare.

Medlem i GHF
236
384
jontenation:
Westman skrev:

Formplyfa 

Tack!

En googling och fick fram "formplywood", antar att det är samma? Helt grön när det kommer till bygge :)

27
9
hesmi:
Jäpp, formplywood. Kör på det ist för mdf, du kommer inte ångra dig.

Medlem i GHF
236
384
jontenation:
Tack ska ni ha :)

86
55
lepida:
Tänk på när du sågar i formplyw måste du måla i kanterna med, jobbar inom bygghandeln så får en del reklamationer för att skivan har svällt.

Richard

375
251
Doxster:
Och glöm inte andningsskyddet när du sågar, tydligen avger formplyfan något som inte är helt hälsosamt när man sågar i det.

26
1
SydpOlof:
En MDF-skiva är ju absolut INTE ojämn!
Tvärtom så är det den optimala skivan att välja om man vill få en jämn och slät yta.
Det är även den skivan som alltid är helt rak och jämn precis som en glasskiva, till skillnad från plywoodskivor som däremot inte är helt spikraka.

MDF också lätt att såga, hyvla, borra och fräsa i.
Inte så konstigt att MDF därför också är ett ledande skivmaterial inom möbelsnickeri och inredningssnickeri.

Det är faktiskt också det vanligast skivmaterialet som akvariumbänkar ute i handeln brukar vara byggda utav.
MDF-skivor med en faner av trä eller plast som ytskickt.

Även de flesta träterrarium som säljs i handeln är byggda av MDF med tryckfaner, inte formplywood.

Finns för och nackdelar med alla skivmaterial men just vid möbelsnickeri så är MDF det optimala just för att skivan både är rak och jämn, lättarbetad samt ger ett slätt och fint ytskickt.

PS: Få skivor tål fukt och behöver därför behandlas.
Det går att få de flesta skivmaterial lika fukttålig som en formplywoodskiva bara man använder rätt material.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild