LED-strips?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

2052
780
psyjoh:
Doxster skrev:
shop.ledwarehouse.se/5m-led-slinga-14-4w-m-varmvit-ip65-60xled-m.html

Vad tror ni om den här?

Den har jag köpt. Efter 4-5 Veckor var halva slingan bara halva ljuset plus att den blev gulare. Fick en ny utan extra kostnad som har hållt hittills men den har jag dock löddat i 5x1m som är sammankopplade. 

375
251
Doxster:
Wirre skrev:

Ser identiskt ut som den Kjell & co säljer för 399:-
Det är den jag använder till mitt mikroterrarium-projekt.
Om du hittar en med 120 led/m istället för 60 led/m så blir nog resultatet bättre. 

Vad tycker du om den än så länge? Eller har du inte börjat använda den än kanske?

Ja kanske, men frågan är ju hur mkt som är lagom. Behöver ju inte vara en hel sol i varje terrarie :-)

375
251
Doxster:
psyjoh skrev:

Den har jag köpt. Efter 4-5 Veckor var halva slingan bara halva ljuset plus att den blev gulare. Fick en ny utan extra kostnad som har hållt hittills men den har jag dock löddat i 5x1m som är sammankopplade. 

Jag pratade precis med en jänkare som också hade råkat ut för att slingan blev gul, tydligen är det silikonöverdraget som gulnar pga värmen?

Jag fick ett erbjudande färdiglött och allt jag behöver för 4 burkar, landade på 845:-.

197
111
Wirre:
Doxster skrev:

Vad tycker du om den än så länge? Eller har du inte börjat använda den än kanske?

Ja kanske, men frågan är ju hur mkt som är lagom. Behöver ju inte vara en hel sol i varje terrarie :-)

Jag har inte börjat använda den ännu. Däremot så har jag använt den till ett jobb.

Vi monterade den bakom speglar och monterade speglarna ett par cm från väggen.
Det blev snyggt, men arkitekten ville testa en dyrare variant, och den var mycket ljusstarkare.

Tittar man på led:en så lyser dom starkt, men frågan är hur ljuset blir när du ska lysa upp en större volym.

Jag har ett projekt där jag ska bygga en egen ljusramp med led och ersätta en av mina Exo-terra compact 60.
Men det är inte förrän i början på nästa år, så jag kan inte ge några tips ännu.

2052
780
psyjoh:
Doxster skrev:

Jag pratade precis med en jänkare som också hade råkat ut för att slingan blev gul, tydligen är det silikonöverdraget som gulnar pga värmen?

Jag fick ett erbjudande färdiglött och allt jag behöver för 4 burkar, landade på 845:-.

Jag tycker mer det är chippen som gulnat, fast jag kanske inte har kollat ordentligt. I vilket fall som så lyste första slingan betydligt svagare efter ett tag. Det yar jag ej märkt på den nya. Men skulle det vara så att den oxå gulnar eller blir svagare så byter jag ut mot lysrör. 

295
270
barkskog:
En skillnad mellan lysrör och vanlig LED-belysning är att lysrör ger UVA vilket är viktigt för reptiler.
Det finns LED-belysning tillverkad för terrarieanvändning som ger färgtemperatur motsvarande dagsljus och UVA.

197
111
Wirre:
barkskog skrev:
En skillnad mellan lysrör och vanlig LED-belysning är att lysrör ger UVA vilket är viktigt för reptiler.
Det finns LED-belysning tillverkad för terrarieanvändning som ger färgtemperatur motsvarande dagsljus och UVA.

Nu blir jag inte klok.

Ger vanliga lysrör UVA? 
På Wikipedia kan man läsa att dom gör det men att glaset filtrerar bort strålningen.
Det är allas gemensamma åsikt att Uv-lampor ej kan monteras över glas då glasen filtrerar bort Uv-strålningen.
Det skulle också förklara varför man inte kan sola inomhus.

Men likt förbannat använder jag uv-ljus för att härda lim på jobbet. Och då belyser vi alltid limmet genom glas.
Samt att det ENDA glaset med i stort sett 100% uv skydd är laminerat glas (plastfolien eliminerar 99,99999......%)
Vanligt glas ligger på drygt 70% har jag för mig.

Frågorna man ställer sig är:
Vilka våglängder filtreras av vanligt glas och hur många procent? 

295
270
barkskog:
www.uvguide.co.uk/whatisuv.htm

375
251
Doxster:
psyjoh skrev:

Jag tycker mer det är chippen som gulnat, fast jag kanske inte har kollat ordentligt. I vilket fall som så lyste första slingan betydligt svagare efter ett tag. Det yar jag ej märkt på den nya. Men skulle det vara så att den oxå gulnar eller blir svagare så byter jag ut mot lysrör. 

Slingan du fick i utbyte, var det samma som första eller uppgraderades du?

2052
780
psyjoh:
Doxster skrev:

Slingan du fick i utbyte, var det samma som första eller uppgraderades du?

Jag tog samma fast 6000k. Har kvar den gamla oxå Så det blir blandat vitt o gult ljus. Gällande uva så har jag både en hid lampa och en värme lampa som båda ger uva. Så jag antar att det borde vara tillräckligt. ..? 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild