Dotterns nya husdjur

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

4
0
svartamadame:
Något som skrämmer mig lite hände igår; min sambo kom på att en leopardgecko från blocket är den bästa julklappen till min pälsdjursallergiska dotter på 9 år, eftersom hon inte önskat sig annat i över ett år. Jag är den mer försiktiga typen så jag fick panik när terrariet landade hemma hos oss igår.

Jag har googlat massor och även kollat runt lite här, och en del verkar mysko.

I vårt terrarium kröp det omkring larver. Kanske 5-6 st. Det fanns även halvätna och uttorkade larver. Snuskigt, tyckte jag, och satte igång med städning. Plockade bort väggen i frigolit på insidan och hittade ännu fler larver samt en skalbagge.

- stämmer det i mitt antagande att syrsor bör vara huvudföda och larver ibland, och att dessa inte bara ska dumpas i terrariet?

- svarta prickar i sanden, från larverna? Bör jag byta ut all sand?

Det fanns ingen moist hide, så vi ska ge oss på att bygga en egen kombinerad vägg och moist hide med fler gömmor. Kan man använda vilken färg som helst för att måla/lacka eller nåt speciellt man bör tänka på?

126
64
Mikachu:

Ja, det är bra att vara påläst innan djuren kommer hem :) 

Ja, larverna är nog gamla foderlarver som smitit, skalbaggen är en fullt utvekclad sån larv. Syrsor och kackerlackor, som du säger, är den bästa huvudfödan då det är bra med protein, lättsmält och bra med näring i. Larverna har väldigt mycket fett i sig, men kan ges ibland. 

De svarta prckarna kan vara bajs från foderdjur tidigare och kan silas bort om man har en finmasik sil :) De är mycket sällan det kommer kvalster eller ohyra till ökenterrarium då det är så torrt. 

Osäker på färg och lack, men vet med silikon som man använder gärna ska vara för akvarier, för att det inte ska vara giftigt. Antar att det går lika för färg där man kan se till att man hittar giftfri och antimögel fri färg att använda :)

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Hej! Ja mjölmask ska inte vara huvudföda och de serverar du i en skål eller från pincett. Kackerlackor är bättre än syrsor de luktar inte, låter inte, hoppar inte och bits inte. Ett fukt gömställe kan du göra själ av en plast burk och en disktrasa eller liknade. Har du en bild på de svarta prickarna?

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=e_macularius
www.terrariedjur.se/?page=info&sub=foods

4
0
svartamadame:
Bild på prickarna, de är både i sanden och på glaset bakom frigolitväggen. 

1253
476
leedragon:
glömt inte att mata insekterna innan att matas till djuren. de har knappast nåt närring annars.
mvh

2052
780
psyjoh:
Köpte ni terrariet med den sanden och inredningen hade jag nog bytt ut allt och rengjort terrariet ordentligt. Man vet ju inte hur längesen det var den fick ny sand och inredning iom där var fullt med mjölmaskar överallt och tillochmed utvecklade mjölbaggar. Risk för bakteriebildning oxå. Har ni lite avföring från leon så kan ni spara det och lägga på önskat ställe när ni bytt ut och rengjort allt så är chansen stor att hen lär använda det stället som toalett i fortsättningen. Så brukar jag göra efter storstädning hos min sons leo. 

Finns en hel del bra sidor att köpa foderinsekter från och kalk och vitaminer. Bomben6 här på sidan tex har väldigt bra priser på foderinsekter och paketerar in dem bra vid leverans på posten. 

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:
Jag personligen hade ju tömt terrariet på ALLT, sen putsat upp det och gjort rent det noga :) En ritual jag har när jag köper begagnade saker.

4
0
svartamadame:
leedragon skrev:
glömt inte att mata insekterna innan att matas till djuren. de har knappast nåt närring annars.
mvh

Vad bör de matas med? Fiskmat sade tjejen på arken zoo.

4
0
svartamadame:
psyjoh skrev:
Köpte ni terrariet med den sanden och inredningen hade jag nog bytt ut allt och rengjort terrariet ordentligt. Man vet ju inte hur längesen det var den fick ny sand och inredning iom där var fullt med mjölmaskar överallt och tillochmed utvecklade mjölbaggar. Risk för bakteriebildning oxå. Har ni lite avföring från leon så kan ni spara det och lägga på önskat ställe när ni bytt ut och rengjort allt så är chansen stor att hen lär använda det stället som toalett i fortsättningen. Så brukar jag göra efter storstädning hos min sons leo. 

Finns en hel del bra sidor att köpa foderinsekter från och kalk och vitaminer. Bomben6 här på sidan tex har väldigt bra priser på foderinsekter och paketerar in dem bra vid leverans på posten. 

Foderinsekter, kanske en dum fråga, men frystorkade? Eller levande?

Han har inte gjort ifrån sig nåt än, kan kanske vara värt att vänta på det då?

1253
476
leedragon:
svartamadame skrev:

Vad bör de matas med? Fiskmat sade tjejen på arken zoo.

jag säger emot det. vet inte för leopard geckos. jag är en kameleont snubbe.

men det här kanske får dig på  bra vanor 
www.chameleonnews.com/05JunDescamps.html

www.chameleonforums.com/blogs/entry/feeder-nutrition-amp-gutloading.75/
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild