Scotch Brite, Epiweb substitut.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

197
111
Wirre:
Det är inte snyggt.....

Men det funkar....

197
111
Wirre:
BTW

Är det någon som har 1dm2 mossmix liggandes hemma för en symbolisk summa?

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Hoggaforfan skrev:
 Håller det kvar vatten så kan det till ochmed vara bättre än Epiweb.

Epiweb håller kvar vatten också, prova ta en bit dränk det i vatten lyft upp den och låt det rinna av och slå den mot handen så ser du att det blir vatten kvar. 
Produkten är ju faktiskt framtagen för epifytiska växter och är inte gjord för att vara pissblöt hela tiden men att hålla kvar en del fukt. Så att säga att det skulle vara bättre än epiweb så beror ju det på vad man ska ha produkten till 

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Wirre tänk på att mosan faktiskt behöver en hel del ventilation också för att växa det är iaf min erfarenhet. Testade hygrolone i ett akvarium med bra belysning och det hände inte ett skit :/

197
111
Wirre:
tenebrosa skrev:
Wirre tänk på att mosan faktiskt behöver en hel del ventilation också för att växa det är iaf min erfarenhet. Testade hygrolone i ett akvarium med bra belysning och det hände inte ett skit :/

Tänkte låta framsidan vara öppen i början, det borde väl räcka tycker man.

417
249
KANDARBA:
tenebrosa skrev:

Jag har borrat hål i taket och monterat in en dator fläkt i mina terrarier där jag har epiweb och Hygrolon
ExoTerra terrarier där nätet ruterna är ersatt med plexiglas och sedan borrat.
Det fungerar jätte bra för att behålla på luftfuktigheten men samtidigt så blir växterna inte blöta och sura då det är bra ventelation. 

Växer på bra i mina. Och i ett av dom är där anolisar och i ett annat jungfrugeckos.

//Anton

197
111
Wirre:
Jag har kikat lite på ljuset för mossa och växter i övrigt.

Jag kan inte hitta någon specifik information om vilka våglängder mossan växer bäst med, men man kan utgå ifrån att den vill ha samma som dom flesta växter generellt önskar. Röd 650nm - 680nm och blå 430nm - 460nm.
För många många år sedan testade jag att odla en annan sorts planta, jag vill minnas att det röda ljuset hjälper växter att växa medans det blåa hjälper blomningen. 
Evolutionen löser problem på lite olika sätt, men då alla växter får sitt ljus från samma sol kan vi utgå ifrån att ungefär samma princip kan tillämpas på dom flesta växter. 
Angående Kelvin så varierar det naturliga ljuset med solens upp och nedgång. Det optimala vore om man kunde dimma ljusets Kelvin under dygnet, men den gyllene medelvägen får bli ett ljus blandat av 4000K och 6000K.

Till mitt mikroterrarium blir det inget specialljus, men jag måste testa att bygga en ljusramp med ovan nämnda specifikationer. 

Ett Exo-terra 30x30x30 skulle passa lagom tror jag. Samtidigt kan jag behöva en extra burk när det är dags för min Phyllocrania Paradoxa att ge plats åt ett ryggradsdjur i stora burken.

197
111
Wirre:
Om man ska jämföra Epiweb och Scotch Brite är det en bra idé att även använda epiweb i testet :)

53
26
Findus:

Wirre skrev:
Om man ska jämföra Epiweb och Scotch Brite är det en bra idé att även använda epiweb i testet :)

Hur artade testet sig? Mvh nyfiken

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild