Måla terrariets glassidor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

30
12
Scarpie:

Hej,

Om man skall måla kanterna på terrariet (som är av glas), vad för färg skall man använda då?

Har en ung kameleont som ofta klättrar runt i terrariet och mörknar i färg.

Verkar ha svårt att finna ro är känslan även om jag är helt ny när det gäller terrarier och kanske missuppfattar beteendet.

Har läst att glas kan skapa reflektioner alt att han ser något på utsidan som stressar.

239
197
Danpss:
Kan man inte prova bilglastoning? Finns på rulle på Biltema tex.

30
12
Scarpie:
Intressant tanke. Kan man ha det på insidan?

Vad jag förstått skall man måla insidan, inte utsidan, för att undvika spegeleffekt.

235
155
Brokensynapse:
När jag pysslade med akvarium skaffade jag en sån där plansch man kan ha på baksidan och med det fick man som ett klister man skulle fästa med som motverkade spegeleffekten som uppstår. 

197
111
Wirre:
Jag målar glas lite då och då på jobbet. Vi har kommit fram till att akryllack fungerar bäst. Andra färger flagnar lätt eller är svåra att få till en bra täckning med få strykningar.
Men jag skulle aldrig använda det till ett terrarium, det luktar väldigt starkt och jag skulle vara orolig över att det avger något giftigt.

Lättast borde vara att montera ett tyg på insidan för att se om det oroliga beteendet försvinner.
Fungerar det så kan du montera barkskivor och växter på väggarna.
Det uppskattas nog av kameleonten i vilket fall som helst.

2966
1648
Hoggaforfan:
Vattenbaserad akryllack bör fungera:
kontakt.naturskyddsforeningen.se/org/naturskyddsforeningen/d/akryllack/

Biltoning på insidan borde fungera till en kameleont. De är ju inte så vilda av sig.

Spegelbilder kan helt klart störa. 
youtu.be/GaMylwohL14

953
1840
peter54:
Färg blir ful över tid, jag väljer alltid att tejpa fast papperbakgrund istället.

Jag tycker att alla glasterrarier borde ha heltäckning över bakstycke och gavlar för att framför allt skapa ökad trygghet för djuret som bor i det, men också för att dölja sådant som förfular betraktelsen av terrariet, som tapet, sladdar och annat som finns runt terrariet.

Om man är orolig för spegelreflexer på glasets insida kan man komplettera tapeten genom att spraya matt klarlack på glasets insida.

30
12
Scarpie:

Flera bra tips, tackar ödmjukast.

Bark lät lockande för den naturliga looken, men får se vad jag hittar på!

Hittade tex denna: www.adlibris.com/se/produkt/barkskivor-95x65-cm-340-g-23426960

197
111
Wirre:
Scarpie skrev:
Flera bra tips, tackar ödmjukast.

Bark lät lockande för den naturliga looken, men får se vad jag hittar på!

Hittade tex denna: www.adlibris.com/se/produkt/barkskivor-95x65-cm-340-g-23426960

Hör med HC vad korkbark i din önskade storlek skulle kosta.
Kilopriset är mycket bättre än adlibris

www.herperschoise.se/product.html/korkbark?category_id=31

123
68
mallimalli:
Heheh, jag hittade en till rolig video på djur i speglar som även innehöll lite kameleonter och agamer :P
www.youtube.com/watch?v=kG_QhttG6jo

Wirre skrev:
Jag målar glas lite då och då på jobbet. Vi har kommit fram till att akryllack fungerar bäst. Andra färger flagnar lätt eller är svåra att få till en bra täckning med få strykningar.
Men jag skulle aldrig använda det till ett terrarium, det luktar väldigt starkt och jag skulle vara orolig över att det avger något giftigt.

Kan man inte måla färgen på utsidan av glaset då?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild