Vilken art?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
Callej:
Jag har precis blivit ägare av tre Dabbagam ungar. Säljaren hade ingen info om art, ålder eller ursprung. Hon hade fått mycket knapphändig info från zoobutiken där hon köpt dem. Endast att de skulle bli runt 35 cm och att de var några månader gamla.
Jag vill ha hjälp med artbestämmning samt råd runt de hudförändringar som alla tre har på antingen svans, huvud eller runt munnen. Mina misstankar handlar om skador från slagsmål, dålig ömsning eller svamp/bakterie angrepp. De är alla väldigt aktiva/nyfikna äter bra och är ca 15 cm långa. Två av dem ömsar just nu.
Tack för all hjälp.
Bilder finns i min profil.

63
131
Toke:
Hej!
Arten heter Uromastyx nigriventris och kallas även marockansk dabbagam. Jag har tittat på bilderna men har svårt att avgöra om det bara är öms eller om det är något annat. Syns helt enkelt för dåligt (kollar via mobilen). OM det är gammalt öms kan du försiktigt skrapa lite på det och se om det lossnar. Dabbagamer ömsar långsamt och med en sån taggig svans är det inte alls ovanligt att det fastnar en del. Bilden på hudförändringen runt munnen är mer oroande, men återigen har jag svårt att se bra via mobilen. Det kan vara svamp, men det kan också vara något man kallar snalt (salter från maten som utsöndras via näsan istället för via urinen). 
Gällande ålder så är det svårt att avgöra, beroende på tidigare skötsel (mat,ljus, utrymme, uv-ljus etc) men jag skulle gissa på runt två år. Troligenimportdjur då det kläcks väldigt få dabbagamer i Sverige för tillfället. Jag har kläckt och sålt ungar de senaste två åren, men mina ungar finns det alltid papper på och jag har inte sålt till nån butik ;)
Var köpte du dom (ort)?
Det viktigaste med dabbagamer är rätt mat, rätt ljus och rätt värme. Fixar man bara det så är det hur enkelt som helst! ;))

3
0
Callej:
Toke skrev:
Hej!
Arten heter Uromastyx nigriventris och kallas även marockansk dabbagam. Jag har tittat på bilderna men har svårt att avgöra om det bara är öms eller om det är något annat. Syns helt enkelt för dåligt (kollar via mobilen). OM det är gammalt öms kan du försiktigt skrapa lite på det och se om det lossnar. Dabbagamer ömsar långsamt och med en sån taggig svans är det inte alls ovanligt att det fastnar en del. Bilden på hudförändringen runt munnen är mer oroande, men återigen har jag svårt att se bra via mobilen. Det kan vara svamp, men det kan också vara något man kallar snalt (salter från maten som utsöndras via näsan istället för via urinen). 
Gällande ålder så är det svårt att avgöra, beroende på tidigare skötsel (mat,ljus, utrymme, uv-ljus etc) men jag skulle gissa på runt två år. Troligenimportdjur då det kläcks väldigt få dabbagamer i Sverige för tillfället. Jag har kläckt och sålt ungar de senaste två åren, men mina ungar finns det alltid papper på och jag har inte sålt till nån butik ;)
Var köpte du dom (ort)?
Det viktigaste med dabbagamer är rätt mat, rätt ljus och rätt värme. Fixar man bara det så är det hur enkelt som helst! ;))

Tack för ditt svar. Hur säker är du på artbestämningen, och vad grundar du den på. Jag tvivlar inte utan är bara nyfiken. De är köpta i Stockholm på Alba Zoo. Butiken finns inte kvar utan är såld. Jag lyckades peta bort en "klump" på svansen. Den satt inte så hårt och jag upplevde det inte som om agamen kände någon smärta. Kvar blev en ojämn yta utan taggar, men inget blod.
precis som du är jag mest orolig för utslagen på huvudet. Just nu är det ömsning, men jag tycker inte att det bör påverka på det sättet. Jag har noterat att just den individen "äter" sand. Är det normalt? Skavningen runt munnen kan även komma från ett stressbeteende som uppvisats då "han" försöker finna en väg genom glaset..... Ni förstår säkert vad jag menar. Jag har satt upp täckande skivor på kortsidorna så att agamen ska få mindre intryck och så låter familjen dem vara ifred. De har många gömställen och mycket sand att gräva i. Bygger just nu ett betydligt större terrarium. De bor än så länge på 100x50 men får inom kort 210x60. Försöker ge dem 20 cm av bottensubstrat att gräva i. Hur högt tycker ni att burken bör vara totalt inkl bottensubstratet? 
I nuvarande terrarium finns två rör 10.0 och en värmekälla som ger 50-55 grader. I andra änden av terrariet är det ca 26-27 grader. Jag har inte mätt temp inne i de gropar de gräver under inredning men de är ganska svala när de kommer därifrån. Än så länge har jag bara gett dem ruccola och så finns linser tillgängliga ständigt. Har dock inte sett dem äta av linserna men de minskar i antal......
Jag vet inte hur gamla rören är så de skall jag byta inom kort. Råd runt rör tar jag gärna emot.
det blev ett långt inlägg, men ni vet hur det är när man vill lära sig mycket om sina nya djur.
Ska försöka lägga upp tydligare bilder.

63
131
Toke:
Hej!
Jag är helt säker på artbestämningen. Den baserar jag dels på många års erfarenhet av just marockanska dabbagamer, dels på andra faktorer som färg, kroppsform och svans, tillgång på olika liknande arter på den europeiska marknaden etc. Nu i helgen kommer vi att få hem vår åttonde art i släktet uromastyx, så jag vågar nog påstå att jag har rätt bra koll :)
När det gäller mat så är kanske inte ruccola det mest lämpliga. På sommarhalvåret är det lätt att hitta lämpligt ogräs ute (maskrosor mm) men nu under årets mörkare månader är det olika sallader som gäller. Försök hitta olika typer av lite "matigare" sorter, tex rosé, frisée, endive, escarole. En del färdiga salladsmixer är helt ok. Både Coop och Ica har nån krispig blandning som funkar. Likaså Dole som har en variant som heter French mix. På sommaren odlar vi en hel del sorter själva som vi blandar med ogräs och blommor. Vi erbjuder dessutom våra halvvuxna och vuxna djur en fröblandning bestående av hirs, röda linser, gula linser, gröna linser, mungbönor, skalade solrosfrön, linfrön och torkad persilja. 
Ljus är som sagt extremt viktigt och bäst uv lär man få från HID-lampor. Kolla med Barkskog på Sköldpaddsgrejer.se (?) så hjälper han dej att hitta det bästa alternativet. Han är både kunnig, hjälpsam och prisvärd!
Komplettera lampan med extra lysrör av dagsljus-typ. 

3
0
Callej:
Toke skrev:
Hej!
Jag är helt säker på artbestämningen. Den baserar jag dels på många års erfarenhet av just marockanska dabbagamer, dels på andra faktorer som färg, kroppsform och svans, tillgång på olika liknande arter på den europeiska marknaden etc. Nu i helgen kommer vi att få hem vår åttonde art i släktet uromastyx, så jag vågar nog påstå att jag har rätt bra koll :)
När det gäller mat så är kanske inte ruccola det mest lämpliga. På sommarhalvåret är det lätt att hitta lämpligt ogräs ute (maskrosor mm) men nu under årets mörkare månader är det olika sallader som gäller. Försök hitta olika typer av lite "matigare" sorter, tex rosé, frisée, endive, escarole. En del färdiga salladsmixer är helt ok. Både Coop och Ica har nån krispig blandning som funkar. Likaså Dole som har en variant som heter French mix. På sommaren odlar vi en hel del sorter själva som vi blandar med ogräs och blommor. Vi erbjuder dessutom våra halvvuxna och vuxna djur en fröblandning bestående av hirs, röda linser, gula linser, gröna linser, mungbönor, skalade solrosfrön, linfrön och torkad persilja. 
Ljus är som sagt extremt viktigt och bäst uv lär man få från HID-lampor. Kolla med Barkskog på Sköldpaddsgrejer.se (?) så hjälper han dej att hitta det bästa alternativet. Han är både kunnig, hjälpsam och prisvärd!
Komplettera lampan med extra lysrör av dagsljus-typ. 

Hej
Jag förstår att du känner dig säker på arten;)
Tack för alla råd och tips.
Är barrskog ett namn? Jag ringer o frågar efter honom imrg. 

146
85
Lovet:
Callej skrev:

Hej
Jag förstår att du känner dig säker på arten;)
Tack för alla råd och tips.
Är barrskog ett namn? Jag ringer o frågar efter honom imrg. 

Han som har sköldpaddsgrejer.se heter barkskog här på forumet 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild