Sjuk Kameleont

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

16
5
Zabinaw:
Hej jag skulle behöva tips och råd om vad som kan vara fel med min kameleont! Skaffade honom för ca 1 månad sen och i fredags fick han en stor svullnad på halsen, han har ätit bra på fredagen och lördagen men idag har han beskymmer med att svälja. Någon som har någon idé om vad det kan va och hur jag kan hjälpa honom att bli bättre? :(i

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:

Mitt absolut bästa råd är att ta ödlan till en veterinär så snabbt det bara går, iaf konsultera med någon via telefon. När ödlor och reptiler visar symptom och inte äter eller dricker brukar det vara rätt bråttom :/ 

Mitt näst bästa råd är att lägga ut flera BRA bilder på svullnaden/skadan. På så sätt kan du få bättre hjälp av kunniga på kameleonter och sjukdomar. Folk kommer säkert fråga efter information om terrariet, maten han får, temperaturer, klimat osv osv så alltid bra att lämna all information man kan när man ber om hjälp, bara ett tips :) 

Hoppas det löser sig för ödlan.

105
28
Richard:
Låter tyvärr som njursvikt åk in och ta prover.

vilken art är det ? 

16
5
Zabinaw:
Detta är den enda bild jag har på hans svullnad och kan inte ta en ny då jag inte är hemma. Han tar gärna emot mat men har svårt att svälja. Han är pigg annars enligt min djurvakt.

105
28
Richard:
med den bilden drar jag tillbaka min gissning är de njurarna brukar det nog sätta sig mer runt nacken och halsen . Detta ser ut att vara mer mot hakan och ser mer vätskefyllt ut än svullet  ? 

16
5
Zabinaw:
Ja precis lite mer mot hakan och svullnaden är inte hård så det kan mycket väl vara vätskefyllt. Har tyvärr inte varit hemma sen han blev sjuk så vet inte exakt hur det ser ut och har bara fått denna bild på han :(

16
5
Zabinaw:
Fick en till bild på han nu inte så jätte bra bild men man ser iallafall lite mer av svullnaden från sidan

105
28
Richard:
Okej frustrerande :/ .kontakta en veterinär. jag håller tummarna det löser sig . 

16
5
Zabinaw:
Har kontaktat veterinär en dom råder mig att vänta några dagar eftersom han fortfarande är pigg och tar emot mat. Tack! :)

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Zabinaw skrev:
Har kontaktat veterinär en dom råder mig att vänta några dagar eftersom han fortfarande är pigg och tar emot mat. Tack! :)

Ett råd när det gäller kameleonter är att INTE vänta några dagar då sjukdomsförloppet hos dem ofta är väldigt explosionsartat och de kan ofta dö snabbt om inget görs! Kan han använda tungan? Den ser ju dock helt okej ut i färgen men var uppmärksam och se till att kolla den så fort som möjligt, dock så är det ju sällsynt med riktigt bra reptilkunniga veterinärer som kan ställa bra diagnoser på dessa arter tyvärr! 

Stort lycka till!!! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild