Lite frågor om ögonfransgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

15
3
elima_2:
Det kanske bara är jag som är frusen av mig ;)

15
3
elima_2:
Till helgen ska vi hämta hem lillen :)

Har en petbox som hen ska få åka hem i, ska åka bil i 4 timmar och tempen ute är just nu ca -25 grader.. Hålls värmen i plastboxen eller ska man "packa in" den i något?

Ska även hämta ett beg exo terra 45x45x60 som jag hittade på ungefär saqmma ställe som ödlan, perfekt!
Hur får man hem en sån utan att den går sönder?

Ska köpa mer inredning när vi åker, där finns bättre utbud än här hemma (här finns inget..) så ännu har jag bara typ två små plastväxter, en lian och ett korkrör.

Tänkte att lillen ska få bo i plastlådan första tiden så jag hinner göra det fint i terrariet.

Har hittat små matskålar (korkar, linsburkar) och hoppas att det ska passa.

Tips på fler grejer att köpa tack :)

15
3
elima_2:
Och ett "problem", vad ska lilllen heta? Stackarn måste ju få ett namn!

Barnens förslag har hittills varit- Mimmi och Bob..

196
268
NickeJ89:
Se till att ha terrariet klart innan du hämtar hem ödlan.
Jag hade ett komplett inrett terrarie i flera veckor innan jag hämtade min ödla. Såg så att växterna överlevde, att värmen var rätt, fuktigheten osv. 
Det är viktigt att allt funkar som det skall, är inte att rekommendera en petbox som hem, inte ens temporärt.

Och btw så håller inte en petbox värmen, speciellt inte i -25 grader!

15
3
elima_2:
Kan tyvärr inte ha terrariet redo förrän efter vi hämtat ödlan eftersom vi hämtar dom samtidigt. 
Petboxen stor (nästan) redo och har koll på temp och luftfuktighet så det ska bli bra.

-25 är det såklart inte i bilen, men tänkte om någon hade tips på hur man ska hålla det lagom varmt för ödlan på resan, bilen kommer såklart att vara varm och kommer att ha koll på tempen.

Men tack för ditt svar :)

239
197
Danpss:
Ta med en kylväska som du lägger flaskor med varmt vatten i när ni åker bil. Terrariet kan ni vira in i några lakan eller liknande 

15
3
elima_2:
Danpss skrev:
Ta med en kylväska som du lägger flaskor med varmt vatten i när ni åker bil. Terrariet kan ni vira in i några lakan eller liknande 

Tack för tipset

293
354
Dynamitella:
Välkommen in i ögonfransgeckogruppen :) --> www.facebook.com/groups/482853008563572/
Under "filer" finns ett dokument som heter "Nyttiga länkar". Där hittar du precis all information som kan tänkas behövas.

15
3
elima_2:
Men alltså. Kollar temp och luftfuktighet i lådan flera gånger per dag, sprayar vatten och då håller sig luften 50-70 men sjunker rätt snabbt..
Tempen är mellan 20-22 även med extra element på golvet nedanför. 

Vad är ideala siffror? Har läst lite olika på olika sidor men antar att nånting där emellan stämmer.

I stora terrariet är det tänkt att jag ska ha levande växter framöver, blir nog först till våren gissar jag.

Tips på underlag eller annat som håller fukten bra?
Det är en liten juvenil.

417
249
KANDARBA:
elima_2 skrev:
...

Blanda torv, cocus mull brukar jag använda mig utav. Det håller fukten rät bra. Om du har värme underifrån så torkar marken ut rätt fort. Men du kan även lägga för lite av ventilationen i taket, ExoTerra terrarier är det vettigt att lägga över halva för att höja fuktigheten. 
Men rumstempratur är vettigt att ha till sina Ögonfransgecko. Om man inte snålar rent för mycket med värmen ^^ 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild