Lack - alternativ?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

230
185
Humi:
Doxster skrev:

Är jobbet med lacken förstörd om man ruggar upp det? Eller det kommer vara kvar ändå om man tar det lite försiktigt?

Helt nybörjare på det här med terrariebygge, tack för att ni orkar med mig :)

Du slipar ju inte bort det helt, men du tar bort en del av effekten. Du kan se det som att du grundade med lacken :)

2966
1648
Hoggaforfan:
Humi skrev:
Vill ta tillbaka mitt påstående angående Vattenbaserad Epoxy Lack, får skylla på klockan ;p
Hagmans Vattenbaserade Epoxy Lack är giftfri efter 24 timmar och genom härdad efter 7 dygn. 

Epoxy Lacker är ju normaltsett gjorda för golv, så dom kommer att hålla i en evighet för ett terrarium :)

Beror på hur pass den fäster, prova så ser du. Fäster den direkt är det lugnt. Annars är det bara att du ruggar upp lacken lite så sitter det garanterat efter det :)

N00b :-P
Gäller nog de flesta vattenbaserade då. Vanligast inom akvarister är Nordsjö Epolan V nämligen så det lär vara samma för den.

230
185
Humi:
Hoggaforfan skrev:

N00b :-P
Gäller nog de flesta vattenbaserade då. Vanligast inom akvarister är Nordsjö Epolan V nämligen så det lär vara samma för den.

Bör vara den samma tror jag. Där omkring i alla fall :> 
Med Hagmans kommer du 8kvm på 1 liter epoxy :) Ligger runt 200kr per liter :)

375
251
Doxster:

Första lagret är på plats, fäste hur bra som helst ovanpå lacken. Verkar som att OSBn hade sugit åt sig en hel del av lacken. Blir inte det här fuktskyddat efter ett lager till blir jag riktigt frustrerad, och förbannad... :P

Imorgon går nästa lager på, sen blir det pensel på reglarna och på dom småställen som behöver.

590
365
SweBoa:
Doxster skrev:

Första lagret är på plats, fäste hur bra som helst ovanpå lacken. Verkar som att OSBn hade sugit åt sig en hel del av lacken. Blir inte det här fuktskyddat efter ett lager till blir jag riktigt frustrerad, och förbannad... :P

Imorgon går nästa lager på, sen blir det pensel på reglarna och på dom småställen som behöver.

Ser riktigt bra ut :) men nästa gång, så kör kulör före klarlacken 

375
251
Doxster:
SweBoa skrev:

Ser riktigt bra ut :) men nästa gång, så kör kulör före klarlacken 

Nästa gång kör jag nog bara våtrumsfärgen, smidig som tusan, och med mängden i burken kan jag köra tre lager med den. Till mindre än hälften av priset på lacken :)

375
251
Doxster:
Förresten, nu när jag ändå har så många kunniga i den här tråden. Jag passade på att köpa glassilikon när jag var ute idag, plockade på mig den här:

www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/lim-fog-och-spackel/silikon/glassilikon-502148/

Inga antimögelmedel och skit i den va? Bara att kladda på?

230
185
Humi:
Doxster skrev:
Förresten, nu när jag ändå har så många kunniga i den här tråden. Jag passade på att köpa glassilikon när jag var ute idag, plockade på mig den här:

www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/lim-fog-och-spackel/silikon/glassilikon-502148/

Inga antimögelmedel och skit i den va? Bara att kladda på?

Jag hade undvikit silikon, normalt sett inte övermålningsbar. Står sig inte lika länge som fog.

Akrylfog brukar passa större delen av befolkningen :>

www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Tatning/Akrylfog-2000023299/ 

375
251
Doxster:
Humi skrev:

Jag hade undvikit silikon, normalt sett inte övermålningsbar. Står sig inte lika länge som fog.

Akrylfog brukar passa större delen av befolkningen :>

www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Tatning/Akrylfog-2000023299/ 

Hmm, vilken tur att jag sparade kvittot. Nu har jag inte tänkt måla över den iofs, tänkte tätta alla springor efter målningen är kvar.

230
185
Humi:
Doxster skrev:

Hmm, vilken tur att jag sparade kvittot. Nu har jag inte tänkt måla över den iofs, tänkte tätta alla springor efter målningen är kvar.

Skulle du ha fuktiga skåp? Eller var det torra?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild