Lack - alternativ?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

375
251
Doxster:
Humi skrev:

Inte spruta! Kommer ta längre tid då du först måste maskera hela rummet om du inte vill få färg överallt. 
Sen kommer du behöva stryka efter med pensel för att vara säker att det går ner i skivorna. 
I så fall är det bättre med att pensla skarvar och rolla resten :)

Då kör vi på det, tusen tack för hjälpen Humi!

2966
1648
Hoggaforfan:
Rusta har PVA baserad färg som ska fungera bra.

Annars har du ju min tråd: www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3976

Humi skrev:

Om du ska använda terrariet inom en månad så bör du inte använda lack. Lack innehåller gifter och tar lång tid att få ut. Även efter att det slutar lukta så finns gifterna kvar.
PVA lim kan du hitta på flera olika ställen, www.kontorsgiganten.se/bild-och-form/pva-5-l-9272805 är ett exempel. 
Har själv aldrig gjort några tester med det, men finns en hel del här på forumet som har det. Sök lite så hittar du lite byggtrådar om PVA. 

Exempel: www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=4078

När jag målar med Kök och badrum så har jag kört 3 lager. Börjar med att foga alla skarvar, sen målar jag 3 gånger med pensel för att försäkra mig om att jag kommer ner i alla springor och sånt.

Vattenbaserad epoxylack verkar vara ok. Inga direkta ångor och mina fiskar åkte i efter kanske en vecka och de lever ännu :-)
Iofs bytt till PVA-baserad vattendel numera men några månader levde de med det. Många akvarienördar använder just vattenbaserad epoxylack och fiskar är känsligare än reptiler (alt har närmre kontakt med gifterna iom vatten)
Oftast verkar det vara lösningsmedlena som är farligt snarare än själva färgen/lacken. Finns/fanns färger som är giftiga men då är det förtära.

Baserat på mina iakttagelser samt nät surfande och kanske helt saknar relevans med verkligheten ;-)

230
185
Humi:
Hoggaforfan skrev:
Rusta har PVA baserad färg som ska fungera bra.

Annars har du ju min tråd: www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3976

Vattenbaserad epoxylack verkar vara ok. Inga direkta ångor och mina fiskar åkte i efter kanske en vecka och de lever ännu :-)
Iofs bytt till PVA-baserad vattendel numera men några månader levde de med det. Många akvarienördar använder just vattenbaserad epoxylack och fiskar är känsligare än reptiler (alt har närmre kontakt med gifterna iom vatten)
Oftast verkar det vara lösningsmedlena som är farligt snarare än själva färgen/lacken. Finns/fanns färger som är giftiga men då är det förtära.

Baserat på mina iakttagelser samt nät surfande och kanske helt saknar relevans med verkligheten ;-)

Även vattenbaserad epoxylack ger ut gifter efter att den torkat och slutat lukta. Jobbar inom ämnet och har själv forskat i det :p 
Vet inte hur mycket det ger ut, men det ger ut ett tag även om du kan få upp graderna som i en box :)
Vatten ger ju självklart inte ut lika mycket som Lösningsmedel. Det är som allt annat, vissa individer kommer att vara mer känsliga än andra :>

2966
1648
Hoggaforfan:
Humi skrev:

Även vattenbaserad epoxylack ger ut gifter efter att den torkat och slutat lukta. Jobbar inom ämnet och har själv forskat i det :p 
Vet inte hur mycket det ger ut, men det ger ut ett tag även om du kan få upp graderna som i en box :)
Vatten ger ju självklart inte ut lika mycket som Lösningsmedel. Det är som allt annat, vissa individer kommer att vara mer känsliga än andra :>

Tack, bra att veta. :-)

Vad jobbar du som?

230
185
Humi:
Hoggaforfan skrev:

Tack, bra att veta. :-)

Vad jobbar du som?

Återförsäljare åt Akzo Nobel / Sikkens, störta återförsäljaren i Sverige :)

2966
1648
Hoggaforfan:
Humi skrev:

Återförsäljare åt Akzo Nobel / Sikkens, störta återförsäljaren i Sverige :)

Ah bra att veta :-P

342
183
DannyF:
epotex akvarielack är riktigt bra grejjer. dyrare än alla andra former av lack/lim, men du får garanterat ett slitstarkt och vattentätt resultat. 

375
251
Doxster:
DannyF skrev:
epotex akvarielack är riktigt bra grejjer. dyrare än alla andra former av lack/lim, men du får garanterat ett slitstarkt och vattentätt resultat. 

Verkar vara kvalitetsgrejer. Kanske till nästa bygge :-)

På tal om något annat, kommer jag komma undan med att måla våtrumsfärgen direkt över den lackade ytan? Är ju inte så sugen på att slipa ner den svindyra lacken jag la på igår...

230
185
Humi:
Vill ta tillbaka mitt påstående angående Vattenbaserad Epoxy Lack, får skylla på klockan ;p
Hagmans Vattenbaserade Epoxy Lack är giftfri efter 24 timmar och genom härdad efter 7 dygn. 

Epoxy Lacker är ju normaltsett gjorda för golv, så dom kommer att hålla i en evighet för ett terrarium :)

Doxster skrev:

Verkar vara kvalitetsgrejer. Kanske till nästa bygge :-)

På tal om något annat, kommer jag komma undan med att måla våtrumsfärgen direkt över den lackade ytan? Är ju inte så sugen på att slipa ner den svindyra lacken jag la på igår...

Beror på hur pass den fäster, prova så ser du. Fäster den direkt är det lugnt. Annars är det bara att du ruggar upp lacken lite så sitter det garanterat efter det :)

375
251
Doxster:
Humi skrev:
Vill ta tillbaka mitt påstående angående Vattenbaserad Epoxy Lack, får skylla på klockan ;p
Hagmans Vattenbaserade Epoxy Lack är giftfri efter 24 timmar och genom härdad efter 7 dygn. 

Epoxy Lacker är ju normaltsett gjorda för golv, så dom kommer att hålla i en evighet för ett terrarium :)

Beror på hur pass den fäster, prova så ser du. Fäster den direkt är det lugnt. Annars är det bara att du ruggar upp lacken lite så sitter det garanterat efter det :)

Är jobbet med lacken förstörd om man ruggar upp det? Eller det kommer vara kvar ändå om man tar det lite försiktigt?

Helt nybörjare på det här med terrariebygge, tack för att ni orkar med mig :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild